Internationale aandacht voor Zwols fietsbeleid

Zwolle – Zwolle trekt internationale aandacht met de wijze waarop de stad fietsers van dienst is. Een grote delegatie politici en beleidsbepalers van de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen was vrijdagmiddag te gast bij de gemeente Zwolle. Het informatieve programma bestond voor het grootste deel uit een fietstocht door Zwolle. De Duitse delegatie wilde graag meer weten over hoe Zwolle zo’n fietsvriendelijke stad is geworden. De Overijsselse hoofdstad mag zich dé fietsstad van Nederland noemen: de helft van alle ritten in de stad wordt met de fiets gemaakt. Het hoogste percentage van het land.

08-07-2011_bezoek_duitse_delegatie_fietsbeleid_zwolle_2.jpg

De Duitse bestuurders en beleidsmakers, 21 personen in totaal, kregen een presentatie van verkeerswethouder René de Heer en stapten daarna zelf op de fiets. Ze reden, onder begeleiding van de ‘fietsambtenaren’ Ilse Bloemhof en Syb Tjepkema, langs een aantal locaties in de stad waar duidelijk te zien is welke voorzieningen de gemeente zoals voor fietsers uit stad en regio heeft gerealiseerd of op dit moment realiseert. Het ging dan bijvoorbeeld om tunnels onder de Ceintuurbaan, de fietsenstalling op het Meerminneplein en het fietspad op de nieuwe spoorbrug tussen Overijssel en Gelderland. Wethouder René de Heer: “Zwolle werkt al decennia lang aan goede voorzieningen voor fietsers. Denk aan de scheiding van onze belangrijke fietspaden en wegen voor andere vervoerstypes. Of aan fietsvriendelijke tunnels, waardoor bijvoorbeeld ook autoverkeer beter door kan stromen. En natuurlijk onze fietsstraten, waarmee fietsers over een ‘rode loper’ uit alle windstreken comfortabel van de buitenwijken naar het stadshart kunnen komen.”

08-07-2011_bezoek_duitse_delegatie_fietsbeleid_zwolle_3.jpg

08-07-2011_bezoek_duitse_delegatie_fietsbeleid_zwolle_5.jpg

08-07-2011_bezoek_duitse_delegatie_fietsbeleid_zwolle_6.jpg

De Heer is blij met de internationale aandacht: “Ons verkeersbeleid is natuurlijk met name bedoeld voor Zwollenaren en onze bezoekers uit de regio. Maar blijkbaar doe we dat zo goed dat ook buitenlandse bestuurders iets van ons willen leren. Dat is mooi. Als gastvrije gemeente ontvangen we onze Duitse buren vrijdag met alle egards.”

08-07-2011_bezoek_duitse_delegatie_fietsbeleid_zwolle_1.jpg

De Heer: Zwolle, met zijn compacte historische centrum en daaromheen de wijken, lijkt wel ontworpen voor fietsgebruik. De afstanden van de randen van de stad naar het stadshart zijn eigenlijk voor iedereen goed te fietsen. En omdat Zwolle in een groene omgeving ligt, is juist voor recreatief fietsen de stad ook uitermate geschikt. Een fietsnetwerk gekoppeld aan een recreatief netwerk zorg zo voor een win-winsituatie.Vanuit de wijken fiets je zo in de natuur, een liefhebberij van veel Nederlanders. Bovendien is er in de historische binnenstad weinig autoverkeer. Wie tot in het hart van de stad vervoerd wil worden, kan dat op de fiets beter dan met de auto. Om die reden hebben wij een fietsstratenplan ontwikkeld dat er voor zorgt dat fietsers vanuit alle windrichtingen vrije doorgang hebben naar het centrum.

