Proef goedkoop parkeren bij centrum van Zwolle

Zwolle – In de maand december kunnen bezoekers van het centrum van Zwolle voor slechts 6 euro een hele dag parkeren vlak bij het centrum van Zwolle. Op de parkeerplaats van de IJsselhallen is het deel ten noorden van de A28 gereserveerd voor de bezoekers die vanaf daar door een luxe shuttleservice gratis naar het centrum worden gebracht.

Het project betreft een try-out in de maand december en zou een definitief vervolg kunnen krijgen als het ondernemersfonds eenmaal een feit is. Als aanloop naar de oprichting van het ondernemersfonds Zwolle hebben een aantal enthousiaste ambassadeurs van dit fonds geluisterd naar de vele klachten en opmerkingen over de bereikbaarheid van het centrum van Zwolle. Vele ondernemers delen de mening dat er te weinig (betaalbare) parkeergelegenheden zijn voor hun klanten.

Makkelijke bereikbaarheid

Als voorproefje van de kracht die het ondernemersfonds straks kan bundelen (700 samenwerkende ondernemers) is door een aantal van hen nu al geregeld dat tijdens de drukke decembermaand bezoekers van het centrum hun auto op de donderdag, vrijdag, zaterdag en de koopzondag voor slechts 6 euro kunnen parkeren op het grote parkeerterrein van de IJsselhallen en vanaf daar door een gratis luxe shuttleservice van RM Taxi Zwolle naar het begin van de Luttekestraat worden gebracht. Uiteraard brengt deze shuttleservice hen ook weer gratis terug naar de auto waardoor het gezeul met zware tassen verleden tijd is.

www.parkeren-zwolle.nl

Ieder parkeerkaartje is voor de koper ook direct minimaal € 3,30 waard bij de McDonald’s Zwolle-centrum: Op vertoon van het kaartje is namelijk de 2e Big Mac, McChicken of Sundae gratis (deze actie geldt voor max. 4 personen).

Haal meer uit je parkeerkaart

Met deze actie hopen de ondernemers het centrum van Zwolle makkelijker bereikbaar te maken en zo extra bezoekers, en dus extra omzet, te genereren. Om het initiatief onder de aandacht te brengen van de bezoekers is de website www.parkeren-zwolle.nl opgericht: Hier vindt de bezoeker informatie over tijden, locatie en speciale aanbiedingen die diverse ondernemers aan de gebruikers van deze actie doen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “Proef goedkoop parkeren bij centrum van Zwolle”

  1. Goede actie. De prijs is nog te hoog, maar als meer ondernemers inhaken met een kortingactie op vertoon van het parkeerkaartje dan is die drempel ook genomen. Bij succes in de toekomst frequenter en electrisch “shuttelen” en de stad heeft ?? 40 miljoen voor een parkeergarage uitgespaard.

  2. Ik denk dat het parkeren in de stad op een hoger level wordt gebracht, hulde voor het initiatief.
    Nu ben ik niet de doelgroep maar (even emphatisch) de hele dag parkeren is leuk voor….welke doelgroep?
    Als ik van buiten kom, dan zal ik een uurtje of 2 tot 4 in de stad verpozen en -in de geest van Peter hierboven- kan ik net zo goed in de stad parkeren qua kosten..snappie?

    Vragen:
    1) is het parkeren niet te knippen in een dagdeel of heeft dat te maken met het feit dat anders personeel ingezet moet worden?
    2) Waar gaan de kosten in zitten om de prijs van 6 Euro te gebruiken? Wat zijn alternatieven ? (want het idee is prima).

    Iets opstarten met het geven dat het later mogelijk goedkoper zal worden, werkt niet lekker om te kunnen nulstellen/beeldvormen. Je kan beter een test doen met de gewenste parkeerprijs ook al moet er mogelijk wat geld bij ((cultuur)subsidie mogelijk?)

  3. oh, op de Gemeentelijke subsidie van hierboven wil ik nog even terug komen, als ik het nu wachtgeld noem (je moet toch maximaal een kwartier wachten), dan moet er toch wel iets mogelijk zijn?

    Gewijzigd op: 23:07 – 10 november 2010 | Auteur: Lobke Kapteijns
    EINDHOVEN – De gemeente Eindhoven heeft in de eerste negen maanden van het afgelopen jaar 150.000 euro aan wachtgeld betaald aan oud-raadsleden. Dat blijkt uit een inventarisatie van RTL Nieuws. Eindhoven is daarmee derde op de lijst van gemeentes die wachtgeld aan oud-raadsleden uitkeerden. Ze volgt na Rotterdam (220.000 euro) en Zwolle (170.000 euro).

  4. Allemaal leuk en aardig, maar om de hoeveel minuten rijdt die shuttlebus?
    Als ik (even) in de stad moet zijn, dan ben ik niet voornemens om helemaal naar de ijsselhallen te rijden om vervolgens op een bus te wachten.

    Is het wellicht een idee om een grote ondergrondse parkeergarage aan te leggen onder het wezenlandenpark? Zo blijft de groenstrook behouden, en wordt er tegelijk iets met de ruimte gedaan en het parkeerprobleem in het centrum voor een groot deel opgelost. Zowel het winkelcentrum van Assendorp als het stadscentrum zijn dan op goede loopafstand.

    Ik ben benieuwd hoe de gemeenteraad en het college van B&W hier over denken

  5. @Hik ; leuk idee! is volgens mij ook gemakkelijk te realiseren, en relatief goedkoop. Kan ook mooi dienen voor het nog in het park te realiseren restaurant oid / samen te bouwen. Ligt wel “ver” van de A28.
    Misschien kan die “automatische parkeergarage die nog steeds niet af is” aan de Assendorperdijk, omgebouwd worden tot appartementen.

  6. Even samenvatten:
    1. Meer ondernemers moeten inhaken met kortingacties.
    2. Subsidie via de ‘wachtgeldroute’.
    3. Vraagtekens bij een hele dag parkeren. Dus prijs moet gerelateerd zijn aan parkeerduur van 2 @ 4 uur.
    3. Nettoprijs (inclusief kortingen) moet parkeerder en publiek trekken. (doelstelling is per saldo gratis).
    4. Vraagtekens bij korte proefperiode. In één maand is het onmogelijk om bekendheid op te bouwen. Publiek raakt niet bekend.
    4. De gemiddelde wachttijd van 7,5 minuten lijkt te lang. Hogere frequentie nodig.

    Nieuwe input: De centrumhalte van het Kamperlijntje wordt ook op die locatie gepositioneerd. Het aantal superstille shuttlediensten wordt dan verder uitgebreid en wachttijd verkort.

    (Heet het Kamperlijntje in Kampen ook Kamperlijntje of is het daar logischerwijs Zwollerlijntje?)

  7. André, correct.
    Ik dacht toevallig ook aan het Mastenbroekerlijntje inderdaad 😉
    Als je die nou met een heel groot hart door zou kunnen trekken via het cetrum naar de Hessenpoort, dan kan je aan-en afvoer zowel van de Noord als de Zuidzijde hebben. Ja, dat doet korte termijn zeer maar wat zegt een lange termijn onderzoek over de spin-off effecten? (Economische groei/voordeel milieu/verkeersluwer centrum etc/centralere rol in de regio etc)

Reacties zijn gesloten.