Tramlijn Zwolle-Kampen op dood spoor?

Zwolle – Gedeputeerde Staten heeft vergevorderde plannen om tussen Zwolle en Kampen een prachtige tramlijn aan te leggen. Een verbinding die beide oude steden op een moderne wijze met elkaar verbindt. De Overijsselse bestuurders hebben mooie visioenen bij zo’n milieuvriendelijk en toch ook ietwat nostalgische vorm van openbaar vervoer. Maar, zeggen mensen die er wat langer over hebben nagedacht, is dat plan echt wel zo goed?

pvda.jpg

Tijdens de verleden week gehouden Commissievergadering van Provinciale Staten heeft de PvdA en, in navolging daarvan, ook een aantal andere partijen, vraagtekens gezet bij het voorstel van Gedeputeerde Staten. Wat blijkt. De provinciale bestuurders hebben de afgelopen tijd naarstig gezocht naar een exploitant voor de nieuwe tramlijn. Maar helaas bleek de belangstelling van ondernemingen die zo’n project aan zouden kunnen, nihil te zijn. Te duur, geen uitzicht op eren rendabele exploitatie. Wie gedacht zou hebben dat de Gedeputeerden dit signaal zouden opvangen en aangrijpen om deze plannen in te ruilen voor meer realistische ideeën, komt bedrogen uit. 

‘Als we’, zeiden de provinciale bestuurders, ‘als provincie nu eens het materieel aanschaft (de tramwagons dus) en als we de werkplaats en de remises voor onze rekening gaan bouwen, dan wordt zo’n tramlijn wel exploitabel en komen de exploitanten er vanzelf wel op af.’ De werkelijkheid is echter dat zo’n forse investering de risico’s voor de provincie alleen maar groter maakt. Als het project ook dan niet rendabel blijkt te zijn, dan zit de provincie met de gebakken en krijgen te maken met aanzienlijke jaarlijkse tekorten. Die zij dan wel moet bijpassen.

Alternatieven die goedkoper zijn liggen voor de hand. Denk aan een variant waarbij met ‘diesel light rail’ gereden wordt, een systeem dat op veel plekken elders kan worden ingezet als een bepaalde exploitatie op een bepaald traject beëindigd zou moeten worden. Ook een busbaan, met milieuvriendelijke, hybride gelede bussen, behoort tot de mogelijkheden. Dat laatste heeft bovendien nog als groot voordeel dat in Stadshagen van de spoorlijn kan worden afgeweken en dat de baan in Zwolle Centrum doorgetrokken kan worden naar de wijk Oosterenk. 

‘Het zou goed zijn’, zeggen de PvdA-afgevaardigden in Provinciale Staten, ‘om gegeven de nieuwe uitgangspunten de beslissing over de tramlijn nog eens te heroverwegen. In onze provincie hebben we geen behoefte aan een Overijsselse Noord-Zuid lijn-affaire, inclusief fors uit de hand lopende kosten.’

Artikel delen:
Reacties 14
  1. Pff dit wordt een 20 jaren plan.. Gewoon die tram.. geeft direct een ‘stadser’ uiterlijk(wanneer deze stadshagen/zuid en binnenstad? meepakt, maar goed dat zal niet echt realiseerbaar zijn


    ⚠️ Meld

  2. Met meerdere stations in Zwolle dan leverd dat vast meer passagiers op bv Zwolle-zuid, Isalakliniek/Fc Zwolle stadion en Hessenpoort-Ikea ???

    Dan heeft iedereen in Zwolle er wat aan.


    ⚠️ Meld

  3. Bericht door TvdW, op 26 oktober 2011 om 21:27
    ja, waarom geen busbaan??!

    Heb dit al een half jaar geleden geschreven. Een prima idee om het tracé te asfalteren. Enkele af en opritten en je hebt enorme flexibiliteit. Als voorbeeld kijk eens naar De Zuidtangent.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuidtangent_(Amsterdam)

    Als basis kan je een snel lijndienst openen met om de vijftien minuten een bus Kampen Zwolle vv die onder de sporen door gaat naar het nieuwe bus emplacement aan de zuidkant. Daarnaast kunnen de diverse regionale bussen er gebruik van maken.
    Lijkt mij weinig meer investering dan om te bouwen voor een groot stedelijk tram vervoer.

