Project fietsparkeren Zwolle flopt

Zwolle – Zwolle doet er alles aan om de overlast van geparkeerde fietsen in goede banen te leiden. Op het Grote Kerkplein en het Rodetorenplein is elke zaterdag en op (koop-) zondagen een tijdelijke fietsenstalling. De stalling kan een antwoord zijn op de parkeeroverlast die fietsen in het Zwolse stadshart soms opleveren. Dat kan, want veel succes is er tot nog toe nog niet geboekt. Veel fietser blijven hun tweewielers op de Grote Markt, de Oude Vismarkt en tegen het Maagjesbolwerk aan parkeren. Zondagmiddag, tijdens de maandelijkse Koopzondag, bleven de rekken vrijwel leeg.

 fietsparkeren_3.jpg
Instructies voor het fietsparkeren staan – niet logisch – op een flyer aan de zijde (bij de meest rechtse bloembak op de foto) van het stadhuis… 

Bij de start van het project verwezen medewerksters van de gemeente Zwolle de Zwollenaren op de hoek van de Grote Markt en de Oude Vismarkt naar de tijdelijke stalling op het Grote Kerkplein. Menigeen liet zich toen overtuigen, maar nu er geen ‘fiets- parkeercoaches’ zijn, geen borden zijn die naar de stalling verwijzen en er geen controle op het foutparkeren van fietsen is neemt de wildgroei van fietsen weer toe. Op de Grote Markt stond zondagmiddag midden op het plein een loempiakraam. Rond deze kar waren fietsen geparkeerd. Waar er al steeds meer fietsen op de Grote Markt geparkeerd worden blijkt deze kraam aanzuigend op het parkeren van tweewielers te werken. De gemeente Zwolle zal in een later stadium nog op vragen van Weblog Zwolle antwoord geven.

fietsparkeren_2.jpg

fietsparkeren_1.jpg

De stalling betreft een proef: door op de drukste winkeldag van de week extra
stallingruimte in het stadshart aan te bieden kan de overlast door geparkeerde fietsen op de hoek van de Oude Vismarkt/Grote Markt/Diezerstraat afnemen. De daar geparkeerde fietsen belemmeren de toegankelijkheid van deze locatie, fietsen vallen om, raken beschadigd of staan ingebouwd tussen andere fietsen en de plek oogt geregeld slordig. Omdat het winkelpubliek bij een enqutre vroeg om langere openingstijden van de stalling werd ook de zondag bij het project betrokken. Bij (inspraak)bijeenkomsten rondom de ontwikkeling van de Zwolse binnenstad wordt door binnenstadbewoners en -gebruikers ook regelmatig gewezen op de fietsoverlast op deze locatie.

Voordelen

Met de uitbreiding van het aantal plekken door de extra locatie op het Rodetorenplein krijgt de proef met de mobiele fietsenstalling een extra dimensie. “De voordelen van onze mobiele fietsenstalling zijn dat we ze op plekken neer kunnen zetten waar mensen ze ook echt willen, en op tijden dat het ook echt gewenst is. Bijvoorbeeld tijdens evenementen. Dit weekeinde, tijdens de afsluiting van de Zwolse zomerkermis, wordt de mobiele fietsenstalling op het Grote Kerkplein ook op zondag opgesteld. En vanaf zaterdag 27 augustus komt daar de stalling op het Rodetorenplein bij. Op 10 september is het Thorbeckegrachtfestival, bezoekers kunnen dan dus ook gebruik maken van de mobiele stalling op het Rodetorenplein.”

Ook op zondag

Uit publieksonderzoek van de gemeente is gebleken dat gebruikers van de stalling langere openingstijden op prijs stellen. “Daarom laten we de mobiele stallingen nu een dag langer staan, dus zowel de zaterdag als de zondag”, zei de wethouder de vorige maand. Zwolle laat de proef met de mobiele stallingen tot en met zondag 11 september duren. Daarna wordt beoordeeld of en hoe deze manier van serviceverlening aan de Zwolse fietsers vast onderdeel kan worden van het Zwolse parkeerbeleid.

Ontwikkelprogramma

Onder meer de proef met de mobiele fietsenstallingen hangt samen met de manier waarop Zwolle de binnenstad ontwikkelt. Sinds 2004 werkt Zwolle binnen het Ontwikkelingsprogramma voor de Binnenstad aan een stadshart waar het goed verblijven, winkelen, werken en wonen is. Samen met de partners in de stad werkt de gemeente inmiddels aan een actualisering van het programma.

