Wethouder Dannenberg is Easy Driver

Zwolle – Donderdag 26 mei neemt Erik Dannenberg de 110 km per uur sticker van Easy Drivers in ontvangst. Easy Drivers is een initiatief van Zwollenaar Jan Brink. 

janbrink.jpg

Brink wil mensen stimuleren om op de snelweg 110 kilometer per uur te rijden. Dit is niet alleen beter voor het milieu maar ook veiliger en goedkoper. De sticker is een middel om jezelf en andere weggebruikers te motiveren ook ‘easy te driven’. Jan Brink: "Ik ben voor verantwoord gebruik van wat de aarde ons biedt. Het kabinetsbesluit van 130 km/uur vind ik dan ook belachelijk. Omdat ik zelf best veel auto rij heb ik het genot van rustig cruisen ontdekt en zo is het idee geboren. Om het milieu te ontzien wordt veel geïnvesteerd in technische innovatie en fiscale maatregelen, terwijl verandering van rijgedrag veel eenvoudiger is en zeker zo effectief. Alleen, hoe krijg je automobilisten zo ver? Deze is actie is een poging."

Brink: "Als zelfstandig actieve burger ben ik onafhankelijk van milieu-, overheid- of politieke organisaties. Ik kan met commerciële en niet-commerciële organisaties en personen samenwerken die het doel van Easydrivers dichterbij willen brengen."

De financiering

De opstartkosten worden gefinancierd met spaargeld. Het is de bedoeling dat een belangrijk deel van de kosten gedekt gaan worden door stickerverkoop.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

49 gedachten over “Wethouder Dannenberg is Easy Driver”

  1. En hoe doen we het met die 30km zones in de wijken waar de meesten wel meer dan 50km rijden plaatsen we daar hele grote borden om de mensen wakker te schudden

  2. Brink wil mensen stimuleren om op de snelweg 110 kilometer per uur te rijden. Dit is niet alleen beter voor het milieu maar ook veiliger en goedkoper.

    Auto laten staan is nog beter.

  3. Dan ben ik wel benieuwd naar wat dit met de doorstroming doet, kijk dan nog maar eens of het netto gezien beter is voor het milieu.

  4. Sander, daar zijn genoeg onderzoeken naar gedaan. Bij 110 heb je en rustiger verkeersbeeld en rijden de auto’s dichter op elkaar dan bij 120.
    Populair gezegd betekent dit dat er meer auto’s op die weg passen en dus de doorstroming beter is. Is minder files. Een stuk beter voor het milieu. 80 a 90 km/u wordt overigens als optimale snelheid genoemd.

  5. Wat wel bewezen is dat bredere wegen minder file-leed veroorzaakt.
    Ik heb afgelopen jaar 7200 km gereden en nooit harder dan 115,kan die van mij niet eens geloof ik.

  6. ja sorry mensen die veel kilometers maken rijden vaak ook harder en ik ga overal 20 km te hard kan het ook niet helpen rij gemiddeld 45000 per jaar

  7. @bernard: Wat een simplificatie van de werkelijkheid. Volgensmij heb je de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt. Veel problemen ontstaan ook juist door combinaties van veel vrachtverkeer en automobilisten die door beperkte maximum snelheid hier niet goed tussen kunnen/durven rijden. Zeggen dat als er meer auto’s op de weg passen, de doorstroming beter is klopt ook niet. Als je 5km/h rijdt passen er nog meer op en als je stilstaat nog meer. Dat heeft weinig met de doorstroming te maken. Er zijn veel meer factoren van belang dan simpel zeggen: lagere snelheid = beter.

  8. ach, ieder zijn hobby.. val mij er niet mee lastig en verbaas je niet over bumperklevers als je met 110 links blijft rijden.
    En files ontstaan mijns inziens ook door grote verschillen in snelheid tussen de gebruikers. In dat geval levert deze actie enkel een negatieve bijdrage aan het fileleed.

  9. Wat een ontzettend achterlijk initiatief!

    Ik zag dit al in de Swollenaer en toen heb ik me er al druk om gemaakt. Ik denk dat ik ook maar eens contact moet opnemen met de heer Brink! Ik ben echt heeeel benieuwd wat voor idiote hersenspinsels dit veroorzaakt heeft! >:(

    Gisteren moest ik nog stevig in de ankers! Op de snelweg reed iemand met 70 km/uur op de teller. De auto voor me moest uitwijken en had geluk dat er niemand op de linkerbaan reed. Zelf kon ik afremmen…maar “it was not a pretty sight!” Ik reed weliswaar netjes 126 km/uur op de teller (120 km/uur aan werkelijke snelheid dus), maar zoiets verwacht je niet!

