Studenten Windesheim werven bezoekers waterfestival

Zwolle – Hoe interesseer je mensen uit Brazilië, Roemenië of de Filippijnen om in het voorjaar van 2012 naar Nederland te komen als bezoeker van een groot drie maanden durend internationaal waterfestival? De afgelopen maanden zijn 120 internationale en Nederlandse studenten bij Windesheim in verschillende teams bezig geweest hiervoor strategieën en creatieve ideeën te bedenken. De bezoekers moeten uit 22 landen komen en elk land vraagt zo zijn eigen aanpak. Op 20 juni beloonde opdrachtgever Dutch Delta Design drie studententeams met de meest originele en kansrijke aanpak voor hun land. De werving voor ‘Watervalley on stage’ kan nu van start gaan.

watervalley_on_stage.jpg

Met ‘Watervalley on stage’ wil Dutch Delta Design, een semi-overheids netwerkorganisatie, Nederland positioneren als internationaal podium voor water en klimaat. Het oorspronkelijke idee voor dit evenement is een fysieke en online plaats waar internationale waterprofessionals samenkomen, kennis delen, samenwerken en participeren in nieuwe business. In die conceptversie richtte het festival zich op kruisbestuivingen tussen technologie, design, cultuur, sport, wetenschap, economie, architectuur, verantwoord ondernemerschap en kunst in meer dan 250 evenementen die in april, mei en juni 2012 verspreid over Nederland plaatsvinden. Het is inmiddels zeker dat delen van dat concept ook daadwerkelijk plaats gaan vinden in die periode.

Gerichte online communicatie strategie per land

De 120 studenten van het project in de Engelstalige minor International Business Studies van Windesheim deden dit voorjaar, in teams met verschillende nationaliteiten en culturen, onderzoek naar de watersector in 22 landen om vervolgens per land een marketingstrategie uit te stippelen. Dutch Delta Design eiste dat elke groep voor zijn land ook een online communicatiestrategie ontwikkelde en daarbij sociale media inzette. Belangrijkste vraag was om uit te vinden hoe men bezoekers uit dat land kan interesseren om naar ‘Watervalley on stage’ te komen in 2012.

Spannende finale pitch

De beste vijf groepen waren uitgenodigd voor de finale pitch voor opdrachtgever Dutch Delta Design. Na overleg tussen Francine Loos, marketingcommunicatiemanager van Dutch Delta Design en begeleidend docenten Sander Janssens en Albert Hulzebos van Windesheim werd het studententeam van Indonesië uitgeroepen tot winnaar.

Dit team had een scherpe analyse gemaakt van de water-problematiek in dit land en een marketingaanpak voorgesteld, die uitstekend rekening hield met de cultureel bepaalde hiërarchische verhoudingen en omgangsvormen. In Indonesië is 80% van de bevolking niet aangesloten op het waterleidingnet. De winnende groep bracht overtuigend naar voren dat de 50 grootste waterleidingbedrijven en de Asian Development Bank de meest interessante doelgroepen zijn om te benaderen. Het rapport geeft daarnaast veel achtergrondinformatie over de Indonesische doelgroepen voor ‘Watervalley’.

Waterproblematiek en marketingaanpak per land scherp in beeld

Gevoegd bij de 21 andere landenrapporten heeft Dutch Delta Design een breed beeld van wat er in elk land speelt. Francine Loos: ‘De soms zeer inventieve en frisse ideeën geven inspiratie. De hoge kwaliteit van de rapportages en de bruikbaarheid van de ideeën heeft ons aangenaam verrast en onze mogelijkheden voor werving van internationale bezoekers aangescherpt.’

Meer informatie over ‘Watervalley on stage’: www.ddd2012.com

Landenrapporten zijn te vinden op: http://marketingdutchwater.blogspot.com/

Artikel delen:
Reactie 1

Reageer