Werkzaamheden aan spoor voor Hanzelijn

Zwolle – Door de buitendienststelling van het spoor Zwolle – ’t Harde is het treinverkeer zo goed als stilgelegd. Niet alleen werden werkzaamheden uitgevoerd op station Zwolle; ook over de IJssel bij Hattem werd het spoor verbouwd in verband met de komst van de Hanzelijn.

wz01.jpg

Het spoor van Zwolle naar Amersfoort loopt vanaf deze week via een tunnel, onder de Hanzelijn door. Vanwege de buitendienststelling was het mogelijk om een bezoekje te brengen aan de oude spoorbrug. Over ruim een jaar is deze spoorbrug verleden tijd, omdat met de komst van de nieuwe rode spoorbrug, de oude spoorbrug geen functie meer zal hebben. De oude spoorbrug over de IJssel kent een lange geschiedenis. De oorspronkelijke spoorbrug over de IJssel is al in 1862 gebouwd. Koning Willem III legde destijds de eerste steen als fundering aan de Hattemse zijde van de IJssel. De brug was in het begin enkelsporig en kende nog niet de karakteristieke boog. In plaats van een hefgedeelte was er een draaiend gedeelte waar de scheepvaart langs heen kon varen.

wz04.jpg

wz07.jpg

 wz09.jpg

In 1934 werd er een begin gemaakt aan de verbouwing van de spoorbrug. Het draaigedeelte werd vervangen door een hefgedeelte en er kwam een tweede spoor naast. Ook werden er per spoor twee bogen bij geplaatst, om de brug een gezicht te geven. Een jaar later, in 1935, werd de brug weer officieel in gebruik genomen. Nog geen vijf jaar later blijkt dat al dat werk voor niets is geweest. Om de opmars van de Duitsers in de tweede wereldoorlog tegen te gaan, werd besloten om de brug op te blazen. Tijdens de oorlog werd de brug hersteld, maar in 1945 bliezen de Duitsers de brug opnieuw op om de geallieerden een snelle weg naar het noorden te ontnemen. Na de capitulatie van Duitsland werd een jaar later de brug voor de tweede keer hersteld en in gebruik genomen.

wz03.jpg

Na de oorlog werd de brug weer enkelsporig, maar in 1950 is de brug toch weer dubbelsporig gemaakt. Sindsdien is er niet al te veel meer veranderd aan de brug. Met de komst van de snelwegbrug een kilometer verderop ontstond er een bekend plaatje: de spoorbrug, de Katerveerbrug en de snelwegbrug.

wz06.jpg

Met de komst van de nieuwe rode spoorbrug komt er volgend jaar een einde aan 149 jaar dienst van ‘deze’ brug. Ondanks de rijke historie zal de brug en de fundatie daarvan volgend jaar bij de in gebruik name van de nieuwe spoorbrug volledig verdwijnen. Het Duitse bedrijf Max Bögl gaat het staalwerk verwijderen en Dura Vermeer gaat de dijken afgraven. Naast de enorme hoeveelheid geluid die de treinen produceren bij het rijden over de stalen brug, zorgden schepen soms ook voor aanvaringen met de brug bij hoog water. Dat hoge water zal in de toekomst, met het verdwijnen van de zandterpen, beter kunnen worden afgevoerd richting het IJsselmeer.

Meer foto’s zijn te vinden op http://hanzelijn-hattem.nl/foto/459

wz05.jpg

wz10.jpg

wz11.jpg

wz12.jpg

wz13.jpg

wz14.jpg 

Artikel delen:
Reacties 7
  1. Mooie reportage!
    Opvallend trouwens dat ze de brug geheel weg halen, want het is een Rijksmonument.
    Je zou verwachten dat ze hem daarom in de stand “omhoog” zouden laten staan…


    Maak melding

  2. @ Arie: de oude brug zal echt moeten verdwijnen. Niet alleen om er voor te zorgen dat de scheepvaart een onbelemmerde doorvaart heeft (met enkel het hefgedeelte omhoog kan er maximaal 1 schip passeren terwijl met het verdwijnen van de gehele brug de hele IJssel gebruikt kan worden), maar ook is het belangrijk om in de toekomst bij hoog water de IJssel meer de ruimte te geven. Wat je nu ziet bij hoog water is dat de dijken waar de sporen over heen gaan richting de brug het water tegen houden, waardoor je een soort stuw-effect krijgt. Omdat de nieuwe brug in de uiterwaarden ook op pijlers ligt, verdwijnt dat effect. Nu weet ik alleen niet in hoeverre de Katerveerbrug dat zelfde effect creëert.


    Maak melding

  3. weten jullie allemaal dat deze brug een blokkade is voor de scheepvaart!!!
    zwolle was al de laagste brug van de ijssel met een doorvaarthoogte van 11.25 op nap.
    nu is het nog lager geworden.
    we moesten toch nog een naam verzinnen voor de brug.
    ik weet er nog wel een paar!
    handicapje
    koppenbrug
    beperkingbrug
    denk alleen aan de ns brug



    Maak melding

Reageer