    Realiseert mijnheer Brink zich, dat als hij (en andere rimpelsauriërs) 110 km/uur op de teller gaat rijden hij krap aan 100 km/uur aan werkelijke snelheid rijdt?

    Ik kan me er echt over opwinden! Maar goed… even een beetje relativeren…ieder zijn meug. Ben het eens met Jo: “wel constant rechts blijven rijden.”
    Ik mag hopen, dat er bij een eventuele inhaalactie gewoon 120 km/uur (op zijn minst) op de teller gereden wordt! (Hier hoop ik echt op een reactie van de heer Brink!)

    En als er nu zo iemand zich op de linkerbaan vertoont met 110 km/uur (omdat ze niet believen sneller te rijden en lekker willen “easy driven”) en ze worden netjes aan de kant geduwd door een bumperklever hoop ik dan ook ten zeerste dat de “easy driver” de bekeuring krijgt en NIET de bumperklever!

    Op de Nederlandse wegen geldt weliswaar geen minimumsnelheid, maar je bent wel dégelijk verplicht met de stroom mee te rijden!

  10. Effe relax Plantje. Je noemt nu wel een voorbeeld van iemand die nog eens 40 km p/u langzamer rijdt dan Brink doet. Ja dan krijg je ook gevaarlijke situaties.
    Wat Brink voorstelt is helemaal niet gek (relaxed rijden) en volgens mij bereik je dat op maar een manier, namelijk op tijd vertrekken. Mensen met haast rijden vaak niet relaxed.

  11. Maar waarom dan 10 km/uur onder de maximum toegestane snelheid? Als je 120 km/uur rijdt moet je ook gewoon op tijd vertrekken en kun je ook lekker relaxed rijden. (Ik doe dat zelf tegenwoordig meestal ook.) Bovendien bespaar je je de irritatie van mensen die wel 120 km/uur rijden.

    Als je écht relaxed wil rijden en goed voor het milieu wil zijn ga je 80-90 km/uur rijden tussen de vrachtwagens!

  12. belachelijk voorstel, het hele idee is gevaarlijk, laten we gewoon allemaal met elkaar meerijden ipv allemaal onze eigen snelheid aanhouden dan gaat het veel beter.

    Zolang 1 zeetanker 100.000 liter ruwe olie per dag verstookt en 60 tankers/dag evenveel als alle auto’s(ja op de HELE wereld) uitstoten ga ik mij niet druk maken over mijn uitstoot. Doe iets aan de uitstoot van de tankers!

  13. Inderdaad helemaal mee eens met “Gerald”. Laat ze eens iets aan die schepen doen, niet alleen tankers. Wat dacht je van die cruise schepen. ‘groene motoren’ bestaan al wel, alleen is het te duur om om te bouwen, dus blijven de rederijen doorvaren. Ze moeten verplicht worden !!

    Oja…even on topic, laat ze wel rechts rijden met 110 🙂

  14. Dat die sticker geplakt wordt op zo’n gereformeerde peugeot 307 zegt alweer genoeg.. ik zeg… ga ’s aan het werk ofzo!>:(

  15. Wordt tijd dat ze dit soort mensen ook gaan bekeuren. Iedereen moet zich aan de snelheid houden. Dus hij net zo goed.

  16. Dat klopt, maar een minimum snelheid geldt niet in Nederland. Deze mensen kunnen pas een bekeuring krijgen als ze het overige verkeer ophouden.

    Helaas zal de bumperklever die zich stoort aan deze mensen nog altijd eerder bekeurd worden!

  17. Ja hoor… Ga maar fijn Easy Driven. En dan natuurlijk ook lekker eigenwijs op de linkerbaan blijven hangen en dan beledigd zijn als er iemand achter je zit te drammen of geknipperd wordt….
    Blijf maar fijn in je droomwereldje.:P

  18. Je hebt er wel gelijk in, dat het nooit nodig is en gevaarlijk is. Hoewel ik denk dat velen zichzelf als goede chauffeur zullen zien en ook wel eens te dicht op de voorganger rijden.
    2 Seconden afstand is namelijk ontzettend veel! (Maar 1 seconde afstand wordt ook nog niet bekeurd als bumperkleven)

    Toch lijkt me, dat notoire 110 km/uur rijders wel op hun snelheid moeten letten als het druk is. Ze moeten anderen niet hinderen met hun voorkeur!

