‘Homolessen’ op school

Zwolle – Jongeren die hun seksualiteit ontdekken, zouden niet bang hoeven zijn er voor uit te komen als zij verliefd worden op iemand van hun eigen geslacht. Om opgroeiende jeugd te leren dat homo’s en lesbiennes deel uitmaken van onze samenleving, stelt COC Zwolle jaarlijks voorlichters beschikbaar op middelbare scholen in 23 regiogemeenten.

In het afgelopen schooljaar verzorgde de vereniging bijna tachtig lessen in haar werkgebied, dat loopt van Urk tot Hardenberg en van Steenwijk tot Putten. Veel jongeren ontmoeten tijdens de voorlichtingsles voor het eerst bewust een homoseksuele man of vrouw. Daarom is tijdens de les geen enkele vraag raar en gaat het duo voorlichters, meestal een man én een vrouw, nadrukkelijk met de leerlingen in gesprek. Het merendeel van de lessen wordt gegeven op middelbare scholen, maar ook mbo-scholen, hbo-scholen en bijvoorbeeld kerkelijke instellingen maken er gebruik van.

Jan Douwe Douwstra, coördinator van de voorlichtingsgroep, benadrukt dat er nog altijd scholen zijn die geen gebruik maken van het aanbod: ‘Sommige scholen hebben er moeite mee vanwege hun christelijke grondslag. Er zijn ook scholen die het niet meer nodig vinden omdat homoseksualiteit wettelijk geaccepteerd is. Wij vinden dat een slechte zaak. Zo’n school laat een belangrijke taak liggen in de maatschappelijke opvoeding van haar leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat de helft van alle middelbare scholieren het klimaat op school niet geschikt vindt om uit de kast te komen.’

Voorzitter Joeri Both vult aan: ‘We willen dat elke jongere tijdens zijn of haar opleiding te horen krijgt over homoseksualiteit. De school kan dat zelf verzorgen of het COC uitnodigen. Het gaat ons om het geven van informatie, het wegnemen van vooroordelen en het vergroten van wederzijds begrip en respect. Wij willen bijdragen aan een prettig schoolklimaat, waarin iedereen de ruimte heeft om zichzelf te zijn.’

Kijk voor meer informatie op www.coczwolle.nl/voorlichting

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

29 gedachten over “‘Homolessen’ op school”

  1. Raar eigenlijk dat in onze vooruitstrevende, taboeloze maatschappij zulke homolessen nog nodig zijn.
    Maar dat alleen Christelijke scholen er moeite mee hebben betwijfel ik…
    Dit lijkt mij een staaltje van selectieve meninsgvorming.

  2. @ Joris, misschien zijn deze lessen ook wat voor jou. Je bent homo of niet. Gestimuleert worden om homo of lesbiënne te worden.
    Je kunt hooguit gestimuleerd worden om er voor uit te komen.
    Zouden homo’s/lesbo’s creatiever dan hetero’s? En daarom meer tv en theater kant op gaan? Of omdat er zoveel homo’s/lesbo’s in dit wereldje vertoeven voelen ze zich er meer geaccepteerd dan in de rest van werkende klasse?

  3. ik vindt het werkelijk belachelijk, ik sta er zeker open voor om te praten over hoe en wat.. maar ik vindt ook dat er gewoon het recht bestaat om het ergens niet mee eens te zijn.
    ik ben niet tegen homo’s maar in mijn gezichtveld hoeven ze ook niet bijelkaar te kleffen/zoenen, en ik vindt dat je dan ook best een opmerking kan verwachten.
    want als je als stelletje (m & v) op straat staat te kleffe kan je gewoon ook reactie’s verwachten..

    ik zou zoon les persoonlijk niet volgen omdat mij mening toch al vast staat en nu worden ze ook nog heerlijk hun zadeltje in geholpen

  4. Het past helemaal in het nieuwe Regeerakkoord, waarin staat:

    Het kabinet staat ook borg voor de emancipatie van lesbische vrouwen, homoseksuele
    mannen, biseksuelen en transgenders en zal daartoe concreet beleid ontwikkelen.

  5. Jeetje als puber ben je onderzoekende en hun willen dat je uit die kast komt? Sorry hoor maar ik vind dit opdringen, net zo overdone als die gayparade. Ik heb 2 homo’s in onze vriendengroep en die paraderen er niet mee, volgens hun komt door dit soort dingen de nieuwe rage, Bi zijn.

