Waarschuwing voor spookfacturen in regio Zwolle

Zwolle – Met enige regelmaat krijgt de politie IJsselland meldingen van spookfacturen. Een spookfactuur is een nota voor nooit geleverde diensten. De verzender mikt erop dat bedrijven in de administratieve drukte de nota voldoet zonder deze te checken.

De bedragen op de nota’s variëren vaak tussen de tien en driehonderd euro. De politie waarschuwt ervoor goed alert te zijn op dit soort spooknota’s. Wie ermee te maken krijgt, kan het best contact opnemen met het Steunpunt Acquisitiefraude. Bij dit Steunpunt kunnen gedupeerden terecht voor deskundig juridisch advies. Bij het Steunpunt kunnen ook de namen worden doorgegeven van de ‘bedrijven’ die de valse nota’s verzenden.

Artikel delen:
Reacties 11
  1. Dit moet reclamebureau MCL te Appingedam zijn.

    De eigenaar is een oplichter pur sang en het is mij een groot raadsel waarom deze smerige rat nog niet achter de tralies zit. Hij opereert continu onder een nadere naam en probeert op een slinkse wijze geld af te troggelen.

    (Bij mij heeft hij overigens geen succes gehad !)



    Maak melding

  2. Onderwerp: gefingeerde rekening van Reclamebureau MCL

    Op maandag 24 januari 2011 ontving ik een rekening van Reclamebureau MCL (adres: Postbus 301, 9900 AH Appingedam) voor een bedrag van ?? 1.413,72. De rekening was bestemd voor Scholar VOF.
    Even ter verduidelijking:
    ik heb 2 halve banen: behalve docent Duits ben ik ook auteur en samen met mijn vrouw uitgever van een toeristische methode Duits, die op een aantal toeristische opleidingen in Nederland gebruikt wordt.
    De omschrijving van de rekening luidt als volgt:
    Uitgebreide internetregistratie voor ?? 99 per maand! (Groot vraagteken trouwens bij uitgebreid!)
    Ik kon me niet voorstellen, dat ik voor een dergelijke en dure wijze van adverteren gekozen zou hebben en in de overtuiging, dat het hier om een vergissing ging, besloot ik, om het bedrijf meteen te bellen. Echter op die dag, om 16.00 uur, kreeg ik na herhaaldelijk proberen geen gehoor.
    De volgende dag hoorde ik van mijn vrouw, dat dit bureau gebeld had en of ik terug wilde bellen.
    Het eerste wat mij opviel, was, dat men zich meldde met ⤽hallo⤝ en verder niets. Ik vond dit meteen al vreemd.
    Ik heb toen gevraagd, waar de rekening op gebaseerd was en de betreffende persoon vertelde mij, dat ik voor deze manier van adverteren gekozen had.
    Toen ik dit ten zeerste betwijfelde, zei hij, dat men mij op 11 november 2010 hierover gebeld had en dat ik hiervoor getekend had. Hij zou mij het betreffende stuk meteen te zullen mailen.
    Tot mijn grote verbazing zag ik inderdaad een papier met mijn handtekening erop en met de volgende inhoud:

    Betreft: plaatsing vermelding op de bedrijvengids: http://www.online-bedrijfsgids.nl
    Looptijd tot 01-11-2011 in plaats van 01-11-2012
    Daaronder alle gegevens van bedrijf (naam en adres, telefoon, e-mail, prijs (99,- p. maand) looptijd
    (12 mnd i.p.v. 24 mnd)
    Hieronder 2 vakken, waarbij je 1 kon aankruisen!
    Hierbij verlengen wij onze vermelding t/m 2012 Geen Automatische verlenging hierna uit bestand verwijderen !! X

    Daaronder staat er nog iets over het feit, dat de ondertekenaar wel gemachtigd moet zijn om te tekenen.
    Ik vertelde hem vervolgens, dat ik als docent slechts een beperkt aantal klanten/scholen had en dat het een zeer specifieke methode was. Het had voor mij geen enkele zin, om voor zo??n groot bedrag te adverteren op internet.
    Tot mijn stomme verbazing zei de man, dat hij dit wel kon begrijpen en dat hij mij tegemoet wilde komen. Ik hoefde slechts 9 maanden te betalen.
    Dat vond ik wel heel vreemd en ik vertelde hem, dat ik daarmee ook niet akkoord ging.
    Vervolgens zei hij, dat hij dan het geld via juridische weg zou gaan vorderen. Boos heb ik hem meegedeeld, dat ook ik stappen zou ondernemen.
    Ik ben met mijn vrouw nog eens nagegaan, wat er op 18 november 2010 gebeurd is.
    Wij konden ons dat beiden nog goed herinneren.
    We kregen namelijk een telefoontje van het betreffende bedrijf met de vraag, of we het contract van de internetregistratie wilden verlengen.
    Toen ik zei, dat we van helemaal geen contract wisten, noemde hij ons de gegevens.
    We hebben toen gezegd, dat we wel problemen hadden gehad met de Gouden Gids, die ook al moeilijk had gedaan over verlenging van een jaarcontract van ?? 240 maar ten slotte toch akkoord is gegaan met opzegging van de betaalde versie en alleen nog een bescheiden gratis vermelding zou doen.
    En toen kwam het mooie (lees verraderlijke).
    ⤽Hier moet dan sprake zijn van een vergissing. Om dit snel uit de wereld te helpen, sturen wij u een formulier, waarop u moet aankruisen, dat u geen automatische verlenging wenst en dan is het probleem opgelost. Wij sturen u het formulier meteen toe. Als u dan het juiste aankruist en ondertekent, inscant en terugstuurt, dan bellen wij u meteen op, dat het in orde is.
    Inderdaad werden we meteen gebeld, dat men het formulier ontvangen had en dat het nu verder in orde was.

    Dit is echt ongelofelijk, want op mijn vraag naar het formulier/contract/overeenkomst, waarop staat, dat ik een dergelijk internetregistratie wens, verwijst men naar het genoemd formulier, waarop echter alleen sprake is van wel of geen verlenging gewenst!

    Zo zie je maar weer, hoe geraffineerd bedrijven te werk kunnen gaan.
    Ik ga dit trouwens doorsturen naar mijn ARAG-rechtbijstandsverzekering en naar het programma
    ⤽das je goed recht⤝met John van den Heuvel



    Maak melding

Reageer