CU wil elk kwartier intercity op traject Zwolle – Utrecht

Zwolle – De ChristenUnie dringt aan dat het aanstaande kabinet ook buiten de Randstad investeert in het spoor en kwam donderdag met een voorstel om het aantal intercity’s tussen Zwolle en Utrecht te verdubbelen.

Tweede Kamerlid Arie Slob: ,,Nu kunnen er maar twee intercity’s per uur rijden omdat ze nergens de stoptreinen kunnen passeren. In de spits rijden extra treinen daarom vlak achter elkaar en die zitten bomvol. Met een paar korte inhaalsporen bij stations wordt een kwartierdienst mogelijk. Hierdoor zal het aantal reizigers ongetwijfeld fors groeien en wordt de A28 ontlast. Al sinds 2006 vraagt de ChristenUnie om een onderzoek naar een beter treinaanbod richting Zwolle, Groningen en Leeuwarden. Slob: ,,Ondanks twee aangenomen Kamermoties van de ChristenUnie en meerdere Kamervragen heeft minister Eurlings dit nog steeds niet uitgezocht”. Het Kamerlid heeft daarom nu zelf de mogelijkheden op een rij gezet.

Slob: ,,En wat blijkt: met een relatief beperkte investering in een paar inhaalsporen ben je er. Dat geld moet te vinden zijn als je bedenkt dat er 4,5 miljard beschikbaar is voor extra investeringen in het spoor. Van dat geld hoeft niet alleen de Randstad te profiteren.” Het Kamerlid – dat zelf in Zwolle woont – vraagt het kabinet dan ook een planstudie te starten voor de Veluwelijn.

Dynamisch verkeersmanagement
Slob pleit behalve voor 2 of 3 inhaalsporen ook voor het toepassen van dynamisch verkeersmanagement op de Veluwelijn. Hierdoor moet er meer capaciteit ontstaan en de bouw van het nieuwe station Nijkerk Corlaer mogelijk worden. Bovendien is er nog de mogelijkheid om de twee extra intercity’s vanaf Zwolle als stoptrein te laten doorrijden. Slob: “Dan krijgen Groningen en Leeuwarden 4 rechtstreekse verbindingen per uur met de Randstad en houden plaatsen als Hoogeveen hun directe verbinding met de Randstad."

Bollensprinter
Eerder ontwikkelde de ChristenUnie het concept Bollensprinter, waarmee de partij pleitte om ook op minder drukke trajecten de frequentie op te hogen.

Bron: Treinreiziger.nl

Artikel delen:
Reacties 10
  1. Meer (en ook nog op een wat later tijdstip) treinen kunnen zeker geen kwaad.
    Inhaaloptie is er nu alleen bij Nunspeet (in het midden) en bij ’t Harde en Putten in de richting Amersfoort => Zwolle.
    Nog niet zo lang geleden zijn industriesporen bij Harderwijk juist verwijderd, waardoor een uitwijkoptie richting Amersfoort daar juist niet meer mogelijk is.

    Vraag is wel even of de échte noodzaak van deze extra intercitys er ook nog niet na de start van de Hanzelijn, omdat al het verkeer uit Zwolle richting Amsterdam en Schiphol dan niet meer over Amersfoort gaat.


    Maak melding

  2. Alleen naïeve politici die inhoudelijk geen verstand van zulke zaken hebben geloven nog dat zoiets de A28 ontlast. Het effect van inhoudsloze termen als “meer” en “beter” OV op de autosnelwegen zal echt 0,0 zijn, dat blijkt ook keer op keer uit tracé / MER-studies van Rijkswaterstaat. Trein en auto bedienen totaal verschillende doelgroepen. Autobezitters die met de trein willen, doen dat nu toch al.


    Maak melding

  3. Laten ze Zwolle dan ook gelijk even aansluiten op het nachtnet. Kunnen we gelijk ook in de nacht naar Utrecht, Amsterdam, Schiphol, enz toe.


    Maak melding

  4. Klinkt erg logisch jippiejajo. Uit je link van 15 JUNI 2008….

    wethouder Cnossen beloofde ‘Zwolle op het nachtnet’ nader te onderzoeken en bood tevens excuses aan, omdat het een jaar was blijven liggen.

    Cnossen; ook CU, dus die zullen wel weten hoe het zit?


    Maak melding

Reageer