Bezwaren tegen kruising De Dobbe afgewezen

De bezwaren die gericht waren tegen de aanpassing van de gevaarlijke kruising bij de Dobbe, Rijnlaan en Eemlaan in Zwolle zijn door het college ongegrond verklaard. Dat bleek maandagavond tijdens de raadsvergadering in Zwolle.

Er werden zeven bewaren, door o.a. de winkeliersvereniging, ingediend tegen de beoogde aanpassing van het kruispunt in de Aa-landen. Een aantal daarvan werd niet-ontvankelijk verklaard doordat het besluit geen invloed heeft op de leef- en woonsituatie van de indieners. De nieuwe kruising krijgt twee extra toegangen voor fietsers richting het winkelcentrum en automobilisten worden verplicht rechtsaf te slaan als ze het parkeerterrein van de Dobbe verlaten. De route van de fietsers, van de Eemlaan naar het winkelcentrum, zal niet meer in één richting plaatsvinden, maar uit een verplicht fietspad met twee richtingen. Het college verwacht geen bijzondere opstoppingen bij de nieuwe situatie.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

18 gedachten over “Bezwaren tegen kruising De Dobbe afgewezen”

  1. Ik verwacht op de geschetste plek ook geen opstoppingen… ik verwacht wel veel opstoppingen en aanrijdingen op de rotonde waar nu al het verkeer vanuit het winkelcentrum vandaan gaat komen in de nieuwe situatie… en dat is natuurlijk niet terzake doend voor de raad…. Het is mij nog altijd niet duidelijk waarom er geen rotonde wordt gemaakt op deze plek. Geld en doden worden hier tegen elkaar afgewogen als zijnde evenveel waard…

  2. Ze zoeken eerst een goedkope oplossing, blijkt dat niet te werken zoeken ze een andere goedkope oplossing, blijkt dat niet te werken zoeken ze een andere goedkope oplossing etc.etc. Samen gaat dit natuurlijk heel veel geld kosten, totdat uiteindelijk toch maar voor de dure oplossing van een rotonde gekozen gaat worden of stoplichten wat het al met al nog duurder maakt. Dit is de logica van de bureaucratie. ;D

  3. Het is minder simpel dan wordt gedacht.
    Er zit ook een technische kant aan: het is niet mogelijk om ter plekke een rotonde te leggen van een dusdanige omvang dat laad- en losverkeer er langs kan. Gewoon omdat er onvoldoende ruimte is.
    De huidige oplossing past binnen een eventueel uitgebreidere oplossing. Je zou het gefaseerd kunnen noemen. Heeft dan ook weinig te maken met geld over de balk gooien, zoals toch wel wordt gesuggereerd.

  4. In de situatieschets hierboven zie ik een hele moeilijke bocht als vrachtverkeer van links komt (Zwartewaterallee). Dat lijkt me dan nu ook al een probleem…
    @Meneer van Boven: Legt u nou eens uit dan hoeveel moeilijker dat voor een vrachtwagen wordt als daar terplekke een rotonde aangelegd wordt?
    En dan natuurlijk geen kleintje zoals een eindje verderop, waarbij ik me dan afvraag waar het vrachtverkeer dan langs terug moet als rotondes het probleem zijn en het verkeer alleen nog langs die rotonde mag als ze van de parkeerplaats af komen? Voor zover ik kan inschatten vanaf de kaart van boven en de plek zelf en ook op deze schets is die rotondeplek kleiner dan de plek waar dit verhaal om draait… Ook de draai naar rechts lijkt me voor een vrachtwagen die komt laden en lossen geen pretje. Daar zal dan toch altijd gebruik van gemaakt moeten worden in de toekomst? Lijkt me dus niet de beste oplossing. Kortom: rotonde nu goed aanleggen lijkt mij veel beter! En niet te vergeten ook veiliger!

  5. Vrachtwagens die moeten lossen bij Super de Boer gaan al jaren over de rotonde aan de Rijnlaan / Dommel. Dat doen ze vaak vrij snel, dus ik heb niet het idee dat ze daar veel moeite mee hebben.
    Voorlopig zal dus eerst deze optie van kracht worden totdat er misschien helaas weer iemand op het zebrapad dood wordt gereden en dan zal er gezegd worden: “Maar nu gaan we het echt aanpakken, dit kan zo niet langer”
    Let op: deze situatie zal een paar jaar van kracht zijn en dan komt er weer een nieuw plan.

  6. @Meneer van Boven: Legt u nou eens uit dan hoeveel moeilijker dat voor een vrachtwagen wordt als daar terplekke een rotonde aangelegd wordt?

    Ik ben wel niet dhr Van Boven, maar volgens mij is daar alleen ruimte voor een kleine rotonde, en die zijn voor vrachtwagens bijna niet te nemen. We hebben het wel over voertuigen van bijna 17 meter.

  7. @Chris: Ik zou zeggen: ga maar eens kijken dan ter plaatse en leg mij maar eens uit waarom er verderop wel een rotonde is (kleiner!!! dan een rotonde die op deze plek gemaakt kan worden) waar vrachtwagens langs kunnen (zie ook stuk van Danny)…

  8. Nou de vrachtwagens kunnen wel degeljik over die rotonde (kleine) want wij bij de super de boer, krijgen nog elke dag onze vracht 😛 alleen het keren de parkeerplaats is een ramp, maarja dat is een ander probleem :-

  9. De kleinere rotonde verderop loopt nu al regelmatig vol. Hoe kan de gemeente zeggen dat ze geen problemen verwachten? Ik durf de voorspelling voor de gemeente wel aan: “dat gaat vast lopen” De gepeperde rekening voor dit briljante onderzoeksesultaat kan door de gemeente opgevraagd worden op bovenstaand e-mailadres.

