Spitsstrook traject Zwolle – Meppel officieel geopend

Zwolle – Bij de A28 in Zwolle werd maandagmiddag de Spoedaanpak Wegen opgeleverd aan de weggebruiker. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu opende deze middag de laatste trajecten van de Spoedaanpak Wegen samen met Guido van Woerkom van de ANWB en Alexander Sakkers van TLN. De aanpassing van de A28 bij Zwolle levert een vermindering van de filedruk op van 73 % en dat is 8 % boven het gemiddelde. De economische besparing is 8,3 miljoen euro.

16-05-2011_opening_exstra_rijstroken_rijkswaterstaat_2.jpg

In 2008 was de doelstelling van dit programma om in mei 2011 op dertig plaatsen versneld te zijn gestart met de aanleg van extra rij- of spitsstroken. Daarnaast zouden er tien projecten zijn opengesteld. De afsluiting van het programma Spoedaanpak Wegen vond plaats lang de A28 tussen Zwolle en Meppel, een van de Spoedaanpaktrajecten. Deze vormt een belangrijke ontsluitingsader voor noord- en noordoost-Nederland. Met het verbreden van dit traject is een belangrijk fileknelpunt aangepakt en een grote verbetering van de bereikbaarheid van Noord-Nederland gerealiseerd (“De Poort naar Noord”). Het verbreden van wegen met spitsstroken heeft, volgens de minister, een gunstig effect op de bestrijding van files.

16-05-2011_opening_exstra_rijstroken_rijkswaterstaat_4.jpg

16-05-2011_opening_exstra_rijstroken_rijkswaterstaat_3.jpg

16-05-2011_opening_exstra_rijstroken_rijkswaterstaat_5.jpg

De Spoedaanpak Wegen werpt zijn vruchten af. Doel van de Spoedaanpak is om de aanleg van wegen uit het slop te trekken door een versnelde aanpak van dertig grote fileknelpunten. Van de reeds geopende rijstroken werd de aanleg gemiddeld een jaar versneld waardoor de automobilist 3,4 miljoen uren minder in de file staat. Dit komt overeen met 60 miljoen euro aan maatschappelijke baten. Minister Schultz van Haegen maakte dit vandaag bekend bij de afronding van het programma.

16-05-2011_opening_exstra_rijstroken_rijkswaterstaat_1.jpg

16 projecten al geopend

Nadat de besluitvorming rond wegprojecten in 2007 vastliep in regelgeving, werd in 2008 de Spoedaanpak gestart. Doelstelling van de Spoedaanpak was om in mei 2011 dertig projecten versneld te zijn gestart en daarvan al tien projecten te hebben opgeleverd. Vandaag maakte minister Schultz van Haegen (Infra en Milieu) bekend dat de weggebruiker niet op tien, maar al op zestien trajecten van de verbrede wegen gebruik kan maken. Daar tegenover staat dat niet op dertig, maar op 28 plaatsen de schop de grond in is gegaan.

“De weggebruikers hebben hun uren terug”

Minister Schultz: “Rijkswaterstaat en de aannemers hebben de weggebruiker weer hun tijd teruggegeven”. Vandaag ronden we de Spoedaanpak af, maar blijven we met hetzelfde vuur doorbouwen. Deze kabinetsperiode zorg ik voor nog eens 800 km nieuw asfalt.”

16-05-2011_opening_exstra_rijstroken_rijkswaterstaat_6.jpg

Werk gaat door

Op twaalf trajecten wordt nog hard gewerkt aan de weg in het kader van de Spoedaanpak. De vooruitzichten voor die trajecten zijn ook gunstig. Zo kan het verkeer over de A4 tussen Burgerveen en Leiden al in 2012 over een verbrede weg rijden, in plaats van de geplande 2014. Bij twee projecten zijn de werkzaamheden nog niet gestart. De minister besloot om voor de wegverbreding op de A2 Den Bosch – Eindhoven meer tijd te nemen voor het verwerken van inspraakreacties om zo tot een beter tracébesluit te komen. Dit staat de tijdige gefaseerde oplevering vanaf 2012 niet in de weg. Voor het traject A1 ’t Gooi heeft de raad van State bepaald dat een geluidsonderzoek over moet. Hierdoor is het onwaarschijnlijk dat de geplande opening eind 2011 gehaald wordt.

Vandaag 6 trajecten geopend en 3 schoppen gezet

Schultz van Haegen maakte deze resultaten bekend bij de afsluiting van de Spoedaanpak langs de A28 bij Zwolle. Hier zette ze de laatste drie schoppen en knipte ze de laatste zes lintjes van het programma. Dit deed ze samen met met Guido van Woerkom van de ANWB en Alexander Sakkers van TLN.

Langs de A28 opende de Minister vandaag de verbreding van de A28 tussen Zwolle en Meppel, de Poort naar Noord. Deze vormt een belangrijke ontsluitingsader voor noord- en noordoost-Nederland. Met het verbreden van dit traject is een belangrijk fileknelpunt aangepakt en een grote verbetering van de bereikbaarheid van Noord-Nederland gerealiseerd (“De Poort naar Noord”). Eind april werd de A1 Watergraafsmeer – Diemen en de A1/A6 Diemen – Muiderberg – Almere Stad West al voor het verkeer opengesteld. Daarnaast maakte ze bekend dat eind mei nog eens 3 trajecten open zullen zijn:

• De A4 Badhoevedorp-Nieuwe Meer;

• De A10 Nieuwe Meer-Amstel en

• De A2 Urmond – Maasbracht

Daarnaast verrichtte de Minister ook de starthandeling voor de laatste drie schoppen die binnen de Spoedaanpak worden

gezet:

• A28 Utrecht- Amersfoort.

• A12 Waterberg-Velperbroek

• A27 Lunetten-Rijnsweerd.

Artikel delen:
Reacties 32
  1. Hans, het is nog iets anders. Bij Zwolle is het een plusstrook en tussen Zwolle en Lankhorst zijn het 3 rijstroken.


    Maak melding

  2. Hmm vreemd zit je nu in jezelf te praten? Beide sites staan op dezelfde naam gelijk van opbouw met beide dezelfde lekken, eens kijken of ik vanmiddag nog tijd heb.


    Maak melding

  3. Beste Derk,

    Het is niet handig om online grapjes uit te halen bij iemand die bij jou om de hoek woont.

    En als je nou een beetje brein had gehad. Dan weet je wie ik ben…


    Maak melding

  4. Ik zou het kunnen combineren met een bezoekje bij de kantoor-boekhandel op de Assendorperstraat. Maar op de fiets? Moet ik eerst kopen.


    Maak melding

  5. Bericht door Boom, op 17 mei 2011 om 15:08
    Beste Derk,

    Het is niet handig om online grapjes uit te halen bij iemand die bij jou om de hoek woont.

    En als je nou een beetje brein had gehad. Dan weet je wie ik ben…

    Vage uitspraak hoor!


    Maak melding

  6. ff zonder gekheid op een stokje. We kunnen wel blijven bloggen over het een of het ander, maar dat gaat nergens over. Ik woon in de pierik en ben blij dat jij me hebt gewezen op de veiligheidsproblemen op mijn sites.
    Volgens mij heb ik deze nu deels verholpen.
    Wil jij nog eens een poging doen.


    Maak melding

  7. Het probleem zit in het volgende; contact dat heb je beschermd tegen spammers maar niet tegen een injectie, ik wil je het wel eens uitleggen als ik bij de Pierik ben.


    Maak melding

Reageer