  6. Wat een gevoelens komen er boven water met dit soort onderwerpen.

    Jaren geleden (1999) ging ik op cursus “repsectvol samenwerken” (lag niet aan mij maar was toen beleid 🙂 ) Daarin werden, onder andere, het Christelijk, Joods, Hindoe en Moslim geloof behandeld met daarbij een bezoek aan een Kerk en Moskee. Daarnaast werden er homo’s, lesbiennes en minderheden voor de klas gehaald om gezichtspunten te belichten en standpunten uit te wisselen. Tevens een paar leuke cases mbt pesten en roddelen.

    Ik was toen behoorlijk skeptisch maar ik moet zeggen dat het mijn blikveld verruimd heeft en dat ik er zeker niet slechter van geworden ben.

  7. @ Eerlijkheid,

    ik ben niet tegen homo’s maar in mijn gezichtveld hoeven ze ook niet bijelkaar te kleffen/zoenen, en ik vindt dat je dan ook best een opmerking kan verwachten.
    want als je als stelletje (m & v) op straat staat te kleffe kan je gewoon ook reactie’s verwachten..

    Ik heb nergens in dit item terug kunnen vinden.
    Ook voor mij hoeft dat gelebber van zowel homo’s als hetero’s niet,
    maar ga je daarom in elkaar slaan bijv. Dat gebeurt bij homo’s/lesbo’s wel.

    @ Derk

    hun willen dat je uit die kast komt? Sorry hoor maar ik vind dit opdringen.

    Ook dat heb ik nergens gelezen in dit item, ze willen dit onderwerp bespreekbaar maken.

  8. Ik denk dat Eerlijkheid doelt op dit stuk:

    Uit onderzoek blijkt dat de helft van alle middelbare scholieren het klimaat op school niet geschikt vindt om uit de kast te komen.

    Maar inderdaad, het staat er niet letterlijk. Persoonlijk vind ik het een wat vreemde uitspraak die in het artikel staat. Ik werk met pubers en kan zo ook wel een paar knullen aanwijzen van wie ik het ernstige vermoeden heb dat ze homosexueel zijn. Alleen van ‘uit de kast komen’ is bij een groot deel van die pubers (ik kijk even naar het totale aantal door de jaren heen) nog helemaal niet van toepassing omdat ze het zelf nog helemaal niet in de gaten hebben (even er van uitgaande dat mijn vermoedens bij die pubers juist zijn). Sterker nog: ik heb zelf de indruk dat hun klasgenoten het al eerder in de smiezen hebben dan zij zelf. En tot dusver heb ik eigenlijk nog nooit problemen gezien bij ons op school. Maar goed, dat is dus één (christelijke) school. Wellicht dat het op andere scholen er heel anders aan toe gaat.

    Trouwens even terug komen op jouw opmerking over homosexuelen en tv/theater, ik denk toch echt dat ze in die richting gaan vanwege hun creativiteit en expressiviteit. Maar goed, dat is een vermoeden omdat ik dus van die onwetende knullen zie die al wel creatief bezig zijn nog voordat ze zelf hun geaardheid helder voor ogen hebben.

  9. Voorlichtingslessen zijn er niet op gericht om ‘mensen uit de kast te laten komen’. Het wil leerlingen laten zien hoe wij leven (heel gewoon) en met hen praten over oordelen, en vooroordelen. Waar wij allen ‘last’ van hebben. De voorbeelden die zichtbaar zijn (gay parade en op tv) zijn maar een paar voorbeelden, terwijl de grote meerderheid niet zichtbaar is… enne het geven van dergelijke lessen is gewoon heel leuk!

  10. Het wil leerlingen laten zien hoe wij leven (heel gewoon)

    Worden “jullie” nou zelf niet doodmoe van het in stand houden van alle vooroordelen (die ik volgens het bovenstaand stukje ook schijn te hebben)!
    Of moet de subsisdiepot van het COC nog even leeg voor het einde van het jaar dat dit soort lezingen!

