Lerares bindt benen leerling vast

Een lerares heeft een leerling van een kleuterschool in Zwolle voor straf korte tijd vastgebonden om de jongen in de klas rustig te krijgen. De school betreurt het incident. 

Het incident vond ongeveer drie weken geleden plaats op basisschool De Wendakker. De leerling rende door de klas. Om de kleuter tot kalmte te manen, bond de lerares een touwtje om zijn benen. “Hij kon zich nog wel door de klas bewegen, maar niet meer rennend”, zei Wubbo Wever, bestuursvoorzitter van Vivente, stichting christelijk primair onderwijs Zwolle. “Dit is onacceptabel gedrag. De lerares heeft meteen bij de moeder van de leerling excuses aangeboden.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

59 gedachten over “Lerares bindt benen leerling vast”

  1. Op de ?©?©n of andere manier kan ik wel met die juf meeleven. Als het zo’n jochie is als laatst bij premtime, dan alle lof voor de vrouw.
    Als het een jongetje met een ziekte/probleem was (bijv ADHD) dan hadden er andere acties genomen moeten worden.

    Ach, ik ben “vroegah” ook wel eens stevig aangepakt, maar daar ben ik de dames en heren nu eigenlijk wel dankbaar voor. Doorgaans weet ik tenminste aardig wat ik wel en niet kan doen 😉

  2. Als mijn kind dat zo gebeuren ,dan was de jufrouw en de directeur nog niet klaar met mij.
    Dit ken niet als een schooljulfrouw haar eigen niet ken beheersen, dan heeft ze het verkeerde beroep.
    Een klein kind zo behandelen,nee het is goed dat het mijn kind niet is,
    want hier wordt ik niet goed van

  3. Zo erg is het ook allemaal niet.

    Als ze thuis niet geleerd wordt om zich te gedragen, moeten ze het op school maar doen. Het kind zal er vast geen trauma aan over houden, maar het weet in het vervolg wel dat er grenzen zijn. Goed gedaan juf.

  4. inderdaad niet goed te praten wat die juf deed, maar met 25 kleuters in de klas en eentje die ondanks herhaald waarschuwen maar niet stil wordt moet je op een gegeven moment wel wat. Bovendien kon dat kind gewoon door de klas lopen, alleen niet meer rennen Een storm in een glas water wat mij betreft, en belachelijk dat landelijke zenders RTL en SBS er bovenop duiken

  5. Natuurlijk is dit niet goed te praten! Als lerares hoor je in de tegenwoordige tijd dit niet meer toe te passen ook al was dat vroegar misschien de normaalste zaak van de wereld.
    Ik vind het een goedkope uitvlucht in een situatie die ze blijkbaar niet aankon.
    Een berisping en een verplichte cursus hoe ze anders kan handelen moet daare tegen wel voldoende zijn.

  6. Dit verhaal is zwaar overtrokken, het is bijv al twee weken geleden gebeurd en nu pas al die ophef. Ik werk zelf met kinderen en het zou niet mijn aanpak zijn maar ik begrijp haar best ook omdat het ware verhaal is dat ze het kind niet heeft vastgebonden maar het een soort lus was van twee meter lang en het kind heeft daar misschien twee minuten aan gezeten. De school is bezig met een soort van rectificatie en verschillende ouders zijn erg boos omdat dit verhaal zo overdreven wordt ikn de media!

  7. Het begint al met de opvoeding van de kinder, maar als de lerares nu ook al zulke pratijken erop na houdt,waar moet het dan heen.
    Ik heb vrienden die hun kinder daar op school hebben, en het leeft erg onder de ouders van de kinderen.
    Het is toch te gek voor woorden vastbinden met een touw, hoe je het ook wend of keert ,dit is niet goed te praten.
    Deze lerares moet worden ontheven want het is een kleuterschool en geen glenn mills school voor moeilijk opvoedbare kinderen.

