Ietje Smid van Greijdanus winnaar ThinkIdee 2011

Zwolle – VMBO-onderwijsassistent van Greijdanus Zwolle Ietje Smid heeft de ThinkQuest Competition, georganiseerd door Oracle en Vives, gewonnen. De titel ThinkIdee 2011 is voor het meest originele, inspirerende en verrassende lesidee. Smid won met haar lesmodule waarin leerlingen met een website en online programma’s mp3-ringtones maken en verkopen.

Het lesidee waarmee Ietje Smid de wedstrijd ThinkIdee 2011 heeft gewonnen is bestemd voor tweede en derdejaars vmbo-leerlingen. In de lesmodule worden de vakken muziek, ict en technologie gecombineerd. Via een online music creator en audio editor kunnen leerlingen samples, eigen instrumenten en zelf ingezongen of gesproken tekst mixen tot hun eigen mp3-ringtones, die ze vervolgens verkopen via een webshop. Geïntegreerde opdrachten zouden dan kunnen zijn: maak onderscheid tussen muziekgenres, maak een filmpje waarin je laat zien hoe je mp3 ringtones maakt en start een reclamecampagne met onder andere social network sites als twitter en hyves om binnen school om bekendheid te genereren.

Ben van Loon, Bernadetteschool te Naaldwijk: “een aansprekend en origineel ict-idee. Dit scoort hoog op originaliteit, betrokkenheid van leerling en coöperatieve werkvormen. De integratie van muziek, economie en ict is duidelijk zichtbaar.” Mede jurylid Ingrid Germann van Basisschool de Rank in Zaandam: “Bovendien maakt dit idee onderdeel uit van hun belevingswereld. Mijn besluit: het idee kan zeker als voorbeeld dienen voor andere scholen.”

Als prijs heeft Ietje Smid voor het beste ThinkIdee 2011een smart document camera gewonnen.

Greijdanus is erg trots op Ietje Smid en onderzoekt in hoeverre de lesmodule ook concreet geïntegreerd kan worden in het onderwijsaanbod. Een aantal VMBO-2 klassen zijn met dit idee al aan de slag gegaan. Er zijn ringtones gemaakt die de leerlingen via wikispace publiceren in de vorm van een online advertentie. Klasgenoten kunnen dit waarderen door middel ‘pay with a tweet’ of via een berichtje op hyves.

Artikel delen:

Reageer