“Tram Zwolle-Kampen met een jaar vertraagd”

Zwolle – PvdA Zwolle heeft kennis genomen van de planning van de vertramming van het Kamperlijntje op het traject Zwolle-Kampem. Raadslid Theo Peeters: "Naar verwachting kan de voorlopige gunning eind november dit jaar plaatsvinden. De levertijd van de trams, het ombouwen van het huidige spoor en het testen van het materieel nemen ongeveer 2,5 jaar in beslag. Dit betekent dat in principe in augustus 2014 de Regiotram Zwolle en Kampen opnieuw kan verbinden"

De PvdA in Zwolle heeft begrepen dat ProRail tien maanden nodig heeft voor de vertrammingswerkzaamheden. Daarna moet er nog getest worden, volgens Peeters ongeveer twee tot vier maanden. De PvdA komt dan uit op maximaal 14 maanden. Voor zover bij de PvdA bekend is het plan dat medio 2012 met de werkzaamheden wordt begonnen, zodat in 2013 de nieuwe tram zou kunnen gaan rijden. PvdA Zwolle vraagt zich af wat de reden is van het verschil in tijd tussen de aanvankelijke planning, volgens de PvdA medio 2013, en de huidige planning van ProRail die uitkomt op augustus 2014. Ook vraagt de PvdA zich af of het college over deze kwestie overleg heeft gehad met de provincie, de gemeente Kampen en ProRail, en wat B&W eraan heeft gedaan om de planning van ProRail te bekorten.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

7 gedachten over ““Tram Zwolle-Kampen met een jaar vertraagd””

  1. Waarom moet het zo lang duren

    De levertijd van de trams, het ombouwen van het huidige spoor en het testen van het materieel nemen ongeveer 2,5 jaar in beslag. Dit betekent dat in principe in

    😛

  2. Waarom zouveel tijd en energie in dit lijntje steken terwijl er weer gewoon een spoorlijn komt te liggen? Weliswaar ergens aan de andere kant van Zwolle, maar dan kan er toch beter worden geinvesteerd is bussen?

  3. @Bart Wellerd
    Investeren in bussen is niet zo slim, de rentabiliteit van busvervoer is veel slechter dan die van een spoorlijn omdat je met bussen een veelvoud aan personeel nodig hebt voor dezelfde capaciteit. Of anders gezegd: een vervangende busdienst kost jaarlijks veel meer aan subsidie.

    Wat wel onzin is dat de lijn een elektrische moet worden. Er zijn zeer geschikte moderne dieselwagens te krijgen zoals de Regioshuttle van Stadler. Bijkomend voordeel: die kun je gewoon bestelllen en die kunnen binnen een paar maanden rijden.

Reacties zijn gesloten.