Gemeente: “Fietsparkeren is eigen verantwoordelijkheid”

Zwolle – Het project ‘Fietsparkeren’ op zaterdagen en zondagen in het centrum van Zwolle is geflopt, dat stelde deze internetkrant afgelopen maandag. Weblog Zwolle constateerde dat de tijdelijke fietsenrekken op het Grote Kerkplein en het Rodetorenplein de laatste weken vrijwel leeg bleven. De gemeente Zwolle wil meer verantwoordelijkheid bij de burgers met het parkeren van fietsen in het Zwolse stadscentrum en vraagt hen bijvoorbeeld niet lukraak fietsen te stallen.

fietsparkeren_1.jpg

De gemeente Zwolle reageert dinsdag: "De mobiele fietsenstallingen zijn een proef, die nog tot en met zondag doorloopt. We hebben de afgelopen weken onderzocht of en hoe zo’n makkelijk op- en af te breken stalling nut heeft in de binnenstad, met name tijdens drukke tijden – bijvoorbeeld de zaterdagen en tijdens evenementen. Uit een tussentijdse evaluatie kwam naar voren dat veel mensen die de hun fiets in de binnenstad stallen de eerste mobiele stalling op het Grote Kerkplein waardeerden. Ze gaven ook aan dat wat hen betreft de openingstijden wel wat ruimer mochten dan van 9-17 uur. Op basis van die vraag van de gebruikers hebben we besloten om niet alleen op zaterdagen maar ook op zondagen de mobiele stalling in te zetten. Uit de enquetes onder de fietsers kwam ook veelvuldig de vraag naar voren voor een stalling op het Rodetorenplein. Ook aan dat verzoek hebben we in het kader van de proef voldaan."

"Op basis van de ervaringen tijdens de proef besluiten we of en hoe de mobiele fietsenstalling bij kan dragen aan het Zwolse parkeerbeleid. Als blijkt dat, ondanks de vraag ernaar, een extra stalling op het Rodetorenplein toch nauwelijks gebruikt wordt kiezen we waarschijnlijk een andere plek voor de mobiele stalling. Als blijkt dat de bebording beter moet, zullen we ook niet nalaten dat aan te pakken. Overigens is en wordt uitvoerig via de media bericht over de plek en tijden van de stalling."

"Wat betreft de overlast van gestalde fietsen op de Grote Markt/Oude Vismarkt: we hebben steeds aangegeven dat we eerst voldoende stallingsplaatsen willen hebben in de binnenstad, voordat we gaan beboeten of fietsen wegslepen. Uit recente gerechtelijke uitspraken blijkt ook dat we als gemeente niet ‘zomaar’ fietsen die op een verkeerde plek staan weg mogen halen. Vanzelfsprekend denken we wel na over hoe we onze fraaie binnenstad voor iedereen aantrekkelijk kunnen houden. Daar horen ook fietsparkeerplaatsen op de plekken waar fietsers ze willen bij. We roepen mensen ook nadrukkelijk op zelf hun verantwoordelijkheid te pakken als ze hun fiets parkeren. Houd in de gaten dat ook minder-validen of mensen die geen of minder goed gezichtsvermogen hebben graag in onze binnenstad komen. Lukraak geparkeerde fietsen kunnen voor hen een groot probleem zijn."

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

10 gedachten over “Gemeente: “Fietsparkeren is eigen verantwoordelijkheid””

  1. Het begrip eigen verantwoordelijkheid houdt voor de meesten op bij het eerste woord. Verantwoordelijkheid wordt graag overgelaten aan anderen. Gemeentelijke overheid, pak die verantwoordelijkheid op. Het mag nu toch wel genoegzaam duidelijk zijn dat vriendelijk vragen niet helpt, ja zelfs agressie oproept. Op plaatsen waar geparkeerde fietsen overlast en hinder veroorzaken dan wel gevaarlijke situaties creeren, mag u het fietsparkeren gewoon verbieden, en indien nodig fietsen wegslepen.
    Pak dit nu gewoon eens aan, i.p.v. van steeds maar weer die halfzachte maatregelen. Creeer duidelijkheid, verwijs naar de alternatieve plekken – vaak niet meer dan enkele tientallen meters van de “gewenste” plek – en handhaaf nou eens gewoon. Duidelijkheid, daar heeft ook de fietsparkerende binnenstadbezoeker behoefte aan.

  2. @swollywood
    Omdat mensen soms te slecht ter been zijn om de trappen met de fiets aan de hand te kunnen overwinnen, maar meestal omdat ze daarvoor te lui zijn.

  3. En héél zelden omdat iemand een fiets heeft van 45 kg met 3 wielen die dus ook niet door de geleidergoten past maar echt op de treden moet ‘rollen’ en vervolgens in de stalling (in meerdere stallingen overigens) in de problemen komt met de lengte van 2,85m

    (héél zelden maar ze zijn er weet ik uit ervaring)

  4. @WFvN uiteraard bij dit soort bijzondere gevallen is een plek voor dit soort 3-wielers wel gewenst op strategische plekken. De gemeente heeft ook auto parkeerplaatsen voor gehandicapten, dus dit zou men ook moeten doen voor mensen die een speciale fiets hebben.

  5. Ik weet niet of ik je bericht serieus moet nemen. Er staat geen smilie bij dus denk ik dat ik mag aannemen dat je het serieus bedoelt.

    Nja, het zou een hele eer zijn als de gemeente voor de paar fietsen zoals de mijne die er in Zwolle rondrijden ook speciale parkeerplekken komen maar dat is geen realiteit. Alleen zijn er méér speciale fietsen en het worden er ook meer en meer.
    Kijk naar de diverse ‘cargobikes’ die in opmars zijn. Ook met die bakbeesten is het toch vaak lastig om in een normale fietsenstalling te parkeren dus is jouw idee nog helemaal niet zo gek. (prachtige fietsen trouwens, al die Gazelle vrachtfietsen en Babboe bakfietsen. Het is dat ik een normaal fietszadel heb afgezworen anders had ik ook wel zo’n ding gehad)

    Maar ik red me doorgaans uitstekend met het parkeren van m’n fiets. Ik zet hem bijvoorbeeld bij de bewaakte parkeerplaats bij de V&D. Niet op de bewaakte parkeerplaats maar ernaast waar je vaak ook scootertjes ziet staan. En anders is bij de glasbakken naast de Xenos een mooie plek. En tja, soms neem ik hem ook gewoon mee de Diezerstraat in als ik een vlugge boodschap heb.

  6. mijn bericht is serieus. idd, die vrachtfietsen zijn mooi, maar niet helemaal mijn ding, ben momenteel op zoek naar een nieuwe woon/werk/stads fiets die ik via een fietsplan regeling van mijn werk ga aanschaffen. Tegenwoordig is er veel aanbod in de winkel, dikke banden zijn de mode tegenwoordig 🙂

  7. Freddie mensen op een driewieler zijn meestal gehandicapt en kunnen moeilijk lopen.Als je voor die mensen fiets parkeerplaatsen creëert in het centrum moeten dat er heel veel zijn.Dit omdat ze vaak moeilijk ver kunnen lopen.Lijkt mij beter dat deze mensen als ze naar het centrum gaan zich vervoeren per scootmobiel dan kunnen ze overal veel dichter bij komen

  8. @Pieter dan houd je nog steeds hetzelfde probleem , als ze erg slecht ter been zijn dan zal die 3-wieler of scootmobiel op dezelfde plek geparkeerd moeten worden, vlak bij een winkel b.v. Dus dan maakt het niet uit welk soort vervoermiddel het is….

Reacties zijn gesloten.