  11. Om opgroeiende jeugd te leren dat homo’s en lesbiennes deel uitmaken van onze samenleving

    Misschien ook een idee dat de jeugd word uitgelegd dat ze zelf ook deel uitmaken van onze samenleving en maatschappij en dat iedereen ook verantwoordelijk is hiervoor.
    Denk dat daar meer werk ligt

  12. verdieping; wat een nare typisch nederlandse reactie toch weer!
    wat is jou ‘oplossing’ , voorlichtingsfilmpjes via internet rondsturen en hopen dat dat helpt???

    oh, nee…’verdieping’ is van het kritiekhoekje, da’s waar ook.

  13. Bericht door verdieping, op 30 september 2010 om 19:30
    ik dacht dat deze tiepjes niet hokjes geplaatst wilden worden. ik zou zeggen ga zo door met deze zelf stigmatisatie actie.

    Verdieping.

    Juist voor tiepjes als jou zijn deze lessen zo broodnodig.

  14. Belachelijk om hier lessen aan te besteden.
    Dat lijkt me een taak voor de ouders/verzorgers om zulke dingen bij te brengen en niet tijdens de les.

  15. Zijn er ook heterolessen? Ik heb het idee dat dit soort “cursussen” een leuk onderwerp zijn om over te praten, maar dat het meer ligt bij het zelfvertrouwen van de jeugd om naast hun sexuele geaardheid bewust keuzes leren te maken waar ze zelf achter staan.
    Niets is zo verwarrend als de gedachtengang van een puber, naar mijn idee.
    Wellicht zal zo’n cursus het experimenteren met homosexualiteit bevorderen? Ik vind dat we onze jeugs al te veel volproppen met mogelijkheden en keuzen en cursussen gericht op zelfreflectie.
    Laat ze gewoon jeugd zijn.
    Het uit de kast komen is leuk, maar er hoeft geen vlag uit toch?
    De tijden dat homosexualitiet niet geaccepteerd word is naar mijn idee voor het overgrote deel al voorbij.
    Ik vind zo’n grachtenparade met bouchende homosexuelen overbodig.
    Goed dat ze opkomen voor hun rechten, maar hou je fatsoen en ga niet met je roze stringetje al tongzoenend door Nederland heen om je homosexualiteit te promoten.
    Dat doen hetero’s toch ook niet.

  16. Mirjam.
    Dit is alleen maar toe te juichen om het bespreekbaar te maken,volgens mij is er helemaal niets mis mee jongeren ook te leren dat achter elke geaardheid ook een mens zit,ongeacht kleur/religie of afkomst.

    Vindt je het ook belachelijk dat homohaat/potenrammen/discriminatie nog steeds in grote getalen voorkomen?

  17. John.

    Homosexualiteit is wettelijk dan wel geaccepteerd ,maar maatschappelijk nog lang niet.
    Vooral in Christijke kringen kijken ze nog massaal de andere kant op en is dit onderwerp geen onderdeel van de opvoeding,laat staan bespreekbaar.

  18. Dat geloof ik niet, ik denk dat dit beeld overtrokken is. De doelgroep die jij bedoelt bestaat uit strenggelovigen die maar uit een kleine aanhang van het christelijke geloof bevatten.

    Ik verwacht ook niet dat er op de scholen met deze christelijke stroming deze cursussen gegeven worden.
    Een open deur intrappen naar mijn idee en het beeld versterken bij de jeugd dat ze ergens voor op moeten komen wat in hun kringen vaak al min of meer geaccepteerd is. De prioriteit moet liggen om de band met ouders te versterken om het wel bespreekbaar te kunnen maken. En dit niet alleen, maar alles waar de jeugd mee loopt.

  19. Goede voorlichting kan nooit kwaad. Ik vind het vreemd dat mensen voorlichting gelijk stellen aan “promoten”. Er wordt niks gepromoot; geaardheid valt trouwens ook niet te promoten. Er wordt slechts onwetendheid weggenomen.

    In reactie op John (10.24):
    Geen puber zal zomaar met seksuele handelingen experimenteren als daar geen behoefte aan bestaat. Je geaardheid ligt vast. Wat dat betreft is van keuzes geen sprake. Keuzes zijn hooguit: blijf ik in de kast, of kom ik er openlijk voor uit? Ook je persoonlijke standpunt over homoseksualiteit is het gevolg van keuzes.