  10. @john van boven
    Ik ken de situatie en de ‘ruimte’ op die plek, er is daar v?©?©l ruimte. Maar ook op de tekening valt dat te zien. Gaan we van boven naar onderen dan zien we een fietspad, een groenstrook, een rijbaan, een voorsorteervak, een groenstrook, een rijbaan, een groenstrook en een fietspad. Dat zijn h?©?©l wat meters.

    Ter vergelijking neem ik even een rotonde waar ook grote vrachtwagens langs komen: de rotonde aan de Werkerlaan richting het Winkelcentrum van Stadshagen. Dat is een forse rotonde met fietsstroken die gescheiden liggen van de rijbaan. Diezelfde rotonde gaat niet passen op de plek bij de Dobbe. Laat je echter de groenstroken weg en plak je dus de fietspaden gewoon tegen de rijbaan voor auto’s dan heb je al heel wat minder ruimte nodig. Dat ben je er nog niet helemaal. Pak een paar parkeervakken weg en hij past er.

    Maar goed, laten we het een tikkeltje anders aanpakken.
    De rotonde die ten noorden ligt van het bewuste punt, de rotonde Merwedelaan-Rijnlaan past ZONDER problemen op de plek voor de Dobbe. Geloof je me niet? Ga dan met Google Earth naar de rotonde MErwedelaan-Rijnlaan. Kopieer het het ‘beeldscherm’ naar een tekenprogramma. Verplaats daarna met Google Earth naar de kruising die aangepakt moet worden en kopieer ook die naar het tekenprogramma. Plak vervolgens de rotonde in de afbeelding met de kruising en zie hoe ‘moeilijk’ die rotonde daar past. Eventueel de rotonde iets meer naar het zuidoosten plaatsen en daar een hoekje ‘groen’ wegnemen tussen de Rijnlaan en de parkeerplaats.

    Maar dan zal wel gezegd worden dat de rotonde te klein is voor grote vrachtwagens?
    Misschien, misschien niet. Ik hoop dat een vrachtwagenchauffeur die een 18-meter combinatie rijdt er een antwoord op kan geven. Kan je 3/4e rond op de rotonde Merwedelaan-Rijnlaan?

    Mocht dat n?­et het geval zijn. Wat dan?
    Als vrachtwagens vanaf de Ceintuurbaan (of Zwartewaterallee?) komen, moeten ze 1/4e rond. Dat zal niet zo’n punt zijn. Maarja, dan moeten ze weer weg. Kan dat dan wel? 3/4e rond misschien niet maar goed, in het plan wat hierboven gepresenteerd staat, wordt er ook vanuit gegaan dat de vrachtwagens naar het noorden rijden en uiteindelijk uitkomen op de Middelweg. Dat kan natuurlijk ?³?³k als er een rotonde ligt. Enig verschil is dat een rotonde een stuk minder chaotisch oogt dan die bende die ik op die tekening zie (welke gladiool dat verzonnen heeft :- )

    Volgende stap: de tekening kopieren naar de huidige situatie (op gelijke schaal uiteraard) Kan een vrachtwagen niet 1/4e rond op een rotonde zoals eerder genoemd? Dan kan hij helem?¡?¡l de draai niet maken die hij moet maken op de tekening; die is korter ?©n scherper.

    Mogen ‘we’ die groenstrook niet aansnijden? Dat lijkt me ook onzin want dat gebeurt in de tekening ook op de plek waar de aanvoer voor vrachtwagens zal zijn.

    Ik weet dus niet wat de w?©rkelijke redenen zijn achter bovenstaand plan. Geld?

  11. Veiligheid vind ik absoluut een belangrijk punt.

    Maar volgens mij is de situatie in de tekening niet veel beter. Fietsers vanaf de parkeerplaats rijden links van de vrachtwagens. Op zich geen punt. Maar als de fietser rechtsaf wil slaan (daar moet de vrachtwagen ook verplicht naartoe) dan zit je volgens mij met redelijk hetzelfde probleem. Hij moet schuin achter zich kijken. Goed, enig voordeel is wel dat dat aan de kant is waar hij direct bij het zijraam zit.

    Wel een nadeel is dat de snelheid er niet uit wordt gehaald. Ik vind dat men vrij hard rijdt op de Rijnlaan. Als fietser daar oversteken is lang niet altijd prettig zeker omdat het er regelmatig vrij druk is met auto’s. Een rotonde lost dat probleem op.

    Ik blijf me dus afvragen waarom men niet een _bijna even grote_ rotonde plaatst zoals je in Stadshagen veel ziet. Ik heb het dan dus over een grote rotonde en niet zo’n kleiner geval zoals bij de Merwedelaan.

  12. Het grote gevaar is en blijft het zebrapad. De automobilisten zijn dermate druk met opletten op het verkeer, dat ze de zebra pas op het laatste moment in de gaten krijgen. Als er op dat moment voetgangers lopen, die vertrouwen dat ze voorrang krijgen (niet dus), dan wordt het levensgevaarlijk !

  13. De automobilisten zijn dermate druk met opletten op het verkeer, dat ze de zebra pas op het laatste moment in de gaten krijgen.

    Euh als een automobilist echt druk is met opletten dan dan ziet hij/zij zo’n zebrapad wel op tijd.

Reacties zijn gesloten.