Bewoners twisten over bomenkap aan Hanekamp

Zwolle – Een aantal bewoners aan de Hanekamp zijn verontwaardigd en boos, omdat ze kennis hebben genomen van het feit dat er voor het pand van De Graaf Muziek B.V. een bushalte verlengd wordt en er daardoor parkeerplaatsen lijken te verdwijnen. Door deze ingreep moet een boom worden gekapt, maar in het verlengde daarvan zouden nog eens drie bomen gekapt gaan worden. Buurtbewoners blijken voor het laatste verantwoordelijk voor te zijn. Volgens de gemeente Zwolle levert het één en ander juist winst op!

hanekamp_1.jpg

Een aantal bewoners en de eigenaar van de pianozaak vinden het verlies van een aantal parkeerplaatsen maar niks, en met de verwachting dat er meerdere bomen worden gekapt zijn ze nu boos. "Het kappen van meerdere bomen en het verdwijnen van parkeerplaatsen? Kan dat zo maar? Waarom zijn wij daarover niet geïnformeerd, daarover niet gevraagd? Kan dat zo maar?" Een woordvoerder van de gemeente Zwolle bevestigd de verlenging van de bushalte. De bushalte moet aangepast worden aan de eisen die de provincie Overijssel stelt. Daardoor wordt er één boom gekapt. Daarnaast is, en dat is nu frappant, door een aantal bewoners van de Hanekamp een verzoek gedaan tot de kap van drie bomen. "Deze mensen hadden geklaagd over het uitzicht en het feit dat de bomen veel licht wegnemen. Deze aanvraag wordt vandaag of volgende week via de Weekkrant gepubliceerd en ligt dan ter inzage voor de burgers. Bewoners kunnen hiertegen dus bezwaar maken. Het is wel zo dat voor de drie bomen die mogelijk gekapt worden, nieuwe bomen in de plaats komen." In verband met de bushalte aanpassing verdwijnen er aan die kant twee parkeerplaatsen. Aan de overkant komen er echter zes bij. Per saldo komen er dus meer parkeerplaatsen aan de Hanekamp.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

21 gedachten over “Bewoners twisten over bomenkap aan Hanekamp”

  1. Wat een klucht 😀 Een aantal bewoners klagen over het gerucht dat er 3 bomen gekapt gaan worden, en de buren hebben die kap aangevraagd door uitzicht en lichtinval. Net als met die viskraam bij het Kerkbrugje is nu ook de vraag; wat was er eerder, de bomen of de bewoning van de buren? Als ze elkaar in de tussentijd maar niet met kapmessen te lijf gaan 😛

  2. Precies Assendorp

    Maar in Zwolle zijn ze niet zo snugger betreffende nieuwe ideetjes!
    Helaas overal is de gemeente diegene die beslist maar nadenken ho maar

  3. IK kan het me wel voorstellen, deze bomen staan best dicht op deze flats. Dus dat ze nu de bomen erg groot zijn geworden, veel licht uit de woningen wegnemen en dat je slecht naar buiten kunt kijken.
    @Freddie, ook dat is uitzicht, en of je het mooi of lelijk vind, jij woont er toch niet.

    En ik denk dat de woningen er eerder stonden dan de bomen. Maar misschien weet iemand anders het zeker.

  4. Feit is dat er met een bepaald gemak ‘groenbeslissingen’ door de gemeente worden genomen die het aanzicht van een complete straat kunnen aantasten.

    Openbaar vervoer promoot men om zogenaamde groene milieuvriendelijke redenen, aan de andere kant moet voor die bus groen verdwijnen. Beetje dubbel nietwaar?

  5. zijn geen extra plekken nodig, maak vergunning en verbiedt zo dus parkeren van werknemers – en gevers in de straat scheelt minstens 50 per dag. klaar. hoppa.8)

  6. @stomverbaasd, wat een domme reactie. Jij wilt de burger nog meer laten betalen en dan is het probleem opgelost??? Het is net wat Japser schrijft

    Welke werknemers en werkgevers? Er zitten twee bedrijven. De pianozaak en de Shell. En die hebben allebei priveparkeerplekken.

  7. met name voor kire/jasper, aan je reactie te merken/lezen ben je geen bewoner rondom bovengenoemd stuk. ja gewoon vergunning van 8 u – 18 u , ?? 60 per jaar en dan kan het personeel van oa provinciehuis , isala, justitie, binnenstad op de Turfmarkt voor ?? 5,50 per dag, staat die ook eens vol. dan is een heeeeel groot probleem opgelost.