  8. goed te praten is het niet, maar vind dat er wel te veel aandacht aangegeven word, maar goed dat Erik Stulen hier nog geen lucht van gekregen heeft ;D

  9. Jaja, nee, het was geen touw, maar een lus, en het was maar h?©?©?©l even. pfffff, en als dat kind nu eens te veel praatte dan?
    Dan maar even een lusje een paar minuten, dat je em niet hoort maar nog wel kan ademen?
    Dat een school dat ook nog in de doofpot wilt gooien vind ik al helemaal een kwalijke zaak!!!!
    In geen enkel geval mag je zo handelen!!!!!
    Jackie, als jij met kinderen werkt en je collega gooit even een lusje om een kind heen omdat ie lastig is grijp jij dan niet in???

  10. Ja zeg John, anders trek je de situatie even uit zijn verband!
    Niet normaal zeg! Natuurlijk is deze situatie niet goed te praten, maar van jouw zieke gedachten wordt ook niemand wijzer…

  11. Pffff, een zieke gedachte is nog geen KINDERMISHANDELING!
    En liever in de hoek dan bungelen aan een touw of nee…een lus, degi!

    Neem het maar voor elkaar op, maar je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag, Jackie, grijp jij in op zo’n moment of niet???
    Zal wel niet, anders had je niet zo gereageerd.
    Ik vertrouw er op dat mijn kind in een veilige omgeving naar school gaat en door proffesionals opgeleid word.
    En niet door docenten die een klas niet aankunnen.
    Als er al fysiek gecorrigeerd word licht dat alleenrecht bij de ouders!! Al ben ik daar ook op tegen.
    Ik heb het idee dat er veel meer van dit soort praktijken voorkomen, maar dat dit nooit naar buitenkomt gezien de sympatie de docenten voor elkaar en het o zo zware vak hebben. Pffff, werk maar eens voor al die vakanties, door je om te scholen, maar da’s weer een andere discussie…

  12. @john,
    Ik vertrouw oko op de school, en bij voorbaat doe ik dat dus ook op het handelen van de juf.
    WE weten geen van allen wat er nu echt gebeurt is, en kunnen dus alleen maar gissen.
    En wat betreft het “fysieke alleenrecht” is natuurlijk klink klare nonsense.
    Als je het thuis nodig acht, omdat je de situatie niet baas kan, hoe kan je het dan de juf verwijten die er 25 van dat soort heeft?
    Of wil je allemaal van die Overvecht kindjes maken?
    Ik weet rete goed wat er in mijn jeugd gebeurd is, en ik weet ook rete goed wat een dergelijk actie voor een corrigerende invloed heeft op de hele groep.
    Als het een structureel probleem was, stond er wel iets als “juf bindt alle kinderen vast en gaat bakkiedoen” ofzo. Het verhaal ligt dus vast gecompliceerder dan we hier allemaal maar even roepen.

  13. Wat een triest geneuzel hier allemaal.
    Vooropgesteld: wat de juf gedaan heeft zou mijn ding niet zijn maar als er hier iets ‘ziek’ genoemd moet worden zou ik het het eerst gooien op het nodeloze geblaat.

    Ik denk dat h?©?©l wat mensen hier wel eens een corrigerende tik hebben gehad, een draai om de oren, een pak voor de broek etc.
    Probleem is tegenwoordig dat niets meer mag. Kinderzieltjes moeten beschermd worden.
    De corrigerende tik mag niet meer in de thuissituatie. Waarom niet? Niet zozeer omdat die tik zoveel kwaad kan maar omdat een klein deel van de Nederlanders de corrigerende tik wat breed interpreteert (lees: aftuigen/in elkaar rammen/bont en blauw slaan; kortom: mishandelen). Dat laatste mag gewoon niet voorkomen. Maar Nederland slaat door, Nederland wordt soft. Politieagenten mag je op spugen, mag je uitschelden etc. want veel middelen hebben ze niet meer om dat aan te pakken behalve ‘foei’ zeggen (en natuurlijk wel wat meer maar even wat extreem gesteld maar je snapt m’n punt hopelijk). Ouders lijken steeds meer te accepteren. Alles moet met het kind ‘overlegd’ worden; veel kinderen zijn inmiddels de ouders de baas in plaats van omgekeerd. Kinderen leren niet meer wat “NEE” betekent. Slechte zaak vind ik. Docenten krijgen daardoor te vaak te maken met extreme situaties zoals kinderen die dus gewoon n?­et meer luisteren (want waarom zou je? pa en moe hoeven ze ook niet naar te luisteren, die voegen ook geen daad bij hun woord)

