16 bekeuringen bij verkeerscontrole

Op maandagochtend is er op de Hortentiastraat een roodlichtcontrole uitgevoerd. In totaal zijn er zes autobestuurders bekeurd voor het negeren van het rode verkeerslicht. In de binnenstad zijn er tien bekeuringen uitgeschreven voor het niet hands-free bellen, rijden in een niet APK-gekeurde auto en het rijden zonder de autogordel te dragen.

Artikel delen:
Reacties 35
  1. Dat is een mentaliteitskwestie, in Spanje is het heel normaal om voor een zebrapad te stoppen, dat ben je gewoon (net als hier) verplicht om te doen. Daar kijkt men ook vreemd op als je de hand opsteekt naar een automobilist die voor je stopt, dat komt daar netzo over als wanneer je als automobilist iemand bedankt omdat je voorrang krijgt als je van rechts komt.
    Maar goed, hoe vaak krijg je hier voorrang wanneer je als fietser op een gelijkwaardige kruising van rechts komt?

  2. Ach, zelfs haaietanden die voor een auto staan op een plek waar hij een fietspad over moet steken is voor veel auto's niet voldoende om ze te laten stoppen.
    Voetgangers bij zebrapaden, fietsers van rechts, fietsers op voorrangswegen zouden noodgedwongen wat assertiever moeten optreden (dat doe ik zelf wel; wordt me niet altijd in dank afgenomen echter).

    Maar het is vrij beroerd gesteld ja. Als ik stop voor een zebrapad staan mensen vaak verbaasd te kijken voordat ze daadwerkelijk oversteken. Ik heb niet het idee dat dat is omdat ze m'n aparte fiets bewonderen maar omdat ze niet gewend zijn dat er voor ze gestopt wordt.

  3. je hebt ook van die lui die willen oversteken maar die doen dat dan op 5 meter afstand van een zebrapad.
    En dan nog gaan ze lopen zeiken dat je ze geen voorrang verleent
    >:(

  4. @WFvN, heb jij zo'n aparte fiets dan? Volgens mij heb ik al vaker toespelingen gelezen over je fiets, iets met een sigaar? Heb jij zo'n overdekte ligfiets (of heet dat anders…)?

  5. @Danny: het is naast een mentaliteitskwestie ook een verkeersregel! Ik heb het even opgezocht:
    http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=698&Itemid=31

    Op zich houd ik wel van enige assertiviteit bij het oversteken op de gewenste plekken (lees: zebrapad). Maar als ik met een kinderwagen loop waar ons zoontje inzit, dan ben ik toch iets ingetogener 😉
    @WFvN: Als je voor me stopt, dan zal ik je vriendelijk toelachen! Maar tot nu toe heb ik je nog niet in je "banaan" (een flevo-bike-type was het toch als ik het me niet vergis?) door de assendorperstraat zien racen.

  6. leuk idee hoor, om je wat assertiever als voetganger of fietser door het verkeer te begeven, echter, fietsers en voetgangers rijden geen mensen dood…
    het wordt eindelijk een keer tijd dat mensen die een auto denken te moeten besturen dit op een verantwoordde manier gaan doen!
    Van mij mag van een ieder die een auto bestuurd en dit niet verantwoord doet ten opzichte van andere weggebruikers, direct de rijbevoegdheid ontzegd worden. Innemen die rijbewijzen van de asocialen! En weg is het fileprobleem!

  7. fietsers nemen voorrang of rijden met ze 3e naast elkaar ze zoude ook nooit eens aan de kant gaan als ze je aan hoore kome rijden ( en mij hoore ze wel 😛 ) en bij sommige zebrapaden zie je soms bijna niet als der iemand wil over steken.. als al wat donker begint teworden.. en je rijd over de singel zit er in die bocht zo mooie zebra.. nou je komt uit een bocht en dan in eens zie je iemand midde op de weg.. ( miss is het een idee om der meer licht bove tehangen want der zijn veel zebrapaden waar weinig ligt bij is..