  8. @Stomverbaasd, want vind je eigenlijk van het feit dat buurtbewoners die 3 bomen weg willen hebben? Ik vind dat ze niet gekapt mogen worden.

    Ik kijk uit op een school, die in de loop der jaren nogal uitgebouwd is, en dat is niet fijn voor mijn uitzicht. Dan kan die school ook wel weg. Als ik een sloopvergunning aanvraag op die basis, zou de gemeente dat serieus nemen?

  9. Bericht door Japser, op 15 september 2011 om 13:37

    Jij denkt dat mensen voor hun plezier gaan werken, dat ze er graag 1100e op jaarbasis voor over hebben?

    Nee de bewoners moeten hun eigen auto 3 straten verderop parkeren en dat zij dat voor hun plezier doen?

  10. nee vergeet niet dat er velen een zgn fietspremie krijgen, vandaar al die vouwfietsen.
    en nee de bomen kunnen blijven, heb ook nooit gezegd dat die weg moeten dacht ik zo, gewoon geen wildparkeerders dan is er niets maar dan ook niets aan de hand.

  11. Het parkeren aan de Hanekamp is al sinds jaar en dag een probleem. Mensen die werken in de Wezenlanden en Provinciehuis parkeren in de ochtend hun auto aan de Hanekamp. Na het parkeren komt een klein vouwfietsje uit de kofferbak om de resterende 200 meter op die fiets af te leggen. Diezelfde provincie stelt nu eisen aan het vermaken van een bushalte dat als consequentie heeft dat er groen en parkeervakken moet verdwijnen. Zouden ze niet beter voor een andere, auto ontmoedigende manier kunnen kiezen? Wat is er mis met de huidige bushalte(s)?

    De bomen die moeten wijken voor de bewoners is natuurlijk een heel ander verhaal. Een kip-ei discussie. Wat was er eerder? Maakt eigenlijk ook niet uit. Al zouden die bomen er nog maar 50 jaar staan dan moeten ze nu ineens weg? Omdat het uitzicht slecht is? Morgen moet misschien het hele provinciehuis wel weg.. vanwege het uitzicht.. Mensen die daar kwamen wonen aan de Hanekamp wisten toch dat die bomen er stonden? Bewoners willen nu kappen. Hoeveel bewoners? Twee? Drie? En die bepalen dan het aanzicht van zo’n straat? Maar goed, er komt een vergunningaanvraag, misschien kunnen zij die hiertegen zijn bezwaar indienen. Democratie heet dat… zelfs voor bomen..

  12. Zo als ik al eerder heb gezegt de gemeente Zwolle spoort niet.

    En Zwolle groen stad. Phoe zo blijft er niks van over van het groenste stad Nederland. Laten ze bomen maar kappen voor het gemeentehuis moet je eens op letten hoe de gemeente dan reageert.

  13. volgens mij functioneren die bushaltes prima en is vergroten niet nodig waardoor er geen boom en ook geen parkeerplek weg hoeft.

    Wat wellicht wel een optie is om in elk geval meer parkeerplek te creeeren en alle ruimte te benutten: Waar nu bomen staan is een vierkant perkje/zand rondom de boom aangelegd, deze kunnen volgens mij ook wel kleiner waardoor er geen parkeerinhammen zijn waar 2 (soms net 3, als mensen netjes aansluiten met parkeren) auto’s inkunnen maar gewoon een hele strook parkeerplek net als aan de andere zijde van de weg. Scheelt toch zo weer 5 a 6 parkeerplaatsen en neemt gelijk de ergenis weg dat er in de parkeerinhammen net aansluitend wordt geparkeerd waardoor er wel ruimte over is maar niet genoeg voor een auto.

    En tsja wat betreft de kap van de bomen, die vergunning is blijkbaar dus nog niet afgegeven, dus dat kan nog worden tegengehouden. Ik vind het uitzicht juist wel mooi zo over en op de bomen.

  14. @stomverbaasd, Als je op de Hanekamp vergunningsplaatsen maakt halen ze 200 meter verderop waar het gratis is de vouwfiets wel uit de kofferbak. Het parkeerprobleem zal altijd blijven als je meer medewerkers hebt dan parkeerplaatsen.

Reacties zijn gesloten.