Fulltime ondernemer ‘in residence’ bij Windesheim

Zwolle – Studenten van Windesheim krijgen vanaf nu uit de eerste hand advies over ondernemen in het MKB. Ronald Peeks, ondernemer en medeoprichter van Aha! marktonderzoek en marketingadvies, treedt een jaar in dienst van de opleiding Small Business en Retail Management.

Als ‘entrepreneur in residence’ zal Peeks één dag per week zijn enthousiasme voor het ondernemerschap overbrengen aan zijn studenten. Met dit van oorsprong Amerikaanse onderwijsconcept wil Windesheim de studenten enerzijds inspireren en anderzijds een realistisch beeld geven van wat er bij ondernemen komt kijken. Het is niet bijzonder dat de opleiding Small Business en Retail Management zich op ondernemerschap richt. Alle docenten staan met een been in het werkveld. Het unieke is dat de ‘entrepreneur in residence’ geen eenmansbedrijfje heeft, ZZP’ers geven namelijk vaker les in het hbo, maar dat dit een fulltime ondernemer is met een eigen bedrijf met personeel. Dit geeft een breder beeld van wat het betekent om te ondernemen in het MKB.

Voor Ronald Peeks is het een uitdaging om het lesgeven te combineren met zijn fulltime ondernemerschap. ‘Een eigen bedrijf vergt veel tijd en aandacht. Ik zie het lesgeven bij Windesheim echter als een unieke kans en ik heb er veel zin in. Het is voor mij ook nieuw, maar ondernemen is uitproberen,’ aldus de ondernemer. Bij veel economische opleidingen ligt de focus op wat grote bedrijven nodig hebben en hoe deze functioneren, terwijl 80% van de studenten terecht komt in het midden- en kleinbedrijf van Nederland.

Voor studenten is het vaak onvoldoende duidelijk hoe het ondernemen in elkaar steekt, wat daarbij komt kijken en hoe de processen lopen in het MKB. Ronald Peeks kan dit beamen: ‘het MKB komt bijna niet aan bod in het hoger onderwijs, terwijl Nederland wel meer eigen ondernemers kan gebruiken.’ In de Verenigde Staten is het al langer gebruikelijk om een ‘ondernemer in huis’ te hebben. Directeuren en managers van bedrijven zien het als maatschappelijke taak om hun kennis te delen met studenten. Ronald kan zich daar in vinden: ‘ondernemers hebben idealen en proberen hun dromen te verwezenlijken. Mijn ideaal is het overbrengen van mijn kennis op jonge mensen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de studenten een realistisch beeld krijgen van ondernemen. Er komt meer bij kijken dan ze in eerste instantie denken.’

Naast het les geven adviseert Ronald de studenten ook bij het opzetten en voeren van hun eigen studentbedrijf. Wie anders dan de ondernemer zelf, kan advies geven over hoe je omgaat met praktijkproblemen. ‘Sommige studenten denken dat hun product volgende week in de Blokker kan liggen. Daar komt natuurlijk veel meer bij kijken. Naast het maken van de juiste afspraken met leveranciers, vinden er bijvoorbeeld stevige prijsonderhandelingen plaats. Als je dit voor het eerst moet doen, kan dat heel lastig zijn,’ volgens Ronald.

Voor de studenten werkt het les krijgen van een ondernemer inspirerend en verhelderend. Naast dat ze goede tips en adviezen krijgen, zijn ze zelf ook in de gelegenheid om hun verwachtingen ten opzichte van het ondernemen te toetsen aan de werkelijkheid. Dit geeft het onderwijs en de opleiding Small Business en Retail Management een extra dimensie.

Artikel delen:

Reageer