Bekeuring voor bezit radardetector

Zaterdagmiddag 21 april is er op de Voorsterweg een 23-jarige vrouw uit Kampen aangehouden voor het bezit van een radardetector in de auto.

De bediening van de detector is in beslag genomen. De apparatuur moet worden ingeleverd omdat deze ter plaatse niet kon worden verwijderd. Tegen de vrouw wordt proces-verbaal opgemaakt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

9 gedachten over “Bekeuring voor bezit radardetector”

  1. Navigatiesysteem met radardetector? Volgens mij is het gewoon zo dat de GPS’en van tegenwoordig via een lijst weten waar de vaste flitspalen staan; ze detecteren volgens mij niets.

  2. Met hun gps-ontvanger ofzo? zit dat niet op een totaal andere frequentie? Of zenden die mobiele controles direct gegevens door naar CJIB ofzo via sateliet?

    Ik kan me maar slecht voorstellen dat een navigatiesysteem met ingebouwde radardetector met alleen d?­e functie/dat doel toegestaan wordt.

  3. Een GPS zoekt contact met de speciaal hiervoor in een baan om de aarde gebrachte satellieten. De tijd tussen het uitzenden van een signaal, en het ontvangen hiervan door het GPS-systeem stelt de GPS in staat de afstand uit te rekenen. Bij ontvanghst van minimaal 3 satellieten kan hij dan berekenen waar hij is. Vaak met een nauwkeurigheid van plm. 10 meter. Om verfijning in met name de preciesie te krijgen zijn er ook grondstations bijgekomen. Dat heet dan WAAS, en brengt de preciesie terug tot zo’n 3 meter. Dat is hoe een GPS werkt. Voeg hieraan toe en lijst met punten waar flitscamera’s staan, dan kun je de GPS opdracht geven bij het naderen een signaal af te geven.

    Als een GPS zelf een (zelfs mobiele) snelheidscontrole kan opsporen, dan moet hieraan een heel andere techniek ten grondslag liggen. Dat lijkt me afdoende dichtgetimmerd door de wetgeving. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

    Groet van Q106, met GPS maar zonder radarverklikker, simpelweg omdat ik nergens gebonden ben aan een snelheidsgebod 😉
    (al laat ik wel eens een gezichtje droevig kijken bij het passeren van de 50-km-grens)

  4. Sommige mobiele flitsers worden inderdaad weergegeven op je navigatiesysteem, maar dat gaat op een vergelijkbare manier als je bijvoorbeeld de flitsers ziet op middels RDS op je autoradio.

    Het navigatiesysteem pikt de co?¶rdinaten van flitsers op via een signaal vanaf een verkeersdienst. Over het algemeen zijn dat alleen maar flisters op A- en N-wegen (die dus reeds gemeld zijn door passanten). Oom agent met lasergun of kliko in de dorpsstraat wordt echt niet gemeld door je navi. (De vaste flitsers daarentegen vaak weer wel, ook al zijn ze niet in werking)

  5. GPS geeft helemaal geen info over flistpalen. Zoals genoemd zijn er lijsten op inet beschikbaar waarop de lokatie aangegeven staat, maar dat is zo statisch als de pieten.
    Tegenwoordig zijn er wel functies aan GPS toegevoegd, en dat is oa WAAS maar ook TMC.
    Met een op het GPS-systeem aangesloten TMC ontvanger haal je bijv fileinfo en flitslokaties binnen (dus via de ether/radiosignaal) net als met RDS op je autoradio. MAar daar zit ook gelijk de beperking: de “goedwillendheid” van de radiostations om deze info mee te sturen en zeker de nauwkeurigheid van deze apparaten. Zie ook de RDS-flitsinfo: deze is afhankelijk van bellers naar dat radio station en loopt per definitie al een stuk achter op de werkelijkheid. Zo kan er dus een flitsmelding komen, maar is de betreffende struikrover allang weer bij moeke.

Reacties zijn gesloten.