    Nog even en mensen gillen van schande in de krant als een kind door juf/meester op de gang is gezet om af te koelen…. ‘kind isoleren van de rest? MISHANDELING’……

    Kom op zeg, doe even gezond….

  14. “het ligt vast anders”
    “als dit, als dat…”

    Allemaal onzekerheden, dus dan maar een hand boven het hoofd van de lerares. Als we dan alles in twijfel gaan nemen dan kijken we toch naar de feiten?

    Een kind word vast gebonden in de klas!!

    Daar is iedereen het neem ik aan mee eens, en iedereen zegt wel dat het niet hun werkwijze is, maar kunnen wel begrip kweken omdat ze denken dat de situatie complex is???
    Dat vind ik een beetje slap, hoe lossen andere docenten dit op dan? Als het geen structueel probleem is lijkt het me toch wel een situatie die vaker voorkomt met kinderen in de klas, maar dat de rest van de docenten niet gelijk met een stuk touw aankomt toch?

    En nogmaals, het docentenvak is oh zo zwaar, dat kan iedereen zich wel voorstellen, want de jeugd verhard en omdat de kinderzieltjes van tegenwoordig zoals WFvN zegt niet beschermd moeten worden tegen een corrigerende tik. Kom op zeg, ik ken mensen die werken met jongeren die een behoorlijk verleden hebben, maar nooit er voor zouden kiezen om fysiek in te grijpen. En geloof me, die kunnen soms wel wat dwarser zijn dan alleen door de klas rennen.Daar begon het ook allemaal met een corrigerende tik!

    Stel, dat je kind straks op een dag vier vakken heeft waar hij bij elk vak een corrigerende tik krijgt. Ik mag hem ook corrigeren dus thuis krijgt hij er ook een paar.
    Dit gaat een aantal jaren zo door totdat we vast kunnen stellen dat hij een verstandelijke beperking heeft? dan voel je je wel een enorme … of niet??

    Tuurlijk, ik trek het uit zijn verband, maar wees wel waakzaam wat je gaat gedogen, want iedereen die vroeger een keer een tik heeft gekregen weet zich dit maar al te goed te herinneren. En als dit zo goed zou helpen zou een keer maar genoeg moeten zijn toch?

  15. John, ik vind het vervelend dat jij conclusies voor mij trekt!
    Ik heb namelijk niet meer gereageerd omdat ik de discussie hier, weer eens, zinloos begin te vinden! Mijn ego gebied mij echter toch even te reageren op jou.
    En op jou vraag ga ik niet meer in, blijf jij maar gewoon lekker je conclusies trekken, wordt het in ieder geval wat spannender van!

  16. We zijn allemaal mensen, heeft niet ieder wel eens een moment dat hij zijn/haar kind achter het behang wil plakken. Omdat het het bloed onder je nagels vandaan haalt. Laten we elkaar geen mietjes noemen, want ieder mens maakt fouten hoor. En dat de lerares zo netjes en eerlijk is geweest om open kaart te spelen spreekt alleen maar in haar voordeel. Maar dat er nu zo’n ophef van gemaakt wordt…tjonge! Laten we elkaar in waarde laten en vooral het stuk van WFvN een nalezen. Dat spreekt boekdelen!

  17. @wvf als je bij mijn kinderen een corrigerende tik zou uit delen moet je niet gaan klagen als je een klein tikje terugkrijgt .

