Ondernemende studenten maken kennis met de praktijk

Zwolle – Studenten van Landstede gingen op vrijdag 19 november in gesprek met zelfstandige ondernemers. Doel was om bij studenten een realistisch beeld over ondernemen te creëren. Na een presentatie over ondernemen was het de beurt aan de studenten zelf om hun mini-onderneming aan de ondernemers te presenteren. Studenten waren voor deze speciale gelegenheid in pak mét stropdas naar de locatie van Landstede aan het Dokterspad gekomen.

De ruim 30 studenten deden dit in het kader van hun opleiding Vestigingsmanager Groothandel, onderdeel van het Landschap Handel & Commercie. De in totaal vijf zelfstandige ondernemers hebben iets verteld over hun kijk op ondernemen. De studenten werden bij de presentaties betrokken door middel van meedenken en praktijkvoorbeelden geven waar de studenten op konden reageren. Benadrukt werd dat ondernemen hard werken is. Als ondernemer wordt er van je verwacht dat je overal verstand van hebt wat in de praktijk wel eens kan tegenvallen. Daarom werd op het eind de tip gegeven; doe vooral datgene waar je goed in bent en wat je leuk vindt.

Mini-onderneming

In het begin van dit jaar hebben de studenten hun eigen mini-onderneming opgezet die een jaar lang in stand wordt gehouden. Alles wat bij een echte onderneming komt kijken gaan de studenten ook uitvoeren. Voorbeelden hiervan zijn marktonderzoek doen, een ondernemingsplan schrijven, inschrijven bij de kamer van koophandel, aandeelhoudersvergadering houden en halfjaarverslagen maken. De opdracht voor deze dag was voor de studenten om vijf mensen uit het bedrijfsleven te vragen als gastspreker en daarna hun eigen mini-onderneming te presenteren.

Na de presentaties van de ondernemers gingen de groepjes studenten uiteen en elke groep legde hun idee voor aan een ondernemer die hier feedback op gaf. Eén groep studenten had een Life Hammer met alarmlicht en zaklamp ontwikkeld. Zij richten zich vooral op het thema veiligheid. De ondernemer zag een goede markt voor dit product nu er bij steeds meer auto’s al bij de aankoop een Life Hammer aanwezig is. Een andere groep had zich toegelegd op een ander belangrijk thema; duurzaamheid. Zij hadden een douchecoach gekozen die mensen bewust maakt van het feit hoelang ze onder de douche staan. Een deel van de opbrengst gaat naar het goede doel. Als de studenten zich vooral concentreren op de belangrijke thema’s als duurzaamheid en het goede doel, zal het product volgens de ondernemer zeker een succes worden.

Artikel delen:

Reageer