Eerste trein over nieuwe IJsselspoorbrug

Zwolle/Hattem – Er is weer een belangrijke mijlpaal bereikt in de bouw van de Hanzelijn: op deze wat grijze woensdagochtend 26 januari, is een werktrein met negentien ballastwagons vanaf het rangeerterrein van Zwolle, de IJssel overgestoken via de nieuwe spoorbrug.

wz07.jpg

De eer was aan de RRF16 van Rotterdam Rail Feeding die de sleep met zelflossers type FCCPPS van RailPro de brug over duwde. De medewerkers van DuraVermeer bedienden de kleppen waarmee de hoeveelheid ballast kan worden bepaald.

wz01.jpg

wz04.jpg

wz09.jpg

wz06.jpg

wz02.jpg

wz05.jpg

wz10.jpg

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

12 gedachten over “Eerste trein over nieuwe IJsselspoorbrug”

  1. De (toenmalige) burgemeester van Hattem (Broers?) heeft wel eens aangegeven dat hij graag een station wilde hebben. Dat zei hij tijdens het tekenen van het contract met ProRail. Op zich helemaal geen verkeerd idee; afstand moet daar geen probleem voor zijn. Er zijn stations (denk aan b.v. de omgeving Amersfoort) waar ook om de kilometer een station ligt. Maar goed, dat is op Weblog Zwolle wellicht wat off-topic. 🙂

  2. @Koko en @Ingrid:
    Hattem heeft natuurlijk al een station gehad aan de lijn Apeldoorn-Zwolle, maar is gesloten in 1950.
    Waar die lijn aansloot op de lijn Amersfoort-Zwolle (ter hoogte van waar nu de A50 ligt), was station Hattemerbroek. Die is gesloten in 1938, met korte heropening in 1940 en 1945.
    Een station voor Hattem zou alleen aan de Hanzelijn kunnen liggen wanneer het ver buiten de stad ligt. Ik weet niet hoe wenselijk dat is.

  3. @Arie, een station wat ver buiten de stad zou liggen wil niet zeggen dat het ver van een woonwijk gaat liggen.
    Het gedeelte tussen stad en spoor word in de toekomst voorzien van woningen.
    Nu al wonen er velen in “Hattem noord” station Zwolle ligt toch ook niet in het centrum?

Reacties zijn gesloten.