Laatste loodjes bouw vlinder 1 Isala klinieken

Zwolle – Aan de buitenkant lijkt vlinder 1 al klaar. Maar binnenin wordt nog hard gewerkt aan het laatste en misschien wel belangrijkste onderdeel: de motor van het gebouw, ofwel de hoofdstroominstallatie.

techniek7_400_x_266.jpg

Zo’n beetje alle elektrotechnische onderdelen zitten erin: kabels, leidingen, schakelaars, stopcontacten, lampen. Nu is het in vlinder 1 tijd voor het allerlaatste onderdeel: de hoofdstroominstallatie. Met 10.000 volt spanning vormt deze voorziening de basisvoeding voor de vlinder. De bijbehorende transformatoren zorgen ervoor dat de elektriciteit op elke plek de juiste spanning krijgt, de verdeelkast verdeelt de beschikbare voeding over de verschillende ruimten en functies. De hoofdstroominstallatie is dus als het ware de motor van de vlinder.

techniek5_400_x_266.jpg

De hoofdstroomvoorziening wordt bewust als laatste in de vlinders geïnstalleerd. ‘Als je die te ver van tevoren maakt, zijn de berekeningen vaak te ruim en gooi je eigenlijk energie weg’, zegt Hans Wouters, projectmanager elektrotechniek. ‘De "motor" moet voldoende capaciteit hebben om de basisvoeding van de vlinder, reservevoeding en noodstroom te kunnen leveren. De huidige voorziening is volledig afgestemd op alle geselecteerde en in de vlinder aangebrachte installaties, inclusief de laatste wijzigingen.’ Systemen testen Momenteel is de installatie van de hoofdstroomvoorziening in vlinder 1 in volle gang. Daarna volgen nog het inbedrijfstellen en inregelen van de apparatuur. Wouters: ‘Dit houdt in dat we alle systemen instellen en daarna tot op detailniveau testen of alle elektrotechnische onderdelen ook echt perfect werken. Bijvoorbeeld of de elektrisch aangestuurde klepjes ("kraantjes in de leidingen") van het luchtbehandelingssysteem optimaal functioneren, zodat elke ruimte de juiste hoeveelheid warme lucht krijgt. Zo testen we alle systemen, zoals de intercom, de verlichting en het brandmeldsysteem.’

techniek9_400_x_266.jpg

Na de tests van het hoofdstroomgedeelte gaan de plafonds van vlinder 1 definitief dicht. Als alles volgens planning verloopt, is vlinder 1 begin 2012 technisch helemaal klaar. ‘Dan kan de deur voorlopig op slot’, zegt Wouters trots. Overigens krijgt ook vlinder 2 momenteel zijn ‘motor’. Volgend jaar rond deze tijd zijn vlinders 3 en 4 aan de beurt.

Artikel delen:
Reactie 1

Reageer