  19. Tja, dat hangt natuurlijk helemaal van de snelheid af!

    Moet je maar eens testen op de snelweg: een vast punt nemen naast de weg…. als de auto voor je er voorbij rijdt begin je met tellen:
    “1 mississippi”
    “2 mississippi”

    En pas als je klaar bent met de tweede mississippi mag je zelf bij dat punt zijn!

    Velen weten niet eens hoe ze “2 seconden afstand” moeten vaststellen.

    Maar test het maar eens… dan zul je tot 2 conclusies komen:
    -2 Seconden afstand is best wel veel en eigenlijk rijd je maar weinig met werkelijk 2 seconden afstand
    -Als je in Nederland met 2 seconden afstand rijdt zijn er constant mensen die zich in die tussenruimte frotten. Met als gevolg, dat je weer meer afstand moet nemen. Met als gevolg dat je afremt en mensen achter je denken dat je files aan het veroorzaken bent. Met als eindgevolg dat mensen je rechts in gaan halen en weer het gat opvullen…

  20. Ik probeer die twee seconden altijd wel minimaal aan te houden, zowel op de brommer als in de auto. En dan niet een-twee, maar eenentwintig-tweeëntwintig. Die twee seconden heb je namelijk wel minimaal nodig, een seconde gaat al verloren door je reactietijd namelijk.

  21. prachtig vind ik die commentaren van mensen die zeggen ‘verbeter de wereld, begin bij een ander!’ met bijvoorbeeld aandragen van de olietankers e.d. Waarom niet hand in eigen boezem steken?

    Voor de gein: klik[/url]

    goed, het gaat over de verspilde/gelekte olie in Mexico maar alsnog zit er een treffend einde aan.

    Verder vind ik die 110 km/h zo gek nog niet alleen zitten er nog wel wat haken en ogen aan.

    Het is al genoemd: links rijden met 110 is geen goed idee; het stagneert het overige verkeer (uitgaande van een vlotte doorstroming uiteraard). En relaxt rijden kan het best zijn inderdaad alleen sluit ik me dan weer aan bij het commentaar dat je dan geen 110 maar met de snelheid van vrachtwagens moet gaan rijden op de rechter baan. Maar zelfs dan nog, als iederéén 110 zou gaan rijden, zou er van het ‘relaxte’ geen bal meer overblijven. Onder de snelheid rijden betekent dat je niet hoeft in te halen en dus vrijwel ongehinderd rechts kan blijven rijden. Maar met ‘onder de snelheid’ spreken we dan over een snelheid waarbij jij de allerlangzaamste bent. En als iedereen dat gaat proberen, dan staan we stil.

    Voor een handjevol mensen heeft het nut maar voor iedereen gaat niet werken ben ik bang.

    (mocht ik eens in de spits moeten autorijden en de boel rijdt bumpertjebumpertje op de linker baan met 100 km/h, dan ga ik lekker rechts rijden met vrachtwagensnelheid en ruimschoots 2 seconden ruimte voor me, hoef ik het rempedaal niet aan te raken ondanks de drukte)

  22. Maar wat te doen als mensen zo’n sticker op de auto hebben en toch 120 km/uur rijden? (Of zelfs nog sneller!) 😮

  23. Ik moet Jan Brink nageven dat hij wel zo netjes is geweest om mijn reactie (kritische noot dus) op zijn website te plaatsen.

  24. Als hij zo graag lekker wil cruisen moet hij een auto met cruisecontrol kopen en die op 120 zetten. Iedereen blij, niet zo lelijk doen en 110 gaan rijden en iedereen achter je irriteren, dan krijg je ook gevaarlijk rijgedrag!

  25. Wat maakt iedereen zich toch weer druk om iets wat al dagelijks aan de orde is. Er zijn al heel veel bestuurders die rond de 110 rijden op de snelweg. Daar doet toch ook niemand moeilijk over. Die haal je dan gewoon in.

  26. Waar ik persoonlijk moeite mee heb is het feit dat mensen er voor kiezen 110 te rijden en geen 120. Waarom dan niet gewoon 120 km/uur rijden?