  8. @Jan: verbieden? doe je best. Rare lui? absoluut.
    @Joop: Kom maar op…. rij me maar aan waar ik voorrang heb. Gaan we even met je verzekering praten en ze h?©?©?©?©l 'blij' maken ;D ;D

    @Jasper: uiteraard wordt het tijd dat automobilisten op dat punt eens hun verantwoordelijkheid nemen (evenals voetgangers en fietsers die de regels overtreden). Ik zeg het alleen omdat automobilisten nog eens extra gestimuleerd worden om door te rijden door twijfelachtig gedrag van fietsers en voetgangers. Als ik als fietser of voetganger ergens wil oversteken waar ik dat behoor te krijgen, dan zal ik dat ook duidelijk laten merken. Met de fiets heb ik al menig keer een auto flink in de ankers laten gaan; auto's die dachten nog even 'snel' ervoor te kunnen gaan. Uiteraard doe ik dat wel zodanig dat een aanrijding niet zal plaatsvinden. Slechts ?©?©n keer heb ik toen een zodanig brutale gast achter het stuur meegemaakt dat hij toch nog het lef had om voor me langs te gaan; de afstand tot z'n zijportier was minimaal.
    Maar goed, twijfelachtig gedrag wordt snel opgevat als 'oh, ze wachten wel even/geven me voorrang'.

  9. en een hele boel fietsers kene de verkeerds regels niet eens voor al die schoolieren eigelijk moete ze gewoon zegge als je 12 bent. moet je theorie examen doen …. zo gauw ze 16 zijn kenne ze de regels wel..maarjah dan is snelheid belnagrijker dan verkeers regels..
    maar van hun 12 tot hun 16e.. weete ze niet eens waarneer ze voorrang hebbe.. duss neme ze dat maar.. maar als ze nou aan gereden worden.. dan zegt de verzekkering ook al is hun fout.. fietsers zijn onschenbaar

  10. lerry heeft nog nooit van het verkeersexamen gehoord die op de basisscholen wordt afgenomen in groep 8?

    En 16-jarigen die de regels kennen? Laat me niet lachen. Ze kennen ze niet en toepassen doen ze al helemaal bar slecht.

  11. als je 16 bent en je bromfiets cetivicaat haald hoor je ze tekenne
    op een basis school in groep 8. dat is toch geen verkeers regels kenne..
    recht links recht kijke voor je over steekt.. komt der een wijk agentje bij die fietsen gaat controleren op.. veiligheid dat steld toch niks voor
    als je je brom.cetivicaat haald weetje waarneer je voorang hebt.. wat te doen bij een kruizing wie heeft der voorang gelegenheids voorrang enz

    maar probleem is als iemand de regels kent.. en 16 is en een scooter heeft.. die let niet op regels. ( deed ik zelf ook nooit ) snelheid.. dat is mooier..
    maar als je fiesters zo theorie examen laat doen van hun 12 al dan heeft snelheid geen rol.. " kun je wel zegge " de kast spekken want wat kost dat wel weer niet als je elke fietser theorie laat doen.. ( maar wat leverd het op.. dat die scholieren weete waarneer ze voorang hebbe en waarneer ze voorang moete verlenen

  12. Niet om het een of ander maar ik zie jongere kinderen vaak netter door het verkeer bewegen dan menig ander mens op de fiets. Achterom kijken bij afslaan, hand uisteken bij afslaan, noem maar op.
    Dat een 16-jarige de regels hoort te kennen als ze een certificaat halen, is natuurlijk waar maar ook pubers die dat niet hebben, horen de regels te kennen.
    En ook al heeft een brommerrijder een certtificaat, laat ik alleen al ?©?©n ding noemen die vrij massaal fout gedaan wordt door bijna alle brommerrijders: binnen de bebouwde kom mogen ze 30 km/h. Ik kan me in de afgelopen jaren maar ?©?©n brommer voor de geest halen die dat netjes deed. De overige brommers (en zelfs snorfietsen) rijden harder. Snorfietsen mogen maar 25 maar jakkeren ook doorgaans harder dan 30 km/h. Ga me nou niet vertellen dat 16-jarigen zo braaf zijn in het verkeer omdat ze de regeltjes zouden kennen.
    En als het gaat om voorrang verlenen, ik zie vaak genoeg brommerrijders een kruising overstuiven waar ze voorrang moeten verlenen maar waar ze dus toch nog even 'snel' over willen steken.
    Begrijp me niet verkeerd: voor mijn part eisen ze voor ?­edereen elke 4 jaar een verplicht verkeersexamen af, kwaad zal het niet kunnen (maarja…. je had het over het spekken van de staatskas?)

