GroenLinks wil Fiets-en-Win ook in Zwolle Fietsstad

Zwolle – GroenLinks wil graag dat Zwolle in 2011 fietsstad nummer 1 van ons land wordt. Daarom zal GroenLinks elke maand een suggestie doen hoe Zwolle nog aantrek­kelijker wordt voor fietsers. Om te begin­nen kan Zwolle het gebruik van de bewaakte stallingen verbeteren door het concept ‘Fiets-en-Win’ in te voeren.

Fiets-en-win is een beloningssysteem voor fietsers. Als fietsers gebruik maken van een gratis bewaakte stalling die we in de stad hebben, ontvangen zij een lot waarmee ze in een periodieke loterij mooie prijzen kunnen winnen. Zo worden fietsers gestimuleerd de fiets in de stallingen aan de Pletterstraat, onder het Maagjesbolwerk of op het Meer­minne­plein  te zetten. Het gebruik van de stallingen zal op deze manier verder omhoog gaan en de fietsenchaos in de binnenstad navenant afnemen. 
En hopelijk is het voor Zwollenaren die nu vaak met de auto de stad in gaan een mooie aanleiding om eens een keer extra de fiets te pakken! Want meer mensen op de fiets betekent: minder files, minder luchtvervuiling en minder geluidoverlast. Voldoende redenen om een fietser te belonen met Winkansen en wellicht een mooie prijs. Fiets-en-Win is ontwikkeld door het Fietsberaad, in samenwerking met de gemeenten Apeldoorn en Eindhoven. Het Fiets-en-Win-systeem kan meteen ook dienst doen als toegangscontrolesysteem. Een sleutelhanger en stickers met barcodes vervangen dan de bonnetjes die nu worden gebruikt. Bij de in- en uitgang van de stalling worden zowel de sleutelhanger als de sticker op de fiets gescand door het personeel van de stalling. Ongeveer de helft van alle verkeersbewegingen binnen Zwolle wordt per fiets uitgevoerd. Zwolle staat daarmee in de top drie van de fietssteden in Nederland. De stad heeft dan ook een lange traditie van intensief fietsbeleid. Maar ook hier geldt: stilstand is achteruit­gang. Om de mobiliteitsvisie voor ‘Zwolle Fietsstad’ waar te maken zal de gemeente ook in 2011 innovatief te werk moeten gaan. GroenLinks zal daaraan haar steentje bijdragen door een maandelijkse fiets-tip te geven.  

Artikel delen:
Reacties 17
  1. Allemaal leuk en aardig die loten die je kan krijgen maar ik ben bang dat ik daar neit voor in aanmerking ga komen. Met mijn fiets is het geen doen om te parkeren op de gratis parkeerstalling van Meerminnenplein of Pletterstraat; een ding van net geen 3 meter manouvreren in zo’n beperkte ruimte is niet echt handig. En Maagjesbolwerk? Naar beneden zal geen probleem zijn; zwaartekracht is gewillig maar om nou 45 kg omhoog te zeulen waarbij ik geen gebruik kan maken van de fietsgeul is geen optie. Ik blijf heerlijk buiten de stallingen parkeren.


    ⚠️ Meld

  2. Begin eens met fietsers voorang te geven boven ander verkeer. Fiets-straten, beter onderhoud van de fietspaden, bewegwijzering van fietsroutes,betere stallingsmogelijkheid in de binnenstad (gratis en onbewaakt),en ga zelf ook maar fietsen.


    ⚠️ Meld

  3. @wfvn

    maar om nou 45 kg omhoog te zeulen waarbij ik geen gebruik kan maken van de fietsgeul is geen optie

    wat neem je allemaal mee dan ? de huidige “standaard” quest weegt afhankelijk van de kleur nu 33.5-34 kg rijklaar.



    ⚠️ Meld

  4. Laten ze het OV maar bevorderen, door bijvoorbeeld de stadsbussen vaker voorrang te geven en frequenter te laten rijden. Dit scheelt een hoop fietsen in de binnenstad. Daarbij is Zwolle al goed te bereiken met de fiets.


    ⚠️ Meld

  5. @questrijder:
    Tja, zo heb ik er ook spul in liggen inderdaad 😉 maar geen toiletrol, al vind ik de genoemde reden van VeloTejo wel een goede! Whahaha!


    ⚠️ Meld

  6. @Questrijder

    Wat heb ik in m’n fiets?

    – Allereerst uitgebreidere elektronica die hem toch wel een tikkie zwaarder maakt dan de standaard Quest (ondermeer ook motoralarm)
    – Versteviging in de rolbeugel
    – 2 setjes binnen/buitenband voor de voorwielen
    – 1 setje binnen/buitenband voor achterwiel
    – extra binnenband achterwiel
    – plaksetje
    – 3 steeksleutels voor de stoel en de kogelkopjes
    – rolletje breed isolatietape
    – wat vuilniszakken
    – reservejas
    – fietspomp (full size)
    – 0,5 liter drinken
    – Ringslot met bijbehorende insteekketting
    – Dakje
    – Paraplu
    – vloermatjes
    – pleerol
    – microvezelhanddoek
    – handschoenen/must/kol/geel hesje/isolatiefoliedeken
    – tiewraps
    – uitdraai RVV
    – wat velomobielfolders
    – 2 brillen (1 met donkere, 1 met gele glazen) en reserveglazen
    – extra interieurlampje met 4 LEDs

    en vast nog wat zut.


    ⚠️ Meld

  7. Nee, dat was destijds met de Versatile, die was toen dus met die ‘bakstenenbagage’ iets van 65 kg (en mij erin en toch nog te licht voor de storm 🙁 )


    ⚠️ Meld

Reacties zijn gesloten.