Gedeelten Aa-landen 30 km zone

In Aa-landen mag vanaf zaterdag niet harder dan 30 km per uur worden gereden. Wethouder verkeer Janco Cnossen geeft die dag het officiële startschot door een Zeppelinballon met ‘Aa-landen 30 km’ de lucht in te laten gaan bij het winkelcentrum De Dobbe.

De wethouder en een aantal gemeentemedewerkers gaan daarna stickers, notitieblokjes en ballonnen aan het winkelend publiek uitdelen om de invoering van de 30 km zone te promoten. Ook zal er een kantelsimulator staan waar belangstellenden kunnen leren hoe men een auto veilig kan verlaten als deze op de kop ligt.

De gemeente Zwolle heeft in Aa-landen in het voorjaar van 2007 verschillende maatregelen uitgevoerd voor de invoering van de 30 km zone. Deze maatregelen zijn tot stand gekomen in nauw overleg met een werkgroep bestaande uit wijkbewoners en medewerkers van de gemeente Zwolle. Zo zijn op de plaatsen waar men een 30 km gebied inrijdt wegmarkeringen aangebracht en zijn er verkeersborden geplaatst.

Op de wijkontsluitingswegen geldt nog steeds een maximum snelheid van 50 km per uur zoals de Rijnlaan (van A28 tot Fivel), de Waallaan/Maaslaan (van Middelweg tot Beulakerwiede), de Biesbosch (vanaf Rijnlaan tot Botlek) en de Merwedelaan/Reggelaan (vanaf Rijnlaan tot Glanerbeek).

De invoering van de 30 km zone in Aalanden is onderdeel van het project Duurzaam Veilig. Hierbij wordt het wegennet onderverdeeld in verkeersaders en verblijfsgebieden. Op verkeersaders staat de doorstroming van het autoverkeer centraal, in verblijfsgebieden is de snelheid afgestemd op de langzame verkeersdeelnemers. Onder de verkeersaders vallen de 50-, 70- en 80 km/uur-wegen, verblijfsgebieden zijn 30- en 60km/u-zones.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

23 gedachten over “Gedeelten Aa-landen 30 km zone”

  1. Het begint hier al aardig op “GeenStijl” te lijken. Zo’n man maak je toch onherkenbaar op zo’n foto?
    Wat moeten z’n evt. kinderen hier wel niet van denken.
    En dan moet nog niet eens nadenken over de buurt-bbq of zo.

    Zet een zwart balkje over z’n ogen!
    ============
    De vriendelijke man is netjes gevraagd om op de foto te gaan…
    Hij vond het prima!!
    Weblog Zwolle

  2. Is de goede man ook de tweede keer gevraagd of de foto gebruikt mocht worden? 😛
    Maakt mij niet uit hoor, ik vind het een leuke en duidelijke foto.

    Wat me in de AAlanden wel opvalt, is dat na een paar straten het nog altijd 30-km/u-gebied is en mensen daar niet (meer?) door lijken te hebben dat het nog altijd 30 km/u is… Ben daar al menig keer bijna achterop gereden door automobilisten die ‘gewoon’ 50 dachten te mogen rijden.
    Ik hoop dat dat ligt aan dat het nieuw is, maar ben bang dat dat nog lang gaat duren, voor iedereen zich aan de juiste snelheid houdt.

  3. Inderdaad, die bordjes en tekens op de weg helpen niets. Ze jakkeren nog net zo hard. De enige oplossing die wel helpt zijn drempels, maar daar hebben de meeste mensen problemen mee. (met als reden natuurlijk dat ze dan niet kunnen doorrijden, al zullen ze dat niet zeggen). Bij de Amer zijn ook 2 drempels gekomen, maar veel te weinig. Helemaal aan het begin en helemaal aan het eind, tussen die 2 drempels in gaat het gewoon weer vol gas.