  18. @john is ook al geen ster in begrijpend lezen zie ik

    WAAR staat dat ik beweer dat de corrigerende tik ingevoerd moet worden in het onderwijs?
    Ik haal de corrigerende tik naar voren omdat die inmiddels in een wet voorkomt, niet ter bescherming van elk kind maar van een paar kinderen die afgerosd werden onder de noemer ‘corrigerende tik’. Maar het is ?©?©n van de voorbeelden waaruit blijkt dat Nederland soft wordt, je ziet het aan de politie die bijna geen moer meer mag, ze worden al aangeklaagd als ze uit verweer iemand een blauwe plek meppen.

    Het is inmiddels al zo extreem dat wanneer ik mijn dochter in de winkel een standje geef (met woorden!!!) dat ze zich nou wel eens gedeisd mag houden in plaats van de hele winkel bij elkaar te schreeuwen, dat ik boze blikken krijg dat ik m’n dochter op haar plek zet!! Hoe idioot wil je het hebben?

  19. Probeer het zelf eerst nog maar eens, WFvN.
    Ik haal naar voren dat jij de vraag stelt WAAROM een corrigerende tik niet meer in de thuis situatie kan. Thuis of op school, maakt niet uit. Het is en blijft een teken van ZWAKTE.
    Als je met je dochter de boel bij elkaar wilt schreeuwen in een supermarkt moet je helemaal zelf weten.
    Dan stel ik de vraag aan jou, als jij een vader en dochter ziet en die staan naast jou in de rij bij de kassa ruzie te maken en de vader geeft zijn dochter ineens een tik, wat doe je dan?

    @jackie, reageer inderdaad maar niet meer Jackie, volg je ego!hahaha

    @mmeulen, het pleit wel in haar voordeel, maar moet er verder dan niks mee gedaan worden? Ik vraag het me ook af of ze dit uit eigen beweging gedaan heeft of gewacht heeft tot het niet meer kon. als dit uit eigen beweging gegaan is had ze ook hulp kunnen vragen met de situatie zonder er een touwtje aan vast te knopen 😉

  20. WFvN,

    bedankt, succes met je dochter, word vooral niet onzeker van de boze blikken van anderen, ik hoop je alleen niet te zien als je je uitvlucht zoekt in corrigerende tikken als je het met woorden niet aankan in de supermarkt.

  21. Volgens mij weet hier bijna niemand meer wat er met een corrigerende tik bedoeld wordt, dus nog maar eens mijn ‘definitie’ van een corrigerende tik: een tikje over de vingers/op de luier/bips om aan te geven dat iets niet mag.
    Ik begrijp namelijk uit sommige reacties dat ‘corrigerende tik’ een synoniem is voor ‘mep dat kind even in elkaar’… Dat gaat mij toch wel erg ver!
    Ik geef mijn dochter een corrigerende tik voor haar luier of over haar vingers als ze weigert te luisteren naar waarschuwingen dat ze ergens af moet blijven. Puur en alleen omdat je in een situatie waar je dat doet je geen trap hebt om je kind even op apart te zetten gedurende twee minuten… Of omdat je kind tijd aan het rekken is en alleen maar graag op die trap gezet wil worden.
    Als er iemand een betere suggestie heeft daarvoor, mag hij of zij het zeggen… Ben benieuwd of iemand met een bruikbare actie aan komt zetten of dat nu de mensen met die grote bek over ‘dan kom ik jou wel even een tik terug verkopen’ nu monddood zijn.

  22. Hahaha, nee, zou absoluut niet agressief worden hoor. Zou iemand hier wel op aanspreken. Dat bedoelde ik er mee, vind het alleen slap dat er geen antwoorden op simpele vragen gegeven worden. Dus geen zorgen hoor, Magic, goede reply van jouw trouwens!