  13. Ik ben iemand die kritisch kijkt naar de maximumsnelheden, en niet alles voor zoete koek aanneemt. Zo vind ik 50 op de Middelweg te laag. (ten noorden van de ring). Tevens vind ik dat de max. op delen van de ring best naar 70 kan.

  14. Dat 70 rijden op de Middelweg ben ik het alleen mee eens op korte stukjes. Tussen de Zwartewaterallee (of hoe het dat ding) en de Rijnlaan zit de afslag naar Holtenbroek. Laat auto's legaal 70 rijden en je komt bij die afslag van z'n leven de weg niet op vanuit Holtenbroek.
    Laat het toe tussen de Rijnlaan en de eerste rotonde in Stadshagen en je zit met de afslag naar het sportpark en met de afslag naar Fitplaza; dan zit je daar met het oprijden en afslaan. Bij de brug zie ik dan nog aanrijdingen gebeuren als de brug open is en de stilstaande rij auto's net achter de bocht verborgen gaat. Ja, lekker kritisch ja….

  15. Binnen de bebouwde kom liggen de afslagen veel dichter bij elkaar waardoor 70 niet handig is (bovendien onzuinig)
    Buiten de bebouwde kom zie je het inderdaad ook wel alleen betreft het dan plekken waar het niet zo druk is als bijvoorbeeld de weg vanuit Holtenbroek
    Buiten de bebouwde kom maken ze op drukke plekken verkeerslichten. Zie je het voor je? van die geweldig goed afgestelde verkeerslichten zoals op de Ceintuurbaan?
    Het vergelijk binnen/buiten de bebouwde kom vind ik aan de hand van de Middelweg vrij onzinnig.

    Maar je bent nog voorbij gegaan aan het punt van de wachtende rij auto's net na de bocht.

  16. 70 is zuiniger dan 50. Met 50 rijden massa's mensen nog in de 3e versnelling, en bij 70 kan je in z'n 5 rijden. Het zuinigst is gemiddeld 95km/h, maar dat verschilt uiteraard per auto.

  17. Geloof je het zelf? Als je telkens op moet trekken en afremmen is het toch echt zuiniger om langzamer te rijden. Goed, constant 70 of constant 50 dan kon je wel eens gelijk hebben maar we spreken hier over de Middelweg.

    Wat betreft rijden in z'n 5, dat kan mijn auto zonder problemen al bij 50 km/h dus bij mijn auto gaat je verhaal nog minder sterk op.
    Maar het gaat dus om het optrekken en afremmen. Tussen het viaduct van de ring en de eerste rotonde van Stadshagen heb je:
    1) Ceintuurbaan of Zwartewaterallee; ik weet de naam zo niet
    2) Afslag Holtenbroek
    3) Afslag Rijnlaan
    4) Afslag sportpark
    5) Bocht voor de brug of de brug zelf waar je soms moet wachten
    (de vreemde fietsers/voetgangers die in de bocht voor de brug de weg oversteken in plaats van gewoon het tunneltje te gebruiken laat ik maar even buiten beschouwing)
    Rekenen we in de andere richting, dan krijg je de Fitplaza er nog bij als 6e punt.
    Dat zijn dus 5 ?  6 rem- en versnelpunten. Okee, schrappen we de eerste van de lijst, dan zijn het er 4 ?  5. Maar dat wel met betrekkelijk kleine afstanden tussen die punten. Nogmaals: zonde van je brandstof als je daar 70 wil gaan rijden.