    Het feit dat sommigen onmiddellijk weer over de grachtenparade beginnen als homoseksualiteit ter sprake komt, geeft aan dat er nog genoeg vooroordelen bestreden moeten worden. Alsof dat groepje mensen dat één dag per jaar feestend door Amsterdam vaart, gelijk staat aan alle homoseksuelen…

    Voor veel hetero’s is het nogal confronterend dat homoseksualiteit en heteroseksualiteit veel meer gemeen hebben dan dat er verschillen zijn. Net als biseksualiteit zijn het normale vormen van seksualiteit, tussen wilsbekwame (seksueel volwassen) partners, op basis van gelijkwaardigheid en voortvloeiend uit de natuurlijk bepaalde, seksuele geaardheid.

  20. @ John, dan ga ik ff op het internet:

    In het jongerenonderzoek homo-emancipatie (2006) van de gemeente Zwolle geeft 52 procent van de Zwolse jongeren aan dat homoseksualiteit nooit op school aan de orde is geweest. 58 Procent van deze jongeren ziet wel het nut van aandacht aan homoseksualiteit. Overigens kent een meerderheid (51,6 procent) geen homoseksuele medeleerlingen. De onderzoekers stellen dat aandacht voor het onderwerp bijdraagt aan de emancipatie van homojongeren op school. Leeftijdsgenoten die open over hun homoseksuele geaardheid zijn dragen ook bij aan een tolerante sfeer op school. Jongeren met homo??s in hun directe omgeving zijn namelijk toleranter dan jongeren die geen homo??s kennen. Een sfeer waar jongeren zich veilig voelen om zichzelf te zijn is goed voor iedereen.

    Als ik het zo lees, dan is het inderdaad wettelijk geaccepteerd in NLD en voor 50% maatschappelijk geaccepteerd. Een deel van die non-acceptanten zullen door voorlichting mogelijk meer wederzijds begrip krijgen en inderdaad zal een groep die-hards (ongeacht welk (non-)geloof) e.e.a. wat anders is dan zij nooit accepteren; zo is het nu eenmaal.

  21. Geen volledig onderzoek, naar mijn idee. Ik lees er alleen uit dat er interesse voor is en dat jongeren het wel nut vinden hebben. Dat zullen ze ook voor andere culturen/onderwerpen hebben. Ik lees niet dat er schrikbarende cijfers zijn dat homosexualiteit niet geaccepteerd word en daar gaat het toch om? Ik vind geen onderdrukking terug van de homosexuelen waar tegen ze moeten strijden en dit onderzoek onderschrijft niet het “grote” belang.
    Jongeren zijn hier gevoelig voor en met zo’n voorlichting denk ik dat je kinderen(want dat zijn ze vaak nog op de middelbare school) wel of niet bewust al gauw “strijdbaar” maakt en een wig KAN drijven met de ouders/omgeving.

    en ik vind dit een onzinuitspraak:
    “Jongeren met homo??s in hun directe omgeving zijn namelijk toleranter dan jongeren die geen homo??s kennen.”

    Ik zeg niet dat het gelijk staat aan alle homoseksuelen: Ik zie het zo: Je hebt flikkers en homoseksuelen. Potten en lesbiennes.
    Het scheldwoord is confronterend net zoals ik dat vind als twee mensen met elkaar aan het kleffen zijn op straat als ik met mijn kinderen er langs loop of zo’n grachtenparade op tv zie. Ik vind alles best zo lang ik er maar geen last van heb net zoals iemand anders geen last van mijn sexuale geaardheid heeft.

    verder kan je behoeftes bij kinderen activeren waarbij je jezelf moet afvragen of dit iets is waar je kinderen al mee kennis moet laten maken.

  22. en ik vind dit een onzinuitspraak:
    “Jongeren met homo??s in hun directe omgeving zijn namelijk toleranter dan jongeren die geen homo??s kennen.”

    ik denk dat jouw reactie genoeg zegt haha

  23. omdat je, naar mijn mening alles graag projecteert naar je eigen referentiekader en het grotere (de wereld blijft niet hetzelfde) verband niet wilt zien.
    Laat ik het dan stellen zoals ik het lees: jongeren met een grotere diversiteit, met name minderheden, in hun omgeving zijn toleranter dan mensen die alleen met gelijkgestemden omgang hebben.

  24. Natuurlijk ondersteun ik de zwart-wit uitspraak niet want als tolerantie alleen van homo’s in je directe omgeving zou afhangen, dan was ik zero tolerant. >:(

Reacties zijn gesloten.