    @Marrianne, dat is niet meer dan JOUW definitie, en hoe JIJ handelt. Ben je het er mee eens dat iemand anders er een hele andere definitie aan vast kan hangen? Wat als die corrigerende tik van je niet (meer)werkt? Dan ben je weer terug bij af lijkt mij?
    Het gaat er om dat je jouw kind zijn aandacht hebt indien hij/zij iets “verkeerd” doet, dat lijkt mij het leermoment toch waar je wat mee wilt doen?
    En om die te vinden zonder een tik te geven vergt wat uitzoekwerk.
    Een beetje meer moeite ipv een tik heeft MIJN voorkeur.
    De verharding van de jeugd gebeurt namelijk ook vanuit huis.
    De worstelpartijtjes die ik vroeger van school kende was het vechten toen der tijd. En daar hield je geen littekens van over. Nu zitten kinderen van 10 op kickboxen of pakken ze met een groepje iemand aan en nemen ze dat op met mobieltjes.

  23. Begin daar eerst zelf maar eens mee.

    Ik zal het voor je spellen: geef eens een concreet antwoord op de vraag die je gesteld is in plaats van slap te wauwelen zoals:

    En om die te vinden zonder een tik te geven vergt wat uitzoekwerk.
    Een beetje meer moeite ipv een tik heeft MIJN voorkeur.

  24. WfvN,

    Ik denk dat je te veel vliegen hebt ingeslikt in die rijdende sigaar van je. Maar goed, formuleer je vraag nog maar eens even aangezien ik het helemaal niet begrijp? Graag dan wel ontopic?

  25. Oke dan geven we geen corrigerend tikje meer als kind lief niet wil luisteren toch. Laat hij/zij dan de vingers maar branden aan die brandende kaars. Laat hij/zij de straat maar over rennen. Je kunt een kind nog zo vaak waarschuwen voor gevaar, soms wil het gewoon niet luisteren. Dus…. ja dan liever een corrigerende tik dan verbrande vingertjes of misschien wel veel erger. Mijn zoon is er echt niet slechter van geworden hoor als hij een corrigerende tik kreeg. Die tik doet namelijk bij definitie geen pijn maar zorgt er wel voor dat ze weer even helemaal bij de les zijn.

  26. @john,
    Het is niet een vraag die ik heb gesteld maar Marrianne:

    Als er iemand een betere suggestie heeft daarvoor, mag hij of zij het zeggen… Ben benieuwd of iemand met een bruikbare actie aan komt zetten of dat nu de mensen met die grote bek over ‘dan kom ik jou wel even een tik terug verkopen’ nu monddood zijn.

    Dat zeg ik, begrijpend lezen john, begrijpend lezen.

    Kritiek leveren is oh zo gemakkelijk maar oplossingen aandragen blijft vaak vreemdgenoeg achterwege; laat zien dat jij beter kan dan dat.

  27. @wvf, je kunt niet veel hebben ,en heb medelijden met je dochter als je met haar in de supermarkt bent .want zij zal wel helemaal niks mogen .

  28. Ik kan je commentaar helemaal volgen als ik het doortrek naar je reactie over de aangehouden snotneus die een grote beledigende bek had tegen de politie. Blijkbaar vind je dat normaal dus ja, in jouw ogen zal mijn dochter inderdaad helemaal niks mogen. Ik vraag me alleen af over wie dat iets zegt….

  29. Als je dergelijke zaken voor in de (nabije) toekomst wilt voorkomen, dan kan je je kind op zeer jonge leeftijd al bijbrengen dat het niet zomaar alles kan doen en laten.
    Als er zich iets voor doet wat jij niet wilt dat je kind doet, of beter gezegd blijft doen, dan moet je het ?©?©n of twee keer heel erg laten schrikken op het moment dat het iets stouts doet.
    Bijvoorbeeld door een heel harde schreeuw of klap op de tafel.
    In ieder geval zorgen dat er een heftige schrikreactie bij het kind ontstaat.
    Slaan of een corrigerende tik hoeft niet, het gaat vooral om de schrikreactie.
    Als het kind ?©?©n of twee keer gigantisch schrikt bij een stoute actie, kan je het daarna meestal met je ogen ‘sturen’.
    Ook goed uitleggen of voordoen wat de gevolgen kunnen zijn van het handelen van een kind, waardoor het de gevolgen ziet/ervaart, helpt daarna op eenvoudige wijze problemen te voorkomen.
    Kinderen willen niet stout zijn, maar hebben wel sturing en begeleiding nodig om te weten w? t stout is.
    Alleen maar tot in de treurnis zeggen dat iets niet mag werkt niet, want kinderen zijn nieuwsgierig en ‘onderzoekerig’ en belangrijker nog: zij begrijpen in eerste instantie die woordenstroom van verbieden niet.
    Laat het ervaringsgewijs kennis maken met oorzaak en gevolg.

