Tram Zwolle-Kampen valt duurder uit

Zwolle – De toekomstige tramverbinding tussen Zwolle en Kampen blijkt duurder uit te vallen dan geraamd. Om een kwartiersdienst mogelijk te maken moet er 500 meter extra spoor aangelegd worden. Dat bevestigden de provincie Overijssel en de gemeente Kampen vrijdag.

Het extra spoor bij de Zwolse wijk Stadshagen is nodig om de trams elkaar te laten passeren. Zonder de extra rails is een verbinding waarbij elk kwartier een tram in een van beide richtingen vertrekt, onmogelijk. De kosten, 750.000 euro, zijn voor rekening van de provincie, stelde een woordvoerder. De kwartiersverbinding is een vurige wens van onder meer de gemeente Kampen. Afgelopen zomer werd bekend dat dit met het huidige spoor onhaalbaar zou zijn.

Bron: Nederlands Dagblad

In de onderhandelingen is onder meer gesproken over het schrappen van de halte Oosterholt in IJsselmuiden. Volgens wethouder Treep (CDA, gemeente Kampen) was dit voor hem geen optie. Nu wordt ervoor gekozen deze halte versoberd uit te voeren. Begin 2013 moet het Kamperlijntje van trein- naar tramverbinding worden omgebouwd. De tram is ook onderwerp tijdens de vergadering van Provinciale Staten woensdag. Dan wordt er gesproken over het trammaterieel. Gedeputeerde Staten willen dat de provincie het materieel koopt en vervolgens verhuurt aan de toekomstige exploitant. Dat zou de kosten voor de exploitant moeten drukken.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

10 gedachten over “Tram Zwolle-Kampen valt duurder uit”

  1. Zwolle Kampen Netwerkstad: dat betekent geld genoeg. Die 750.000 is pas het begin (foutje in de begroting…), en verder: wat er ook gebeurt: die tramverbinding komt er wel. Dus die 7,5 ton is pas het begin:o

  2. Wat een onzin inderdaad dat ze dat nu pas zouden weten!
    Het was namelijk ook het knelpunt van de NS dat er niet gepasseerd kon worden op dat traject…
    Ik begin me weer af te vragen welke intellecten er op dit project gezet zijn….

Reacties zijn gesloten.