Groen beleeftheater voor kinderen basisscholen

Zwolle – Milieuraad Zwolle organiseert samen met Bureaujan in gebouw Kruidwisch op Doepark Nooterhof voor ruim 800 bassisschool kinderen het groene beleeftheater Dikke Vrienden en zullen dat tot en met 24 november ook nog doen. Meer dan 200 Zwolse basisschoolkinderen (groepen 4/5/6) hebben de voorstellingen en het opdrachtencircuit al meegemaakt.

dsc02988.jpg

Dikke Vrienden – Beleeftheater is een theater over bomen, zorg voor natuur, historie en relaties inde natuur en tussen mensen, met muziek, liedjes, avontuur, romantiek en experimenten. Het is een eenmanstheater van Bureaujan. “Minimusical met meedoedingen” zegt Jan zelf. Dikke Vrienden is in opdracht van Milieuraad Zwolle ontwikkeld voor de Zwolse basisscholen. Het levensverhaal van Durk biedt een terugblik in de tijd en natuurlijk ook een blik in de toekomst. Alles verandert, maar niet de bomen , als er maar goede boomwachters zijn. De kinderen leren kijken, en vooral “ienvoudig geniet’n, dan wörtet bos nog dieperder,” aldus Durk. “dat zee mien Pa ok altied.”Met liedjes, stemmen, teksten en pakkende verhalen boeit de Durk de kinderen genadeloos. En ze mogen zelf meedoen!

dsc03011.jpg

dsc03026.jpg

dsc03031.jpg

De kern van de voorstelling is een meedoe-circuit waar ze in kleine groepjes ervaren wat het is om boomwachter te zijn. Avontuur, spelletjes, proefjes, creativiteit en lekker genieten.

dsc03032.jpg

 En natuurlijk wordt er gezongen! Durk en Dini zingen hun Boomwachtersliederen, begeleid met de “zingende biele”. De kinderen vallen in met de meezingliedjes die ze op school al hebben geoefend. Het verhaal levert interessante situaties op. Ook wanneer ze de opa van Durk wel heel levendig voor de geest halen. De kinderen zien welk geheim Opa achterlaat. Daarmee kunnen ze Durk helpen om door de bomen het bos te vinden. Wanneer de verloren schat is teruggevonden trakteert Durk alle kinderen. Dat wordt een prachtig feest ! Het programma sluit naadloos aan op de belevingswereld van kinderen en op de leerdoelen en werkwijze in het primair onderwijs.

Artikel delen:

Reageer