Diverse thema’s komen daarin aan bod zoals economie, parkeren en bereikbaarheid. Zwolle gastvrije stad vormt daarin de rode draad. Dit sluit prima aan op de ambitie van Zwolle om haar inwoners en bezoekers een van de beste binnensteden van het land te bieden. Het ontwikkelingsprogramma geeft inzicht in welke projecten er tot 2020 in de binnenstad op stapel staan en wanneer deze uitgevoerd worden. Uitgangspunt daarbij is dat het een toekomstbestendig en flexibel programma is dat – indien nodig – ruimte biedt aan tussentijdse bijstelling. Naar verwachting neemt de gemeenteraad hierover komend najaar een besluit. Het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad is ook de basis voor het op te stellen bestemmingsplan beschermd stadsgezicht.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

26 gedachten over “Project fietsparkeren Zwolle flopt”

  1. Treurig gezicht al die lege fietsrekken. De bedoeling is goed, maar bij het zinnetje: Menigeen liet zich toen overtuigen, maar nu er geen ??fiets- parkeercoaches?? zijn, geen borden zijn die naar de stalling verwijzen en er geen controle op het foutparkeren van fietsen is neemt de wildgroei van fietsen weer toe. denk ik: Mijn fractiegenoot patrick Rijke heeft een prima initiatiefvoorstel ingediend voor fietscoaches in binnenstad en stationsomgeving. 😉 Hoe de gemeente hier verder mee gaat zullen we vanavond al horen, want dan staat parkeerbeleis (ook van fietsen) op de agenda.

  2. afgezien van het feit dat veel mensen nog geen meter extra willen lopen en hun fiets zo dicht mogelijk bij de winkels willen neerzetten : zorg voor bordjes! Als mensen niet weten dat er rekken staan zullen ze de fiets gewoon weer op de oude plek neerzetten!

  3. Wethouder de Heer zegt maandagavond in Informatieronde van de raadsvergadering, dat er gewaarschuwd gaat worden voor foutparkeren en dat er vervolgens gehandhaafd gaat worden. Bekeuringen dus!
    Van het Gasthuisplein wil hij een grote fietsenstalling maken. Coaches moeten daar begeleiding gaan geven aan de fietsers.
    GroenLinks is specifiek voor Fietscoaches in de binnenstad. Wie betaald dat?

  4. Rijke van GroenLinks is voor werkervaringsplaatsen die Fietscoach kunnen zijn. Of de Stadswacht (als die er dan nog zijn).
    Borrel van Swollwacht vraag of die Fietscoach ook doorgroeimogelijkheden heeft 😉

  5. Wethouder De Heer biedt aan om in het najaar, met het doorontwikkelen van de AFAC, het sociale terrein van de Fietscoaches mee te nemen me tcollega wethouder en er dan op terug te komen. GL vindt dit o.k.

  6. Dat geld wat weeeeeeer over de balk hebben gegooit kun je beter 10 stw in huren wat een sukkels daar in dat grijse saaie gebouw op de gr kerkplein

  7. Jammer, maar nu blijkt ’t wel weer uit welk hout fietsers gesneden zijn!

    Zal wel mens eigen zijn, velen willen ook het liefste de auto graag in de V&D parkeren. Hoeveel mensen staan er achter de HEMA wel niet met draaiende motor te wachten totdat het vrouwtje terugkomt met de gebakjes. Als we maar geen parkeergeld hoeven te betalen. 😉

  8. Het is maar een fiets, daarvoor een boete, dan maar wat meer fietsen op de oude vismarkt hoor heb er nooit last van:)

    Gaat wel heel veel tegenwoordig…

  9. Wethouder DeHeer moet niet lullen dat er bekeurd gaat worden voor foutparkeren van de fietsen maar hij moet ook daadwerkelijk actie ondernemen.In het nieuwe winkelcentrum van Zwolle zuid is het precies zo.Hiervzou ook gecontroleerd worden en bekeurd.Tot op heden rijden de fietsers je nog steeds van de sokken en wordt er constant wild geparkeerd terwijl er rekken voldoende zijn.Het probleem is de fietser wil niet te ver lopen voor zijn boodschap.Ik heb de wijkagent hier op aangesproken waarom er niet meer controle is ,hij geeft als antwoord dat ze daar geen mensen genoeg voor hebben.Zet er dan bij de ingang van het winkelcentrum stadswachten neer die het wild ketsen en parkeren n het centrum zuid controleren.Dus De Heer ik zou zeggen doe er eens wat aan of hebt u het als locoburgemeester het nu helemaal te druk met openingetjes in plaats van de echte taken uit te voeren

  10. On topic: het feit dat ze altijd weer ergens anders staan lijkt me garantie op mislukken.
    Plus het feit dat het uiterst pover onder de aandacht van de (fietsende) Zwollenaar is gebracht. De communicatie daaromtrent, heeft in ieder geval mij niet bereikt.

  11. Als zo’n loempiakraam een aanzuigende werking heeft op fietsen…… inkoppertje!

    @Piet: fietsers komen in ieder geval nog op eigen kracht naar Zwolle centrum zonder met ronkende motor de lucht van de stad te vervuilen terwijl ze massaal te wachten staan voor parkeergarages, of, zoals Mike70 al zegt, met ronkende auto’s achter de V&D staan te wachten.
    Over ‘uit welk hout gesneden’ gesproken……

  12. Om nog maar te zwijgen over al die auto’s die altijd aan het eind van de Diezerstraat bij de ijscoboer staan!

    Nee, uit welk hout de fietsers gesneden zijn valt wel mee volgens mij! Ze fietsen tenminste!

