Succesvolle start ‘Summer Institute’

Zwolle – Op zondag 3 juli zijn 150 deelnemers uit 32 verschillende landen ontvangen bij Landstede Sportcentrum voor de opening van het congres ‘Feuerstein International Summer Institute’. Kees Blokland, lid van het College van Bestuur van Landstede en Rene de Heer, wethouder met in de portefeuille Toerisme en Economie hielden een dynamische toespraak over het onderwijs in Zwolle en de stad Zwolle zelf. Vanuit Israel werden de deelnemers welkom geheten via skype door de wereldwijd bekende Professor Reuven Feuerstein.

professor_feuerstein_via_skype.jpg

Professor Feurstein via Skype

‘Ieder kind heeft het recht op iemand die in hem gelooft’. Dat is het thema van het jaarlijkse International Summer institute onder leiding van Professor Reuven Feuerstein. Na Parijs, Amsterdam, Venetië en Turijn treedt Zwolle dit jaar als gastheer op voor het 32e International Summer Institute. Het congres is door Congresstad Zwolle en de Internationale school Eerde naar de stad Zwolle gehaald, waarbij locatie Landstede Campus en Hotel Lumen van 3-14 juli 2011 de deelnemers zullen ontvangen.

Tijdens de ontwikkeling van een kind worden vaak steeds meer leesbarrières, syndromen en leerhandicaps gesignaleerd terwijl tegelijkertijd hogere eisen en/of verwachtingen worden gecreëerd. Vaak ontstaat er bij ouders het gevoel dat hun kind niet laat zien wat het eigenlijk zou kunnen. Hieruit kunnen zich makkelijk frustraties ontwikkelen bij zowel ouders als kinderen, met het gevaar van demotivering en onderpresteren door het kind.

Met behulp van de methode van Feuerstein die ervan uitgaat dat kinderen meer kunnen dan de resultaten van een CITO-toets of een IQ-test aangeven, worden de leermogelijkheden van een kind in kaart gebracht evenals de factoren die het denkproces ontwikkelen. Leerproblemen worden niet gezien als barrières maar als vertrekpunten. De leerbaarheid van ieder kind wordt vastgelegd om duidelijk te krijgen hoe leerkrachten het beste uit het kind kunnen halen. Uit wetenschappelijk onderzoek en in de praktijk opgedane ervaringen blijkt dat elk kind effectief het IQ kan verhogen en een hoger opleidingsniveau kan bereiken. De Feuerstein methode biedt de scholen een programma aan om kinderen te leren relevante informatie te selecteren, keuzes te beargumenteren en problemen op te lossen door cognitieve, verbale en sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen en te stimuleren. De interesse voor deze methode groeit snel in de onderwijswereld.

Artikel delen:

Reageer