Openbaar busvervoer in Zwolle dit jaar efficiënter

Zwolle – Bussen kunnen nog dit jaar in Zwolle efficiënter hun dienstregeling rijden. De gemeente en de provincie nemen gezamenlijk maatregelen die het openbaar vervoer in de stad ten goede komen. Zo worden verkeerslichten aangepast zodat bussen sneller kunnen doorrijden.

De provincie betaalt de maatregelen. Overijssel is verantwoordelijk voor het stads- en streekvervoer in Zwolle en de regio. De provincie heeft eerder onderzoek laten doen hoe het openbaar vervoer in de stad verbeterd kan worden. In samenspraak met Zwolle is daarna tot een aantal maatregelen besloten dat ervoor zorgt dat het openbaar vervoer in de stad een goed alternatief vormt voor autogebruik.

Op het kruispunt Wipstrikkerallee-Brederostraat is inmiddels gezorgd voor een betere doorstroming voor bussen. Daarnaast worden dit jaar de verkeerslichten op de kruispunten Rieteweg-Blaloweg en Rijnlaan-Waallaan aangepast zodat bussen sneller door kunnen rijden. In de wijk Holtenbroek wordt een bushalte verplaatst van de Bachlaan naar de Mozartlaan. Bovendien worden op de Dokter Spanjaardweg nieuwe fietsstroken aangelegd die tweewielers ten goede komen en voorkomen dat geparkeerde auto’s het openbaar vervoer hinderen.

De verwachting is dat alle maatregelen voor het einde van het jaar uitgevoerd zijn.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

7 gedachten over “Openbaar busvervoer in Zwolle dit jaar efficiënter”

  1. En wij als fietsers moeten weer langer wachten voor dat het licht op groen staat. Dit bevorderd het door rood licht rijden. Of moeten de fietsers ook maar met de bus gaan.

  2. over het algemeen duurt het al lang voor de verkeerslichten voor fietsers op groen springen en dan blijven ze kort op groen en als het dan ook nog regent of sneeuwt ben je als fietser nog langer de pineut ik begrijp dat de bussen op tijd moeten rijden maar als de dienstregeling niet zo krap berekend zou zijn kunnen bussen rustiger er overdoen en kunnen de fiets lichten wat vaker en langer op groen blijven zeker op drukke fiets route’s

  3. Goede zaak! De bus in Zwolle is de snelste niet dus paar minuten eerder op het station zijn zou mooi zijn.

    Zoveel fietsconflicten zijn er niet. En dan moeten er veel bussen langs wil je er als fietser echt hinder van hebben. Sassenpoort/Karnebeekstraat is wel zo’n punt waar heel fietsend Zwolle-Zuid langs komt.

  4. Met de auto of fiets ben ik nog altijd sneller dan de stadsbus op mijn werk. Ik moet 10 minuten lopen naar de dichtsbijzijnde halte. Waarna ik 10 minuten in de bus zit en daarna nog eens 10 minuten lopen naar mijn werk. Met de fiets duurt hetzelfde ritje 15 minuten en met de auto zelfs nog korter.
    Nee mij zien ze niet meer in de bus sinds ze de bushalte in onze wijk hebben weggehaald.

  5. en met de auto zelfs nog korter.

    Dat is wel een stuk duurder, een liter benzine kost al meer. Dan heb je nog niet eens je afschrijving meegerekend.

  6. Ik kan me voorstellen dat de bushalte aan de Bachlaan (bij Bachplein, het winkelcentrum) voor irritaties en opstoppingen zorgt.
    Als deze bushalte wordt verplaatst naar de Mozartlaan, krijg je echter bussen die op het fietspad moeten halteren én een grotere afstand naar het winkelcentrum.

  7. krijg je echter bussen die op het fietspad moeten halteren

    Fietspad kun je omleiden zoals op wel meer plekken is gedaan, Hogenkampsweg, Rijnlaan, Rembrandtlaan etc.

Reacties zijn gesloten.