Leerlingen van De Duyvencamp gaan zaken doen

Zwolle – Op elf- of twaalfjarige leeftijd al ondernemer. Achttien kinderen van Christelijke Basisschool De Duyvencamp in de Zwolse wijk Berkum kunnen er sinds maandagmorgen over meepraten. Onder begeleiding van een ‘echte’ ondernemer zetten zij hun eigen handel op. Het enige dat vastligt, is het product: vriendschapsbandjes voor om de pols of enkel. Verder mogen de scholieren hun creativiteit de vrije loop laten.

20-06-2011_project_zaken_doen_duyvencamp_4.jpg

Welke kleuren ze gebruiken, wat hun bedrijfsnaam wordt en hoe ze reclame voor hun bandjes maken bijvoorbeeld. De Zwolse Rolf Rook is als ondernemer actief op de Zwolse markt met zijn bedrijf InterSites. Hij begeleidt de kinderen tijdens het project en laat hen kennismaken met het ondernemerschap. Het verbaast hem hoe snel de kinderen zich ontpoppen tot ware ondernemers. “Tijdens de eerste bijeenkomst moesten ze aan een ‘investeerder’ aandelen verkopen om tot een startkapitaal te komen. Sommigen wisten zo goed voet bij stuk te houden, dat ze behoorlijke bedragen per aandeel loskregen.”En dat tot grote trots en veel plezier van de scholieren. ‘Ik kan onderhandelen!’ was een veelgehoorde reactie.

20-06-2011_project_zaken_doen_duyvencamp_door_rolf_ross_5.jpg
Rolf Rook

20-06-2011_project_zaken_doen_duyvencamp_1.jpg

20-06-2011_project_zaken_doen_duyvencamp_3.jpg

Markt

De achttien deelnemers startten dinsdag 14 juni met het ondernemerschap. Maandag was het resultaat zichtbaar. Tijdens de markt verkochten de leerlingen zelfgemaakte bandjes. Niet alleen ouders en medescholieren waren welkom, ook mensen van buitenaf mochten de door de kinderen ontworpen en gemaakte bandjes bekijken en kopen.

20-06-2011_project_zaken_doen_duyvencamp_2.jpg

Biz-euro’s

Dat kopen gebeurt niet met echt geld. Tijdens het project wordt van startkapitaal tot en met verkoop met Biz-euro’s gewerkt. Deze Biz-euro’s werden door de organisatie aan de bezoekers van de markt uitgereikt.

Het project is een initiatief van BizWorld. Deze organisatie heeft als doel kinderen kennis te laten maken met de gang van zaken in het bedrijfsleven.

Dat de meeste leerlingen die dynamiek wel aanspreekt, blijkt uit de conclusie die de kinderen al na één ochtend ondernemen wisten te trekken: “echt leuk, we mogen alles zelf bepalen!”

Artikel delen:
Reactie 1

Reageer