    En in de dagelijkse praktijk zie je inderdaad genoeg mensen 110 km/uur rijden. En als ze met die snelheid inhalen kan ik me daar zeker ook aan storen! Dus het is te kort door de bocht te stellen dat niemand daar moeilijk over doet.

    Uiteraard kan ik enkel voor mezelf spreken, maar ik vind het gewoon raar om dit zo aan te pakken.

  27. Bericht door Plantje, op 26 mei 2011 om 10:21
    Waar ik persoonlijk moeite mee heb is het feit dat mensen er voor kiezen 110 te rijden en geen 120. Waarom dan niet gewoon 120 km/uur rijden?

    Even heel kort door de bocht. We nemen 120 als uitgangspunt. Voor 130 heb je 17% meer energie nodig om tot die snelheid te komen, om tot 110 op te trekken heb je 16% minder energie nodig (in vergelijking met die 120 dus)

    Ik weet niet of dat de reden is, maar zou een reden kunnen zijn.

    Persoonlijk neem ik liever de fiets. Mogen, net als vorige week donderdag, naar Rijssen vanuit Wezep.

  28. Ok, de fiets is natuurlijk nog beter! Maar dat lukt nu eenmaal niet altijd.

    En ok…ik begrijp dat 130 rijden meer energie kost… En het is ook wel logisch dat 120 rijden meer energie kost dan 110 rijden.

    Maar waar ik met mijn hoofd nog steeds niet bij kan is waarom ze dan niet een actie opzetten:”Ik hou me aan de maximum snelheid en rijd relaxed”! Het uitgangspunt in Nederland is toch 120 km/uur. En ja, 110 rijden zou zuiniger zijn…maar 100 nog zuiniger…90 ook…

    Dus mijn punt: OF zet een actie op, dat je je aan de 120 km/uur houdt (daar zijn volgens mij ook nog zieltjes genoeg voor te winnen!) OF zet een actie op dat je 80-90 wil gaan rijden, maar neem daar in mee dat je lekker tussen de vrachtwagens rijdt!

  29. Actie van 80/90 vind ik ook een veel beter idee. Pas je aan aan de snelheid van de vrachtwagens zodat je gewoon (vrijwel) ongehinderd en zonder te hinderen op de rechter baan kan blijven.

    Maar ik vraag me werkelijk af hoe goed het hele plan/idee doordacht is. Ik gok op (nagenoeg) niet.

    Enerzijds wordt gezegd:

    Ik schat dat de helft van de automobilisten blij is met de verhoging van de maximumsnelheid. Het geeft hen het fijne gevoel dat je snel opschiet, wat meestal alleen maar een gevoel is; in ons kleine landje is de tijdwinst maar gering.

    Aan de andere kant:

    De (milieu-)winst van 110 km/u t.o.v. 120 of 130 km/u is echter relatief groot en echt vroeger wil ik mijn bed nou ook weer niet uit.

    Ja, het verschil tussen 80 en 120 of tussen 110 en 120 is vrij groot. Alleen gaat het verlies in reistijd grotendeels zitten búiten de snelweg en niet óp de snelweg. De gemiddelde snelheid dendert achteruit juist binnen de bebouwde kom. 110, 120 of 130 op de snelweg zet geen zoden aan de dijk qua tijdswinst.
    Dus of hij nou 120, 110 of 80 rijdt op de snelweg, zo onbenullig vroeg hoeft hij ook niet z’n bed uit als hij 120 vergelijkt met 80. We spreken dan wel over 33% lagere snelheid (80 in vergelijking met 120) maar de rijstijd wordt bij lange na niet 33% meer.

    Alleen als je vertrekpunt pal aan de snelweg zit en eveneens je bestemming, dan wil het best uitmaken. Maar als je een x aantal kilometers door de bebouwede kom moet, maakt die snelwegsnelheid niet zo gek veel meer uit in tijd.

  30. Helemaal mee eens WFvN!

    Toen ik net begon bij mijn huidige klant in Groningen woonde ik nog in Limburg. Ik reed dat iedere dag heen en weer.
    Ik heb dat vele malen getest… De rit was ongeveer 2.15 uur. Ik heb twee “rijstijlen” getest:
    1: Overal aan de snelheid houden en iedereen VEEL ruimte geven.
    2: Overal 20 km/uur te snel rijden en een wat meer gejaagde rijstijl.