  18. Zwartewaterallee is het. Je moet het probleem ook niet alleen in de spits bekijken, maar ook buiten de spits. Het gros van het verkeer rijdt daar dan boven de 60km/h, maar niet harder dan 70/80km/h. Dat gaat niet vanzelf, maar dat komt omdat het wegbeeld daartoe uitnodigt. Bij dat sportpark zou ik graag zien dat er een uitvoegstrook komt naar rechts. Dat is veiliger.
    50 in z'n 5 kan wel, maar dat rijdt niet fijn, mijn auto draait dan nog net stationair. 50 is het punt waar ik van de 3 naar de 4 ga doorgaans.

    De fitplaza is wel een ongelukkige situatie. Maargoed, ik zie niet in waarom je nou met de auto naar de sportschool moet, je komt daar om te fitnessen.

    Verder is het algemeen bekend dat je in stedelijk verkeer zowieso meer brandstof verbruikt. Ik rij op 40 liter woon-werk verkeer ongeveer 450km op een tank binnen Zwolle. Op de snelweg, haal ik daar 650km mee, nogal een verschil, terwijl de snelheid een stuk hoger ligt.

  19. Ik ben het volledig met je eens dat de Middelweg uitnodigt tot rijden met een snelheid van ruim boven de 50 km/h. Ik heb het zelf ook gedaan (en betrap me er soms nog op; ik moet bewust op de teller letten om niet te hard te rijden terwijl dat op de normale binnenwegen van Stadshagen juist anders gaat, daar rijd ik zonder de teller te gebruiken juist ?³nder de toegestane snelheid aan woonwegen). Maar ik ben van mening dat ?³ndanks het uitnodigende karakter, het niet verstandig is om daar 70 van te maken, m'n punten heb ik al gemeld.
    Mijn auto draait 1500 toeren bij 50 km/h en doet dat zonder brommen. 40 doet hij zonder problemen in z'n 4.
    Wat betreft Fitplaza: ik ben het helemaal met je eens; waarom met de auto naar een bedrijf waar je fit wil worden; gebruik ook de heen-en-terugweg, scheelt weer. Maar goed, da's een andere discussie waar verschillende mensen verschillende meningen en verschillende argumenten hebben.
    Dat brandstofverbruik komt binnen de bebouwde kom met name door het optrekken en afremmen. Hoe groter de snelheidsverandering bij het optrekken, hoe meer brandstof je verbruikt. Vandaar dat het op een weg als de Middelweg gewoon veel verstandiger is om daar 50 te rijden als je het puur brandstoftechnisch bekijkt, tenminste in ieder geval met mijn auto.

  20. Okay

    😉

    De Middelweg is juist zo'n weg, waar je, buiten de spits, of redelijke afstanden met 70 lekker kan doorstromen. Het gaat hier niet direct om tijdswinst, maar gewoon het aanhouden van een logische snelheid die bij het wegbeeld past. Het is namelijk toch nog bijna 3km van de rotonde in Stadshagen naar de Zwartewaterallee.

    Maargoed, ik ben allang blij dat er geen vaste snelheidscontroles zijn en dergelijke (oeps niet te hard zeggen 😉 )

  21. Tja, vorige week had ik dus mooi mazzel; toevallig had ik me bewust voorgenomen om me aan de snelheid te houden….. zie ik ineens bakken met politie ;D

    Maar ?©?©n ding heb ik zeker geleerd: richting Stadshagen ?©cht rustig aan doen bij de bocht naar rechts richting de brug.

  22. Ik doe even hard m'n best om het antwoord op je vraag te verzinnen. Ik hanteer doorgaans een combinatie van defensief en assertief rijden maar kan geen 'antwoord geven op je vraag' (als je snapt wat ik bedoel)

Reageer