    Wij hebben de leerkrachten op school gezegd dat ? ls het nodig mocht zijn, zij eerst in overleg treden met ons de ouders, en in het uiterste geval zij de kinderen een keertje stevig bij de arm mogen pakken om het tot de orde te roepen.
    Gelukkig heeft dit nog nooit hoeven plaats te vinden.

  30. Ik zou graag zien dat wij allen, ondanks de ergernissen over tegengestelde meningen, vriendelijker reageren op elkaar om het gezellig te kunnen houden op Weblog Zwolle.
    Voordat het ontaardt in zinloze scheldkannonades. 😉

  31. @DeEchte:
    Tja, en stel dan dat je een kind hebt dat een hartverzakking krijgt en je daarna daarvoor alsnog naar het ziekenhuis mag, terwijl je dat nou juist wilde voorkomen… 😉
    Er bestaat denk ik niet ‘de manier’ en wat je al zegt: gelukkig is vastpakken bij de arm (meestal) niet nodig, maar in de meeste gevallen doe ik het zoals Wilma schrijft: liever een tikje dan op straat aangereden worden door een auto die niet weet dat je de ‘zachte methode’ prefereert… (“niet doen lieverd, nee dat moet je echt niet doen hoor, nee ik meen het dat moet je niet doen hoor, nou moet je dat niet meer doen want anders wordt ik boos hoor”)
    Wel een goede (echte 😉 ) reactie trouwens! Bedankt voor je poging.
    Mijn opmerking over die tik uitdelen moet je ook met een korrel zout nemen trouwens hoor… Ik geef er ook niet de voorkeur aan om te tikken, maar bij gebrek aan beter voorhanden doe ik het toch af en toe, juist om te voorkomen dat we allemaal kinderen krijgen met problemen die thuis al beginnen. Ik ben er zelf ook groot mee geworden, al zei mijn vader altijd dat hij nooit wilde slaan (deed dat ook niet), maar hij ‘blafte’ altijd (zeg maar de schrikreactie die joop meen ik beschreef). Waarop mijn moeder dan zei dat zij het wel deed (inderdaad ook deed: corrigerend dus en niet lens slaan!) en daar antwoordden mijn zusje en ik dan ook altijd op dat we daar niet slechter van zijn geworden. Zowiezo zie je bij veel ouders dat degene die de kinderen vaker ziet (werk, studie etc. van ouders) de kinderen anders aanpakt dan degene die niet veel ’thuis’ is.

  32. @wvf kijk dat bedoel ik nou krijg je een keer reactie ben je gelijk gepikeerd goed voorbeeld voor je dochter maar ja ik had ook niks anders verwacht van iemand met een fiets als een banaan ;D

  33. Tuurlijk joop. Vind je het vreemd? Jij zal een een beetje commentaar leveren terwijl je zelf niet eens genoeg fatsoen in je bast hebt om in te zien dat het niet normaal is om bijvoorbeeld agenten te beledigen?
    Maar goed dat er niet al teveel joopjes rondlopen op deze wereld (hoewel het lijkt dat er langzamerhand wel steeds meer komen, zeker nooit een pak op hun donder gehad bij het geven van een grote mond)