    Misschien lukt twee banen maar als maar één baan lukt kun je diverse station bouwen waar men elkaar kan passeren. Eventueel zou je het station tot aan voorbij Stadshagen kunnen verdubbelen.

    Het zou vanuit de richting NoordWest enorm veel schelen aan busverkeer in de dagelijkse ochtend spits in Zwolle. De ontlasting vooral met name voor Stadshagen en de achterliggende gemeente Zwartewaterland zal zeker merkbaar zijn. En vooral omdat Stadshagen nog lang niet klaar is met bouwen. Diverse haltes langs de lijn in Stadshagen geven sneller vervoer richting het station.

    Aan haltes kan je denken aan BigOne (Grote Voort en de nieuwe IJsselhallen). Frankhuizeralee aansluiting op de bestaande fietsbrug. Belvederelaan aansluiting op het Rozenpad en de tunnel. Havezathentunnel en dan als laatste tussenhalte ‘s-Heerenbroek.

    Bij ‘s-Heerenbroek maak je dan een prachtig grootstedelijk transferium waar je de auto kan parkeren en kan winkelen in Zwolle of naar de IJsselhallen. Hier kan je ook de verdubbeling stopen en een busrotonde bouwen.


    ⚠️ Meld

  4. Er zijn gesprekken geweest tussen gemeente en pro rail voor een station in Zwolle Zuid en daar was men heel positief over .Tot nu toe niks meer over gehoord terwijl zo,n station zuid op de plek aan de ministerlaan ideaal is en veel gebruikt zal worden.Dagelijks gaan er veel mensen smorgens op weg naar de trein voor hun werk en die zouden dan in zuid kunnen opstappen .En niet te vergeten de ouderen uit de kivietsbloem als die met de trein willen.Hoop dat het op korte termijn gerealiseerd gaat worden zal er veel gebruik van maken


    ⚠️ Meld

  5. Ik verbaas me ook over de tram. Mooi project leek het eerst. Er is veel over gepraat, geschreven en geïnvesteerd. Een paar jaar geleden was een tram ‘sexy’ en was er geld genoeg. De vlag hangt er nu anders bij. het was/is een goed idee, en je moet als provincie wel een vooruitziende blik hebben en niet bij de waan van de week andere beslissingen nemen.

    Maar men kan nu eigenlijk ook niet meer terug lijkt het, zowel politiek als technisch. De potentiële exploitant die zegt dat het niet uit kan en er meer geld bij moet…de provincie die dan zelf maar materieel aan gaat schaffen. Pure kwestie van vestzak/broekzak lijkt me. De belastingbetaler zal het op welke manier dan ook betalen.

    Een HOV busbaan, waarbij enerzijds door kan worden gereden naar Emmeloord, anderzijds in Stadshagen flexibeler is en een verbinding met Isala makkelijker wordt is goedkoper en beter. Dat is wel heel simplistisch wellicht, maar

    Over het station in Zuid: bij de Ministerlaan is deze kansrijk. Ruimtelijk gezien is de mogelijkheid er. Bij de bouw van de wijk (20 jaar geleden?) is dit stukje grond vrijgelaten. Maar op een station moeten ook treinen stoppen en daar ligt nu het knelpunt: de huidige IC kan niet vaker stoppen omdat dan te laat in Zwolle/Deventer wordt aangekomen en de aansluitingen vervallen. Dus moet er een extra stoptrein komen en dat kost geld. Ik twijfel of ik het nog ga meemaken, de aanleg. Misschien woon ik dan al wel in de Kievietsbloem;)


    ⚠️ Meld

  6. Volgens mij is volgend jaar de hanzelijn ook klaar. Dus is kampen dan zo’n grote stad, dat ze twee trein verbindingen moeten hebben. En in deze tijd kunnen ze het gemeenschap geld, wel voor betere doelen gebruiken. Dus wat mij betreft kan het kamperlijntje wel verdwijnen.


    ⚠️ Meld

Reacties zijn gesloten.