  4. @ Jaap
    Kinderen weten inmiddels al wel dat het 30km is. Bij mij in de buurt zie je nu ook veel meer kinderen gewoon op straat spelen, als jij gewoon 50km blijft en je krijgt er dan ?©?©n onder ben je zwaar aan de beurt.
    Je kunt wel zeggen: “ik let wel goed op” , kinderen dus niet.

  5. Dat is dus precies fout! 30km zone wil niet zeggen dat je op straat moet spelen.
    Welke ouder leert dat?
    Je kan best kinderen leren NIET op straat te spelen, al dan niet vastgebonden 😉

  6. Er wordt je ook geleerd niet te hard te rijden, dat gebeurt ook. Stoeprandje of voetballen gaat nog altijd het beste op straat, dat weet jij ook.

  7. @ DeEchte: Een woonwijk is wat anders dan een weg met doorgaande functie. Naar mijn mening moet er beter onderscheid gemaakt worden tussen verblijfsgebieden en doorgaande wegen. Nu wordt alles makkelijk onder verblijfsgebied gegooid. Vervolgens gaat men dan klagen over het aantal hardrijders.

  8. @Chris
    Daar heb je gelijk in, maar volgens mij wordt dat onderscheid toch gemaakt?

    Op de wijkontsluitingswegen geldt nog steeds een maximum snelheid van 50 km per uur zoals de Rijnlaan (van A28 tot Fivel), de Waallaan/Maaslaan (van Middelweg tot Beulakerwiede), de Biesbosch (vanaf Rijnlaan tot Botlek) en de Merwedelaan/Reggelaan (vanaf Rijnlaan tot Glanerbeek).

    Natuurlijk blijft er nu nog genoeg te twisten over wat nu precies doorgaande wegen of verblijfsgebieden zijn.

  9. Op woonerven mogen volgens mij de kinderen gewoon spelen. Op de straat dus niet. Er is niet voor niks ondescheid tussen stoep en weg. Stoep is voor voetgangers, de weg voor fietsers en gemotoriseerd verkeer. Tenminste zo heb ik het mijn zoon wel altijd geleerd. Voetballen doe je op de daar speciaal voor aangelegde veldjes.

  10. In Stadshagen wordt dat onderscheid niet goed gemaakt. Met schuine of zeer lage troittoirbanden, w?©l 30 zone, maar geen woonerf.

  11. @DeEchte:
    Ik had een collega die bewust op stukken waar 50 km/u geldt strak 50 gaat rijden, omdat hij het leuk vond mensen die hard wilden rijden te stangen… Zo erg ben ik nou weer net niet 😉
    Als je achter mij wilt fietsen, kan je best nog wat harder moeten rijden dan je verwacht 😛 met wind mee dan en mooi weer en zo en een goede conditie …. kortom met geluk voor mij 😉

  12. @Chris:
    Ik vind die trottoirbanden superirritant als fietser, als automobilist niet zo heel veel ervaring mee gelukkig.
    Ik snap de remwerking van de auto’s hierbij, maar kan me echt niet indenken waarom het in vredesnaam is geplaatst op stukken waar alleen twee- en driewielers komen! Helemaal op het stuk waar je er niet schuin op of af kan rijden (als je er schuin op of af rijdt is het nog wel te doen, misschien met de auto ook eens doen?).

  13. Die troittoirbanden zijn inderdaad erg vervelend als fietser! Snap niet dat ze dat zo aangelegd hebben. Ook met de auto niet echt fijn rijden overigens.