08-07-2011_bezoek_duitse_delegatie_fietsbeleid_zwolle_4.jpg

Wethouder De Heer concludeerde dat fietsbeleid geen apart beleid is maar juist integraal onderdeel van een actieplan dat inzet op het creëren van een gastvrije omgeving voor alle weggebruikers. Verleiding is daarbij een kernbegrip. Dan maken weggebruikers zelf de keuze voor het vervoermiddel dat past bij het reisdoel.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

11 gedachten over “Internationale aandacht voor Zwols fietsbeleid”

  1. En als gemeenteraadslid fiets je dan natuurlijk niet 2 aan 2. Neen, dan maak je een ‘netwerk’ van fietsen. Klasse voorbeeld!

  2. Is de hele club ook nog ff langs de ‘hoek’ Ode Vismarkt/Grote Markt gereden om te kijken hoe we met z’n allen de fiets ‘parkeren’?

  3. Ik sluit me bij de mening van Jaspert aan, wat een enorme ellende is dat toch. Vanochtend ook weer, dikke puinhoop; 1 lang lint aan kris kras gestalde fietsen op Oude Vismarkt. Lieve gemeente, doe er wat aan graag!

  4. Leuk en aardig dat ze allemaal tunnels en viaducten laten zien waarmee de doorstroom wordt bevorderd.
    Wat voor mijn gevoel de doorstroom niet bevorderd is bij alle verkeerslichtinstallaties die de laatste tijd zijn vervangen. Voor mijn gevoel heeft het autoverkeer hier een grotere doorstroming, maar staan fietsers gemiddeld langer te wachten dan vroeger.

  5. Arie schreef:

    Voor mijn gevoel heeft het autoverkeer hier een grotere doorstroming, maar staan fietsers gemiddeld langer te wachten dan vroeger.

    Was mij ook opgevallen. Daar komt nog bij dat wachttijdvoorspellers zijn weggelaten, scheelt weer een paar seconden! Verder is Zwolle, op een aantal ergernissen na, natuurlijk gewoon een fijne fietsstad en is het leuk de wethouder op de fiets te zien.

  6. Hoezo fietsbeleid?
    Te weinig stallingsmogelijkheden en waarom ben je zeker van een plekje als je betaald?
    Ook voor de auto is de prijs te hoog. Neem voorbeeld aan België. Parkeren buiten de stad en dan gratis per bus er naar toe voor de hele ga nog geen 10 euro!!!

  7. Je kunt hier in Zwolle anders ook prima de auto gratis parkeren net buiten het centrum hoor…
    En inderdaad klasse voorbeeld om met zijn 6en naast elkaar te gaan fietsen….Gelukkig is er ook 1 foto waar ze het wel laten om naast elkaar te fietsen (op de drukste weg bij het centrum (voor Hedon langs), maar het had de gemeente gesierd hier ook op te letten tijdens het fietsen door de stad.

  8. het is inderdaad niet overal even prettig om te fietsen, sommige fietspaden zitten vol hobbels en gaten, of ze zijn bestraat met kinderkopjes, de foto waarbij met 3 of 4 naast elkaar wordt gefietst is een slecht voorbeeld en dan wordt er ook nog gebeld door de bestuurster van de bakfiets, als je de zwartewaterallee neemt dan is het hobbelen van het begin tot het einde door de wortels van de bomen de gaten zitten in het wegdek maar al jaren is er geen nieuw asfalt op gekomen en zo kan ik nog wel meer fietspaden noemen
    ZWOLLE WIL JE FIETSSTAD WORDEN DOE ER WAT AAN !!!!!!! >:(>:(>:(

  9. hebben ze de fiets bij de mediamarkt binnen gezet op de rode loper ??? zoveel ruimte is er , van mij mogen ze die fietsen gewoon ruimen ,mits er voldoende stalling is , leuk werkje voor de stadswachters 🙂 krijgen ze spierballen van

  10. WACHTTIJDVOORSPELLER

    Deze blijkt hier en daar verwerkt te zitten in de omranding van de drukknop. Je moet het maar weten, het moet je maar opvallen. Want bij de gemeente denken ze kennelijk iets van “niets zeggen, kijken of de fietsers er zelf achter komen”, een perfect voorbeeld hoe goed de gemeente met haar inwoners communiceert!

Reacties zijn gesloten.