PvdA wil onderzoek naar gratis OV voor ouderen

Op 7 december 2006 schreef het Centraal Orgaan Samenwerkende Bonden van Ouderen in Zwolle (Cosbo Zwolle) een brief aan het College van Burgemeester en Wethouders én aan alle fracties van de gemeenteraad van Zwolle met het verzoek te komen tot een experiment met gratis openbaar vervoer voor senioren in daluren.

Inmiddels is in de gemeente Eindhoven met een dergelijk experiment gestart. Vanaf 1 maart j.l. mogen kinderen en 65+ers in de gemeente Eindhoven gedurende daluren gratis met de bus. De gemeente Eindhoven wil met de proef, die tot eind 2008 duurt, de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de luchtkwaliteit van Eindhoven verbeteren. De PvdA in Zwolle zou dit experiment ook in Zwolle gerealiseerd willen zien, en stelt daarover een aantal vragen aan het college in Zwolle.

Concrete doelen zijn dat senioren meer gebruik gaan maken van de bus en dat zij mobieler worden, dat Eindhovenaren al op jeugdige leeftijd vertrouwd worden met openbaar vervoer en dat ze positiever gaan denken over openbaar vervoer. Gratis openbaar vervoer kan helpen deze doelen te bereiken

De gemeente Eindhoven wil dat senioren zo lang mogelijk mobiel zijn en blijven. Wie mobiel is, gaat makkelijker de deur uit. En wie veel sociale contacten heeft, voelt zich over het algemeen lekkerder.

Voor kinderen geldt: jong geleerd is oud gedaan. Als kinderen nú geregeld met het openbaar vervoer reizen, zullen ze dat als ze volwassen zijn ook makkelijker doen, in plaats van de auto te pakken. Op verschillende plaatsen in Europa is het gratis vervoer voor ouderen en/of jongeren een groot succes.

De PvdA-fractie uit de Zwolse gemeenteraad vindt het een zeer aanlokkelijk experiment en kan zich goed vinden in de nagestreefde doelstellingen. De fractie vraagt zich af of dit ook in Zwolle kan. Daarom heeft de fractie, aldus het raadslid Gerrit Teunis, schriftelijk vragen gesteld aan het College van B&W.

De gestelde vragen zijn:

  • Bent u op de hoogte met het experiment van gratis openbaar voor senioren en kinderen dat met ingang van 1 maart jl in Eindhoven is gestart?
  • Kunt u zich vinden in de door de gemeente Eindhoven geformuleerde doelstellingen?
  • Bent u bereid in dit kader – en mede gelet ook het verzoek van het Cosbo Zwolle – nader onderzoek te doen naar de wenselijkheden en mogelijkheden voor een dergelijk experiment in Zwolle?
  • Bent u bereid, om de mogelijke haalbaarheid van een dergelijk experiment te vergroten, met de Provincie Overijssel in overleg te treden?

Gerrit Teunis

Inge Meijer

Artikel delen:
Reacties 4
  1. de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de luchtkwaliteit

    Wat zijn dat voor verkeerskundigen? Zeg gewoon eerlijk dat je maatschappijgelden over de balk wilt gooien! Want dat is dit namelijk.

  2. volgens mij is er ooit ook zo'n expiriment geweest in tilburg, is ook uitgelopen op een fiasco, nu eindhoven en dan Zwolle. Gooi maar over de balk die belastingcenten en we vinden steeds weer opnieuw het wiel uit

  3. Nou, ik vind het best een aardig idee hoor. Er wordt nu toch ook gemeenschapsgeld over de balk gegooid, omdat de bussen leeg blijven. Misschien wel een idee om net als de NS een dalurensysteem te maken. De actie in Zwolle om goedkope dagen te maken is al een succes gebleken, dacht ik uit eerdere berichten opgemaakt te hebb, dus waarom niet uitbreiden? Liever meer bussen op de weg dan al die auto's met maar ?©?©n persoon erin!

  4. Liever meer bussen op de weg dan al die auto's met maar ?©?©n persoon erin!

    Dat is 'm nou net, het aandeel 65+ in het spitsverkeer is heel laag. Dit is gewoon een oversociaal plan, maar kom dan aub niet aan met argumenten als bereikbaarheid en luchtkwaliteit, want dat slaat gewoon nergens op.

Reageer