  34. marianne vriendin van wvf?of ook lid van de bananenfietsclub
    wvf je schiet nou wel heel erg door .ten eerste weet jij niet of je meer fatsoen als mij .want zo netjes reageer jij ook niet en ten tweede het is maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zij als jou
    want dan reedt heel zwolle rondt in een koude sigaar ;D

  35. Ach kom joop, niet zo zielig doen. Lees je eigen reacties ook nog eens na en neem je eigen advies ter harte.
    Nee, ik ken je niet als het gaat om fatsoen maar als ik zie hoe je soms reageert over acties van politie, als ik zie hoe je reageert in dit bericht:

    Als mijn kind dat zo gebeuren ,dan was de jufrouw en de directeur nog niet klaar met mij.

    Of is dat andere joop geweest? Zou best kunnen, de interpunctie is in de aangehaalde quote iets beter dan ik in de laatste berichten van je heb gezien (geen commentaar, puur een ding wat me een beetje opvalt; misschien handig om echt een unieke naam te nemen. Jij hebt al problemen met mijn naam te lezen, moet je je voorstellen hoe dat gaat als meerdere mensen ‘joop’ gaan gebruiken, 2x dezelfde lettercombinatie kan ik niet van elkaar onderscheiden)

  36. @joop:
    Nee ik hou totaal niet van WVF. Heb geen band met voetbal.
    Of heb je het tegen mijn naamgenote met ?©?©n r? Lezen is je sterkste kant niet geloof ik….

  37. Ik houd wel van je hoor@WNvF; Die fiets van je is namelijk uberkool, origineel, milieubewust, gezond en minder gevaarlijk dan een auto. Respect! Als ik je zie rijden dan zal ik even mijn duim opsteken…..

  38. Beetje flauw om iemand te gaan afzeiken om de Nederlandse taal.
    voor diegenen die het wel zo goed weten, vertel mij ff snel dan over de o.t.t. de o.v.t. de v.t.t. en v.v.t en o.t.t.t. en o.v.t.t en v.t.t.t en v.v.t.t en hoe dit toe te passen?

  39. Ho even Gretha, zoals ik al aangaf, er is wat verwarring tussen joop en joop in dit bericht. Ik meen te zien wie wie is maar weet het niet zeker, ik vraag het na. Mij zal je ongetwijfeld ook fouten zien maken.
    Zolang het leesbaar is, vind ik het best.

  40. @WFvN, we maken allemaal fouten, maar het komt niet zo vriendelijk over als er steeds gezegd wordt schrijven en begrijpend lezen is niet je sterkste kant.
    Dat zou ook iets anders geformuleerd kunnen worden.
    Ik val je ook niet aan, ik vond het alleen even nodig om mijn mening hier neer te zetten.
    Om op het onderwerp terug te komen, iedereen heeft eigenlijk wel een punt waar ik het mee eens ben.
    Ook ik heb mijn dochters wel eens vermanend toe gesproken in de winkel en ik trek mij helemaal niks aan van omstanders.
    Kinderen kunnen lekker zeuren in een winkel en ik heb ze geleerd als ik nee zeg blijft het nee, doorzeuren heeft geen enkele zin.
    Als zij dat weten doen ze het ook niet meer.
    Wat betreft de corrigerende tik, ook ik heb dat ooit wel eens gedaan.
    Toen mijn dochter het nodig vond om spinazie tegen de muur te gooien toen ze klein was, gaf ik haar idd even en tikje op haar hand, zodat ze er even van schrok.
    Let wel ik zeg tikje en niet tik.
    Probleem is echter dat sommigen niet weten waar ze de grens moeten leggen en steeds harder gaan slaan of schreeuwen.
    Dat moet natuurlijk ten allen tijde voorkomen worden omdat het geen enkele zin heeft.
    Kinderen worden steeds brutaler en ik vind dat onacceptabel, ik tolereer dat dan ook absoluut niet.
    Zij moeten wel hun plaats kennen en dat stuk opvoeding moet in eerste instantie thuis gebeuren door de ouders.
    Maar ik heb het idee dat sommige ouders tegenwoordig denken dat de school de kinderen moet opvoeden.
    Pap en mam zijn zo druk dat ze geen energie meer over hebben om de kinderen te corrigeren.
    Bovendien ben ik van mening dat veel mensen tegenwoordig meer en meer tijd voor hun zelf nodig hebben en denken laat de kinderen maar gaan, zijn ze mooi rustig.

