VVD Zwolle stelt vragen over reistijden Hanzelijn

Zwolle – De fractie van de VVD Zwolle zal aanstaande maandagvond aan het College van B&W mondelinge vragen stellen over de Hanzelijn. Dit als reactie op het nieuws dat de reistijden op het traject Zwolle – Amsterdam een kwartier hoger uitvallen dan verwacht.

hanzelijn08.jpg

Fractievoorzitter Aly van der Vegte uit haar bezorgdheid: “Ik hoop niet dat dit voor onze stad economisch slecht gaat uitvallen. Zwolle is gebaat bij een snel te bereiken Randstad, dat trekt ondernemers en forenzen naar onze stad.” Ze stelt verder dat gezien de grote investeringen in dit project er veel vraag is naar opheldering over de gevolgen en oplossingen van de vertraagde reistijden. Doel was om in 55 minuten van Zwolle naar Amsterdam te kunnen reizen. In plaats van de berekende 160 kilometer per uur mag straks maar 140 worden gereden. De reistijd zou nu volgens schattingen kunnen oplopen naar zeventig minuten.

De VVD Zwolle stelt daarom de volgende vragen aan het College:

  1. Is er om tafel gegaan met de betrokken partijen NS en ProRail, en zo ja, wat is de uitkomst van die gesprekken?

    2. Wat zijn de precieze oorzaken dat het doel van 55 minuten reistijd tussen Zwolle en Amsterdam niet gehaald kan worden?

    3. Wordt gevreesd dat het falen om de gewilde reistijden te halen, een slechte invloed heeft op Zwolle in een economisch en ondernemend kader?

    4. Wat zijn de plannen om de oorzaken en eventuele negatieve gevolgen van de vergrote reistijden van de Hanzelijn aan te pakken?

    VVD Zwolle

7 gedachten over “VVD Zwolle stelt vragen over reistijden Hanzelijn”

  1. Het lijkt mij beter dat de VVD fractie vragen gaat stellen aan hun eigen VVD minister. Die gaat erover.
    Overigens ben ik het wel eens met de zorg, die hier geuit wordt. Naast de verlengde reistijd is een eventuele overstap in Weesp ook
    volstrekt onacceptabel.

  2. Als het aan de randstad (Den Haag) ligt:
    Over 50 jaar 160 km en over een eeuw 55 minuten, Zwolle – Amsterdam.
    En dan overspoelen ze in 2100 allemaal onze regio en praten we over Zwolle aan Zee.

    NB. De lijn is gebouwd op 200km over een aanzienlijk stuk: Zwolle -Lelystad.

  3. Toch leuk dat er nog bestuurders zijn die denken dat er Amsterdammers voor vermaak of werk naar Zwolle komen.

  4. Reistijd kan oplopen naar 70 minuten?
    Dat is een forse vooruitgang in vergelijk met vandaag de dag!

    Ik pak nu op maandag om 08.16 uur de intercity naar Utrecht, stap daar over op de intercity naar Amsterdam, aankomst 09.32
    Totale reistijd anno 2011 is dus 76 minuten.
    Toch 6 hele minuten te pakken in de nieuwe situatie.!

    Niet onbelangrijk, Utrecht is toch nét wat leuker om even halt te houden dan Lelystad schat ik zo in. En wat te denken van het uitzicht tijdens de reis;)

  5. @Micha Toch knap hoor dat halt houden in Utrecht… Of ben jij 1 van de gedupeerden door het vervallen spoorboekje???? Volgens mij kun je normaalgesproken compleet zonder overstap of met 1 in hilversum of amersfoort in amsterdam komen in een minuut of 65….

  6. Amsterdam CS is heden ten dage niet te bereiken zonder overstap. Je moet overstappen anders kom je in Rotterdam, Den Haag of op Schiphol uit. De reis duurt nu geloof ik een uur en een kwartier.

    Dus, we zijn straks etteleke tientallen miljoenen euro’s verder, een lelijke brug rijker (ik kan er niet aan wennen), maar dan kunnen we wel direct met de trein naar Lelystad (waarom, echt geen idee) en we zijn wel 6 of 7 hele minuten eerder in Amsterdam.
    Top. 😉

  7. @Borie
    Inderdaad, ik heb het niet over centraal station, maar over station Amsterdam Bijlmer Arena. Gezelligheid op de Zuid-as. 8)

Reacties zijn gesloten.