Storing aan pinapparaten treft winkels in Zwolle

Zwolle – Door een storing bij de pinapparaten in winkels in Zwolle, kan er bij diverse bedrijven niet met de pinpas betaald worden. Om toch af te rekenen moesten tientallen mensen contant geld bijpinnen bij de betaalautomaten van de bank. Daar vormden zich soms lange rijen voor de ‘flappentap’.

24-09-2010_storing_pin_systeem_1.jpg

In veel plaatsen in Nederland kan door een storing geen geld worden gepind, meldt Currence, de organisatie die over het pinverkeer gaat. Het is onduidelijk of de storing heel Nederland heeft getroffen en hoe lang het duurt voordat de problemen zijn opgelost. De storing treft in elk geval automaten in winkels.

Artikel delen:
Reacties 16
  1. Door een storing in het pinverkeer kon er vanmiddag korte tijd niet worden gepind bij geldautomaten en bij kassa’s in winkels. Volgens Currence, de organisatie die over het pinverkeer gaat, had het hele land zo’n twintig minuten last van de storing. Hoe de storing kon ontstaan, is niet duidelijk.



    Maak melding

  2. Tachtig procent pinverkeer ontregeld door storing – update

    Door Joost Schellevis, vrijdag 24 september 2010 14:10, views: 10.699

    Het was sinds vrijdag vanaf 13.00 uur nauwelijks mogelijk om te pinnen. Circa tachtig procent van de pintransacties werd getroffen door een landelijke storing met een nog onbekende oorzaak, volgens Currence. De storing was snel weer voorbij.

    Sinds één uur vrijdagmiddag kampt het pinverkeer in Nederland met een storing. “80 procent van alle pin-transacties in Nederland is ontregeld, waarbij het gaat om zowel pinnen in winkels als de uitgifte van geld uit bankautomaten”, zegt Peter Kleppe van Currence tegenover Tweakers.net.

    Over de oorzaak is nog niets bekend, maar betalingsverwerker Equens verwacht dat de storing om 14.30 uur is opgelost. De oorzaak van de storing zou bij Equens liggen. Currence is verantwoordelijk voor het betalingsverkeer in Nederland; Equens levert en beheert daarvoor de infrastructuur.

    Update, 14:18: De storing is voorbij, laat Annemieke Lambregts, woordvoerster van Equens weten: “De ontregeling begon om 12.52 en was om 13.18 voorbij. We doen onderzoek naar de oorzaak maar deze is nog niet bekend. Ik kan niet zeggen wanneer deze wel bekend wordt, want bij het betalingsverkeer zijn een groot aantal schakels en meerdere partijen betrokken.” Opvallend is dat Equens niet kan zeggen of de storing uit zichzelf opgelost is, of dat het bedrijf zelf verantwoordelijk is voor de oplossing: “Dit maakt onderdeel uit van het onderzoek.”



    Maak melding

  3. Het is de laatste tijd wel schering en inslag met die pinautomaten in winkels… Waar ligt dat nou precies aan dan?
    Ik zou het fijn vinden om gewoon rustig af te kunnen rekenen met pin en niet dan eerst nog tijd kwijt te zijn met geld halen bij de pinautomaten van de banken!


    Maak melding

  4. onze winkel in de roggenstraat heeft een VPN verbinding voor de pin, dus we zijn on-line, 24 uur per dag. En sinds de invoering daarvan bij ons, augustus 2008 NOOIT meer storingen gehad. Daarbij is het wachten totaal voorbij, de transacties is echt in 1 seconden klaar. Dus misschien zou elke ondernemer, en zeker de grote winkelbedrijven eens over moeten stappen op VPN en klaar is Kees, of Huub…


    Maak melding

Reageer