  41. Precies en dan spreek ik dus ook liever mijn kind(eren) hartig toe of geef ze een tikje (ik mep echt niet hoor, dat gaat mij ook veel te ver).

  42. @Gretha,
    Over dat begrijpend lezen. Het is misschien niet altijd even aardig om iemand te wijzen op fouten maar het is ronduit onbeschoft als je een serieus bericht met een half oog leest en vervolgens woorden in de mond gaat leggen en dingen gaat lopen verdraaien.
    Vandaar dat ik dat begrijpend lezen absoluut w?©l expres naar voren breng. Als je wil praten, doe het dan wel serieus en neem de moeite om de ander te begrijpen. Goed, da’s offtopic maar komt helaas wel erg vaak voor.
    Ik lees ook wel eens iets verkeerd, ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat ik vrij van zonden en fouten ben. Ook van een ander kan ik het dus best begrijpen dat het niet altijd goed gaat maar als het herhaaldelijk gebeurt of als iemand de boel fors verdraait, dan word ik toch best wel ge?¯rriteerd en dat laat ik dan blijken ook.

    joop heeft me inmiddels al een paar keer WvF genoemd terwijl er toch echt iets anders staat, dat boeit me niet zoveel maar als hij direct gaat beweren dat ik kinderen van andere mensen een tikje geeft, zegt hij iets wat bij mij hard aankomt.

    Wat betreft de rest van je stuk, kan ik me h?©lemaal in plaatsen (en ik heb het met beide ogen doorgelezen)

  43. Volgensmij zijn we er dan ontopic wel uit?
    Ik kan mij wel vinden in het verhaal van deEchte.Met name het moment van corrigeren, waar kies je dan voor? Da’s per ouder weer verschillend en weer de uitdaging lijkt mij en we zien dat verschillende mogelijkheden een eigen waarheid bevatten. Ik denk dus ook niet dat we elkaar kunnen overtuigen van onze eigen waarheid…
    Wel,los van de onzin, leuk om te zien hoe iedereen hun mening er over heeft…

  44. Vandaag in de Stentor :

    Berisping voor lerares die kind vastbond

    ZWOLLE – De lerares van de Zwolse christelijke basisschool De Wendakker die onlangs een kind uit groep 1 aan zijn benen vastbond, krijgt een schriftelijke berisping in haar personeelsdossier. Daarnaast krijgt ze komende periode extra pedagogisch – didactische begeleiding.

    Volgens bestuursvoorzitter Wubbo Wever van de onderwijskoepel Vivente, waar De Wendakker in Stadshagen deel van uitmaakt, is dergelijke extra begeleiding niet uitzonderlijk. Voor Vivente is met de berisping de kous af. â???Het was een eenmalig incident. De lerares heeft spijt betuigd, de lucht is geklaard, ook met de oudersâ???, aldus Wever.

  45. De lerares die de benen van een leerling van een kleuterschool in Zwolle korte tijd had vastgebonden, heeft een schriftelijke berisping gekregen. De school geeft haar een tweede kans, omdat het een eenmalig incident was. Dat meldde de stichting christelijk primair onderwijs Vivente uit Zwolle woensdag.

    De vrouw had korte tijd een touwtje om de benen van de kleuter gebonden om hem rustig te krijgen. â???Ze ziet zelf ook in dat ze een fout heeft gemaakt. We hebben er vertrouwen in dat de zaak nu goed is afgehandeldâ??, zei bestuursvoorzitter W. Wever van Vivente. De komende maanden begeleidt een extern bureau de lerares.
    Bron: Telegraaf

Reacties zijn gesloten.