    Het verschil was ongeveer 10 minuten. Sommige mensen vinden het veel, maar op een reis van 2.15 uur is het NIETS! Je bent dat zo weer kwijt door bij de koffie automaat te lullen!

    Veel meer tijdswinst kun je halen uit gas geven voor een oranje verkeerslicht in plaats van remmen. En zo zijn er nog wat (minder nette) zaken die veel meer tijdswinst opleveren. Zoals onder andere: binnen de bebouwde kom te snel rijden…Neem de IJsselallee… of je daar van rood verkeerslicht naar rood rijdt of (inderdaad) veel te snel rijdt en van groen naar groen rijdt; dát maakt verschil!

    Toch rijd ik af en toe wel wat te snel. Waarom? Het geeft me (ondanks dat ik beter weet) toch het gevoel dat ik sneller ben. En (ook niet onbelangrijk) ik vind het leuk!

  31. En (ook niet onbelangrijk) ik vind het leuk!

    Kijk, dat is een heldere reden. Alleen kan je dat wel klauwen met geld opleveren en vrachten irritaties als het volk voor je niet wil opschieten.

    Ga fietsen, dan kan je nóg harder rijden, tenminste, niet absoluut gezien maar je mag dan wel zo’n beetje zo hard rijden als je wil (lees: kan) (en ook wel binnen de grenzen van veiligheid uiteraard)

    Morgen maar weer met 68 (of meer) van de bult bij Rijssen naar beneden knallen met m’n fiets.

  32. Tja WFvN… de kunst is om je niet te zeer te storen aan anderen die zich aan de snelheid houden. Als ze onder de maximum snelheid rijden vind ik het wel storend!

    Fietsen zou ik GRAAG willen, maar is geen optie gezien het feit dat ik in Groningen werk. Toen ik mijn projecten in Zwolle had ging ik zeker altijd op de fiets! In regen en slecht weer ging ik ook gewoon op de fiets! (Mijn buikje kan er over meepraten 🙁 )

    Dat is ook één van de redenen dat ik op den duur wel een andere baan zou willen.

  33. Niet de toegestane snelheid rijden vind ik ook wel storend maar dan is het gewoon knoppie om in de bovenkamer, afstand nemen en snelheid aanpassen (even uitgaande van binnenwegen). Veel storender vind ik die gasten die hun voet niet goed stil weten te houden en daarmee geen constante snelheid rijden (of voor elke bocht afremmen).

    Op de snelweg…. tja, ik heb ook de balen als een vrachtwagen een ander gaat inhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalen (want sneller dan dat gaat het niet). Maar je doet er niets aan. Accepteren en gewoon afstand houden en eventueel alleen afremmen op de motor werkt nog het best. Anticiperen is ook een belangrijk woord in dit verhaal.

    Trouwens, op de fiets kan je ook bruut oponthoud hebben hoor. Vorige week door Heino achter een tractor die 15 km/h reed (en terecht dat hij het deed trouwens met z’n harkapparaat aan de achterkant). Dat ging me ook niet snel genoeg.

  34. Veel storender vind ik die gasten die hun voet niet goed stil weten te houden en daarmee geen constante snelheid rijden (of voor elke bocht afremmen).

    Jaaaaa! Dat is irritant! We repeteren met de band in Wijhe, dus ik moet regelmatig die Wijhese weg over….nou nou nou! En ik weiger over de doorgetrokken streep in te halen.

    Op de snelweg…. tja, ik heb ook de balen als een vrachtwagen een ander gaat inhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalen (want sneller dan dat gaat het niet). Maar je doet er niets aan.

    Daar heb ik dan weer geen moeite mee. Die dingen kunnen nu eenmaal niet sneller. Nee, ik vind het gewoon echt bezwaarlijk als iemand een auto heeft die met gemak 120 km/uur KAN rijden, maar zo iemand er voor KIEST om met 100-110 km per uur te gaan inhalen, omdat mijnheer of mevrouw het niet BELIEFT sneller te rijden!

  35. Ik wil ook wel zo’n sticker voor op m’n fiets. Heb geen auto nodig, want ik heb alles wat ik wil doen in Zwolle zelf. Geen stress, goedkoop, goed voor het milieu en nooit in de file.

  36. Meer dan terecht dat er met zo’n accubak niet harder dan 110 wordt gereden. Sterker nog. Ik vind zelfs dat er een snelheidsbegrenzer op alle accubakken moet.

Reacties zijn gesloten.