  14. ik wordt schijt ziek van die 30km zones.
    alles in het kader van kinderen die veilig moeten kunnen spelen (op straat).
    dat is het punt ook.. kinderen horen niet op de straat te spelen.
    alle verantwoording wordt bij de automobilist gelegt.. maar eigenlijk is opvoeding de taak van de ouder..
    we leggen met z`n allen lekker het verkeer lam, met als excuus dat het beter en veiliger zou zijn.
    dat woonerven beter afgescheiden worden ben ik helemaal mee eens..
    maar nou alle doorgaande wegen in een wijk lam te leggen gaat mij veel te ver..
    ouders… leer je kinderen eens wat verkeer inhoud!!!
    en leg JOU!! verantwoording.. niet neer bij een ander!
    het lijkt wel een maatschappelijk probleem te worden..
    ouders leren hun kinderen helemaal niets meer. scholen moeten dat maar doen..
    maar wel gaan lopen klagen als er iets gebeurt..
    ik ben er klaar mee.
    en nu zijn er ouders die roepen.. ja maar kinderen zijn onberekenbaar!!
    ja idd.. maar als je dat als ouder al weet.. hou je je grut in de gaten.. en ga je niet afwachten of de regels die de gemeente weer heeft verzonnen wel werken voor je kinderen!
    als een kind betrokken is bij een ongeluk of iets dergelijks, is dat diep triest.. maar de vingers gaan gelijk naar bestuurders van auto`s of iets dergelijks.. maar de 1e verantwoordelijkheid ligt ALTIJD!!! bij de ouders.
    hoe kan een ouder verklaren dat een kind die onberekenbaar is.. ongezien een weg over kan steken.. en dan bedoel ik uiterard!! geen woonerven..
    OUDERS!!! LET OP JE KINDEREN!!
    dat is beter dan iedere straat lam te leggen met drempels en 30 km zones!!

  15. Waar zitten die 30-km-zones? Of beter: waar zitten ze niet?
    De Waallaan, is die nu 30?
    De Rijnlaan, is die nu 30?
    De Merwedelaan, is die nu 30?

    Dat zijn wegen die je denk ik wel ‘doorgaande wegen’ mag noemen. Die omtoveren tot 30 zou ik vrij vreemd vinden.
    De overige wegen in het zuidwesten van de Aa-landen kan je met goed fatsoen geen doorgaande wegen noemen.

    Ik weet dus niet hoe het zit met de 3 bovengenoemde wegen, zijn die 30 geworden?
    Zo ja, dan kan ik me het commentaar van ‘een gast’ goed voorstellen. Zo nee, dan niet echt.

  16. Het gaat niet alleen om kinderen trouwens, ik word er zelf ook schijt ziek van als een auto me weer op een smalle weg in de wijk met links en rechts auto’s geparkeerd met 60km voorbij jakkert als ik op de fiets zit. En dat vaak alleen om even het stoplicht op het kruispunt van de Rijnlaan te omzeilen. Als het goed is ben je, als je een 30km zone inrijdt bijna bij je huis of bijna bij het huis van je bezoek en anders pak je gewoon de doorgaande wegen van de AA-landen waar je wel 50km mag. Lijkt me geen probleem.

  17. De verantwoording bij de ouders, okee, helemaal mee eens. Maar kinderen spelen nu eenmaal graag, en die bal die de verkeerde kant oprolt? Zomaar de rijbaan op? Tja, daar ga je als kind achteraan in het vuur van het spel. Rij je daar op het moment dertig kilometer, dan heeft het kind een goede kans dat het met een gebroken been of arm onderuit komt. Rij je daar 50 km of sneller… Vul dan zelf maar in hoe het kind na een aanrijding eruit komt… Ik denk dat jullie allemaal het spotje van tv nog wel kennen. Het jochie die de vlieger overneemt van een meisje die de vlieger niet in de lucht kan houden. In zijn enthousiastme komt hij op de rijbaan waar een auto rijdt die niet meer kan remmen… 30 km zones juich ik toe, vooral in woonwijken, maar wat vaker controleren door de politie kan totaal geen kwaad. Wij wonen in een 30 km zone met drempels, maar dat weerhoudt veel automobilisten en scooterrijders er niet van om deze drempels als springplank te gebruiken.

Reacties zijn gesloten.