Positieve cijfers toeristisch bezoek Zwolle

Zwolle – Zwolle zit in de stijgende lijn qua bezoekers en bezoeken. Zo blijkt uit de cijfers van NBTC-NIPO over het eerste half jaar van 2011. In totaal werden er 1.741.000 toeristische bezoeken gebracht aan Zwolle, een stijging van 10% ten opzichte van dezelfde periode in 2010. 

image005.jpg
 

Zwolle is landelijk een van de grootste stijgers. In de afgelopen twee jaar is het bezoekersaantal gestegen met 20%. Ook het totaal aantal bezoeken steeg fors met liefst 18%. Zwolle staat met deze rapportcijfers op een 9e plaats en laat steden als Maastricht en Haarlem achter zich. Het winkelaanbod en de kwalitatief hoogwaardige horecagelegenheden zijn, tezamen met de vele terrassen, nog steeds de hoofdredenen om Zwolle te bezoeken. Ook het aanbod in stadswandelingen, geïnitieerd door VVV Zwolle, wordt vaak als reden aangegrepen om de stad te bezoeken.

Kijkend naar de toeristische bestedingen zijn de meeste uitgaven ook te herleiden naar de hoofddoelstelling van het bezoek. Een bovengemiddelde besteding in het ‘funshoppen’ is dan ook geen verrassing. De totale bestedingen tijdens een bezoek aan Zwolle liggen met €40,90 net iets onder het landelijk gemiddelde en bieden dus nog volop kansen.

Ook de VVV winkel in Zwolle kan een vergelijkbaar rapport overleggen. In de eerste helft van 2011 ontving de VVV winkel maar liefst 42.487 bezoekers. In de vergelijkbare periode vorig jaar wisten 35.560 bezoekers de winkel te vinden als het vertrekpunt voor het ontdekken van de stad. De traditioneel drukbezochte zomermaanden juli, augustus en september hebben de bezoekersaantallen in de winkel voor het lopende jaar reeds boven de 70.000 getild.

Er kan geconcludeerd worden dat Zwolle qua toeristische bezoeken nog steeds de stijgende lijn te pakken heeft. Velen van hen zien in de VVV winkel het ideale vertrek- en informatiepunt van hun bezoek aan Zwolle. De inspanningen die zijn geleverd om meer landelijke publiciteit te genereren werpen hun vruchten af. Voorbeelden daarvan zijn redactionele bijdrages in o.a. De Telegraaf, het Algemeen Dagblad, & VT Wonen alsmede een televisie-uitzending van SBS6 Citytrends die volledig in het teken stond van de stad Zwolle. Ook in het najaar zal Zwolle Marketing samen met haar partners blijven werken aan de landelijke zichtbaarheid teneinde nog meer bezoekers te laten genieten van al het moois dat Zwolle zo’n bijzondere stad maakt. 

Artikel delen:
Reacties 5
  1. Welja, welja,….we zouden dus Maastricht, de oudste en meest Bourgondische stad beneden de rivieren, gelegen op het drielanden kruispunt en met een eigen luchthaven al voorbij gestreefd zijn?…
    Dan moet Madurodam, de Efteling en Plopsaland voor ons nog slechts een makkie zijn, haha,
    Maar dan mogen we het VVV kantoor wel eens wat vaker openen dan 4 dagen in de week met kantooruren van 10-18 uur

  2. Kleine correctie, Observer: Maastricht is de op één na oudste stad onder de rivieren en ook boven de rivieren. De oudste stad van Nederland is Nijmegen (ook onder de rivieren). Er is wetenschappelijk bewijs dat Nijmegen in het jaar 98 Romeinse marktrechten = stadsrechten kreeg. Volgens de Maastrichtse (sic) stardsarcheolooog zou uit een in Nijmegen gevonden godenpijler blijken dat de stad al in het jaar 19 Romeinse stadsrechten kreeg. Die godenpijler is te bewonderen in museum Het Valkhof. Maastricht kreeg in 1204 Middeleeuwse stadsrechten.

  3. @Dame, dank voor je terechte en interessante correctie.
    Maar toeristisch gezien heeft Nijmegen door het stadsbombardement in de 2e wereldoorlog niet veel aantrekkelijkheid als toeristenstad behouden he?
    Maar ik wou maar zeggen dat het erg hoogmoedig is om te denken dat Zwolle een internationaal bekende historische stad als Maastricht (blijvend) voorbij kan streven als het gaat om het toeristisch aanbod.

  4. Qua stedenbouw is Nijmegen idd niet (meer) zo mooi. Ook het winkelaanbod is minder dan Arnhem bijvoorbeeld, hoewel er veel veranderd is. Maastricht doet het goed doordat de gemeente bewust beleid voert op de winkelvestigingen en ze de kleine bizondere speciaalzaken een voorrangspositie geven boeven ramsjwinkels, outlet en grote ketens. Maastricht maakt veel reclame. Volgens mij kan Zwolle zich echter op veel punten meten met Maastricht. Zwolle heeft een net zo mooie binnenstad. Die zou wel iets meer gekoesterd kunnen worden door afspraken over winkelgeveld, -puien en uitstallingen. Qua cultuur heeft Zwolle mooie musea in huis (Fundatie, Stedelijk) en qua eetgelegenheden scoort Zwolle heel goed met het niveau van de restaurants. Maastricht (en Nijmegen ook) is wel een gezelliger stad met veel terrasjes voor jong én oud en met een vanzelfsprekende vrolijkheid en gemoedelijkheid. Niet voor niets allebei genomineerd voor de meest Gastvrije stad. Daar zou Zwolle nog wel een slag in kunnen maken. Is wel lastig want sterk cultureel bepaald.

Reageer