    Ik had wel gehoord van de tijdelijke stalling, maar heb ze niet gezien.

    Ik hoop wel, dat ze alleen gaan bekeuren bij officiële parkeerverboden voor (brom)fietsen!

  13. Zomaar prenten gaan uitdelen mag ook niet zomaar want dan zal wel heel duidelijk moeten zijn dat fietsen niet op een bepaalde plek geplaatst mogen worden of juist op een andere plek geplaatst moeten worden. En dat stukje communicatie is tot dusver nog bedroevend want buiten Weblog Zwolle om heb ik niet vernomen tenzij ik toevallig langs het oude stadhuis was gekomen en over de hekken was gestruikeld maar zelfs dan, is daar wel duidelijk aangegeven dat daar fietsen gestald mogen/moeten worden?

  14. @admin: Google Chrome lijkt trouwens ruzie te hebben met dit topic. In de normale lijst (home) met alle berichten zie ik het bericht staan maar zodra ik het aanklik om te reageren of ‘verder te lezen’, verschijnt zo’n oud bericht over zo’n informatie van de Herberg van maaaaaanden terug. Internet Explorer laat het bericht wel zien (anders zou ik nu niet kunnen reageren)

  15. Dat probleem heb ik met IE9 ook regelmatig gezien WFvN!

    Met betrekking tot parkeerverboden snap ik wel meer niet! We hebben een prima bord om aan te geven, dat er niet geparkeerd mag worden. Tevens zijn er borden om aan te geven, dat er bepaalde parkeerzones zijn…

    Tja misschien moeten ze toch maar eens in Deventer gaan kijken. Staat je fiets daar op een plek waar het niet mag dan wordt hij verwijdert en ergens anders neergezet waar je hem kosteloos weer op kan halen.
    Het lijkt wel of Zwolle zelf steeds het wiel wil uitvinden terwijl andere gemeenten het al aan het draaien hebben.

  16. DEnken jullie allemaal dat de stw dat gaat doen denk na jullie hebben de stw laten vallen . Ga na Dat gebouw op de gr kerkplein daar denken ze. Maar het het idee komt van de stw en toen werd er geen donder aan gedaan

  17. @WFvN: dank voor je melding, je bent niet de enige! En ik ben tevergeefs op zoek gegaan naar de oorzaak, omdat ik het niet kan herproduceren hier (ik heb geen Internet Explorer en ken direct om me heen ook niemand meer die dat nog heeft, Chrome heb ik wel maar daar kan ik het nog niet in herproduceren).
    Vermoedelijk komt dat door een ongeldige URL, het artikel van de Herberg is het eerste artikel in de database, waarop hij terecht komt bij een ongeldige URL.
    Als je de volledige (foutieve) URL zou kunnen geven en erbij kunt vermelden op exact welke URL je die URL vindt, zou ik je dankbaar zijn, dan kan ik verder gaan met het probleem vinden! 8)

  18. Ha Hans,

    Ik blijf het grappig vinden dat het àls het probleem zich voordoet, het steevast dat Herbergbericht is die tevoorschijn komt. Ik heb die in het verleden ook wel vaker gezien maar dan onder andere omstandigheden.
    Deze keer was het op de laptop van het werk, op het werk. Hier thuis zit ik met een andere laptop met eveneens Chrome waarbij het probleem weer níet optreedt. Vandaag werk ik niet dus nog een keer proberen lukt niet, dat kan morgen weer.
    Een specifieke URL kan ik je niet geven, wel de handelingen/stappen hoe ik er komt maar dat is gelijk aan hoe ik het hier thuis doe dus daar kan het niet aan liggen:

    In Chrome: https://www.weblogzwolle.nl
    Niets mis mee dus en vervolgens in het hoofdvak van WZ klik ik dan op ‘lees meer’ of ik klik op ‘reageer’ van het desbetreffende bericht, wat gisteren op het werk dus niet goed ging maar hier thuis wel (beiden Chrome dus). Met IE9 ging het op het werk dus wel goed.
    Het ligt dus niet aan de URL maar waar wel aan? Geen idee helaas maar op de één of andere manier zou dan dus een ongeldige URL geproduceerd worden.

    Maar ik zal morgen kijken of ik het kan herproduceren (was gisteren op het werk geen probleem in ieder geval) en dan de link die verschijnt boven in de adresbalk aan je doorgeven.

  19. Hans, ik zal er ook even melding van maken. Wat had je allemaal nodig? URL?

    Inderdaad niet gek, dat ie dan soms bij het eerste artikel in de database komt. Soms kom ik ook gewoon bij de hoofdpagina in plaats van het artikel uit. Melding maak ik wel in het chat log.

  20. @Hans
    Helaas, reproduceren van het probleem is nu mislukt hier op het werk. Ik zal het in gedachten houden en bij een volgende keer dat het probleem optreedt de link melden.

Reacties zijn gesloten.