Winterdienst ROVA weer paraat

Zwolle – In Zwolle verzorgt ROVA de winterdienstactiviteiten. Dit gebeurt in nauw overleg met de gemeente, die als wegbeheerder verantwoordelijk is voor goede en veilige straten. De gemeente maakt een strooiplan, waarin precies is vastgelegd waar, wanneer moet worden gestrooid om de stad begaanbaar te houden of snel weer begaanbaar te maken.

07-01-2010_zoutopslag_rova_2.jpg

Als de weersvoorspellingen aangeven dat er gladheid op komst is, wordt er preventief gestrooid op fietspaden en hoofdwegen die in de strooiroute zijn opgenomen. Er wordt dus al gestrooid als er gladheid verwacht wordt, nog voordat het daadwerkelijk zover is. Het grote voordeel hiervan is gladheid in veel gevallen kan worden voorkomen in plaats van dat gladheid moet worden bestreden. Nat strooien ROVA maakt bij het strooien gebruik van zogenaamde natstrooitechniek. Dit is veel effectiever dan droog strooien. Het zout wordt bij natstrooien gemengd met pekelwater. Hierdoor blijft de zoutlaag beter en langer hechten aan het wegdek, zodat het niet verwaait. Daardoor is het beter voor het milieu. Ook is er bij natrooien veel minder zout nodig dan bij strooien met droog zout.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

5 gedachten over “Winterdienst ROVA weer paraat”

  1. Volgens het vorig jaar gehouden Gladheidscongres (JaJa!) moeten fietspaden bij sneeuwval geveegd en geborsteld worden, niet gestrooid. Letterlijk:
    “De gladheid werd in de winter van 2009 ?? 2010 vrijwel geheel veroorzaakt door sneeuw. Sneeuw laat zich nauwelijks door zout bestrijden, zeker niet op fietspaden. Daarom moet bij sneeuw vooral geveegd of geborsteld worden (CROW 270, 2008 ), het liefst zo snel mogelijk om ijsvorming door platrijden voor te zijn. Toch heeft bijna twee-vijfde van de wegbeheerders sneeuw op fietspaden uitsluitend bestreden door zout te strooien. Hier lijkt sprake van een kennislacune bij de wegbeheerders. ”

  2. Tevens: je moet wel duidelijk onderscheid maken tussen sneeuw en ijs.

    Preventief (vermoedelijk inderdaad bij voorkeur) nat zout strooien zal op fietspaden tegen gladheid van ijzel wel helpen. Als het eenmaal glad is, is het een ander verhaal.

    Maar bij sneeuw heeft zout dus weer minimaal effect. Sneeuw moet in combinatie met zout kapotgereden worden en dat gaat met fietsen niet echt geweldig terwijl dat met een auto uitstekend wil. Sneeuw moet daarom geveegd/geschoven worden als het op fietspaden ligt.

    En bij het schuiven is het dan wel zo leuk dat het van het fietspad afgeschoven wordt en niet juist erop. Ik heb het afgelopen sneeuwperiode weer meer dan genoeg gezien. Bij rotondes nadert zo’n schuiver, gaat ook over het fietspad maar vlak voor de rotonde meot hij wel noodgedwongen de rijbaan op omdat hij niet over de fietsstrook van de rotonde past. Alleen schuift hij hierbij gewoon een enorme reep sneeuw diagonaal over het fietspad. Bij het oprijden van de rotonde zelf komt ook weer een leuke hoop sneeuw dwars op het fietspad van de rotonde zelf te liggen, idem bij het afrijden. En na de rotonde, waar rijbaan en fietspad weer samenvoegen, gaat hij weer naar rechts om ook de fietsstrook te schijven maar legt daarbij ook daar weer een leuke strook sneeuw neer diagonaal op de fietsstrook.
    Mooi voorbeeld was voor mij de rotonde bij TCZ (Taxi Centrale Zwolle)

    Maar op sommige andere plekken kom je ook leuke dingen tegen. Kom je vanaf de Oude IJsselbrug aanrijden, moet je eerst via een slinger (rechts-links) naar de fietsstraat van de Spoolderbergweg, dan heb je halverwege de slinger ook ineens een hoop sneeuw dwars op het fietspad liggen. Het leek wel alsof een schuiver daar naartoe gereden is en vervolgens achteruit is gereden. Tja, of één of andere geinponum heeft dat moedwillig er neergelegd.

    Vorig jaar in dezelfde slinger (maar dan in de andere richting) net zoiets
    klik voor foto

    Schuiven verdient de voorkeur boven zout in geval van sneeuw maar natuurlijk niet op deze manier.

  3. Helemaal eens met WFvN. Vooral ook de opmerking over schuiven van sneeuw naar fietspaden en in de aanloop van rotondes, bushaltes, verkeersdrempels etc. Schuiven naar het midden van de weg is n.m.m. zeker op wegen met dubbele steep of middenberm (zoals Bachlaan) goed mogelijk.

  4. Die sneeuw op het fiestpad bij de ijsselbrug heb ik ook gezien.
    Vond het niet zo erg dat het glad was daar.
    Waren de auto’s ook erg blij mee.
    Veel fietsers hebben nl geen verkeersles gehad, als ze dan van de ijsselbrug komen gaan ze links langs de middengeleider.
    Want dan kunnen ze harder de bocht door??
    Maar nu het glad is doen ze dat minder.
    En als ze aan de verkeerde kant de geleider passeren rijden ze ook over de kabels in het wegdek.
    En dan springt het licht onnodig op rood voor de auto’s.
    Erg irritant.
    Vond met de scooter wel dat de ruiterlaan het ergste was?

  5. Veel fietsers hebben nl geen verkeersles gehad, als ze dan van de ijsselbrug komen gaan ze links langs de middengeleider.
    Want dan kunnen ze harder de bocht door??

    Nja, vanaf het Engelse Werk komend, gaan ze ook veelvuldig aan de verkeerde kant langs. Daar gaat het snelheidsargument niet op als je het mij vraagt. Meer een kwestie van onnozeligheid en niet doorhebben wat ze doen (ondermeer tegenliggers gruwelijk hinderen maar in mijn geval stuiven ze vaak als een idioot richting de betonnen rand in het midden)

    Wat betreft dat onnodig op rood springen voor auto’s, dat valt wel mee. De situatie is bekend bij de gemeente. Voorheen was die middelste betonstrook doorgetrokken maar die is weggehaald omdat het geen doen is voor mensen die vanaf de IJsselbrug richting Katerveer willen. Toen kwam dus het rood-licht-voor-auto’s-probleem. Dat hebben ze opgelost door de eerste set lussen uit te schakelen (die waar de fietsers dus massal in de verkeerde richting overheen rijden). De lussen direct bij het verkeerslicht en het drukknopje zijn wel werkzaam maar daar komen ze niet overheen.

    De Ruiterlaan was inderdaad ook ellende. Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat daar helemaal niets aan gedaan is.

Reacties zijn gesloten.