Nieuwbouw Isala Klinieken Zwolle vordert snel

Zwolle – De Isala klinieken bouwen een nieuw ziekenhuis. Op locatie Sophia aan de Dokter van Heesweg komt een innovatief, topklinisch ziekenhuis waarin de patiënt centraal staat. Kenmerkend is de sprekende organische architectuur. Het ontwerp heeft een positieve invloed op de mensen die er werken en verblijven. Vrijdag was er de jaarlijkse Open Dag voor de pers. Weblog Zwolle was erbij!

28-10-2011_openhuis_voor_de_pers_isala_sophia_3.jpg

Het nieuwe ziekenhuis krijgt een vloeroppervlakte van 104.000 vierkante meter en bestaat uit vier overzichtelijke, met elkaar verbonden, eenheden: de zogenaamde vlinders. Hier vindt u eind augustus 2013 poliklinieken, verpleegafdelingen, laboratoria en diagnose- en behandelfuncties. In stroken van 18 meter hoog en 5 meter breed verrijst tegen de patiëntengangen aan de zuidkant van de nieuwbouw de kleurrijke vliesgevel. Elke strook heeft zijn eigen kleur. ‘We bouwen hier een kleurexplosie. De hele regenboog komt voorbij.’ Het traumahelikopterdek op het dak van vlinder 3 is zo goed als klaar. Inclusief eigen waterafvoer, brandblussysteem, veiligheidsnet en verlichting.

28-10-2011_openhuis_voor_de_pers_isala_sophia_1.jpg

28-10-2011_openhuis_voor_de_pers_isala_sophia_8.jpg

28-10-2011_openhuis_voor_de_pers_isala_sophia_6.jpg

In augustus is de firma Alkondor begonnen met het bouwen van de vliesgevel. Het frame is van aluminium en wordt per strook in elkaar gezet. Voorman Emiel Slomp: ‘Elke strook bestaat uit negen aluminium frame-elementen. Deze zijn in onze werkplaats voorgefabriceerd. Met behulp van een kraan stapelen we ze op elkaar. Vervolgens stellen we de elementen en verankeren we het frame in de vloer. Daarna komen de gekleurde panelen met het glas erin. Als laatste komt over de panelen een schroeflijst, die we weer aan het frame vastzetten. Dus we klemmen de panelen als het ware in.’

28-10-2011_openhuis_voor_de_pers_isala_sophia_2.jpg

Allemaal handwerk
Het bouwen van één strook neemt ongeveer vijf weken in beslag. ‘Het is allemaal handwerk’, zegt Slomp. ‘Elk paneel is qua vorm en afmetingen uniek. Door de scheve zijden en hoeken zijn ze net allemaal even anders. Dus we moeten goed opletten dat we elk paneel op de juiste plek plaatsen. Dankzij tekeningen met coderingen weten we precies waar welk paneel moet komen. Soms is het even zoeken naar het juiste nummer, maar we zetten de panelen al zo veel mogelijk op volgorde klaar. Elk glasvlakje dat je in de vliesgevel ziet, is een paneel. Het zijn er ontelbaar veel.’

28-10-2011_openhuis_voor_de_pers_isala_sophia_4.jpg

Kleurrijk geheel
Elke strook van 18 meter hoog en 5 meter breed heeft een eigen kleur. Zo ontstaat een kleurrijk geheel. ‘We bouwen hier een enorme kleurexplosie’, zegt Slomp enthousiast. ‘Groen, geel, rood, alle kleuren van de regenboog komen voorbij. Het ziet er mooi uit. Zeker tegen de achtergrond van het metselwerk, waar de gekleurde kozijnen juist in horizontale lijnen (per verdieping) lopen.’

Volgende uitdaging
Eind dit jaar moet de vliesgevel langs de patiëntengangen aan de zuidkant glasdicht zijn. Slomp: ‘Daarna beginnen we met de vliesgevel bij de hoofdingang. Daarin komt een soort kunstwerk, dus dat wordt ook weer apart. Dat maakt ons werk zo leuk, hè?! Het is elke keer weer anders en een uitdaging om de ideeën van de architect te realiseren.’

Wist je dat de totale oppervlakte van de vliesgevel aan de zuidkant
2.300 m2 is?

28-10-2011_openhuis_voor_de_pers_isala_sophia_5.jpg

Het helikopterdek rust op twaalf betonnen kolommen, die uit het dak van vlinder 3 steken. Om de landing van de helikopter op te vangen, zijn hierop trillingsdempers aangebracht. Het dek zelf bestaat uit een frame van grote aluminium balken met daaroverheen aluminium planken. Deze planken hebben een antislipprofiel en zijn waterdicht. Voor de afstroming van neerslag of eventueel kerosine ligt het dek een klein beetje schuin. Via de eigen dakgoot stroomt het (afval)water naar een speciale opvangtank in de technische ruimte onder het dak van vlinder 3.

Veiligheidssystemen
Naast een eigen waterafvoer heeft het helidek eigen veiligheidssystemen, zoals een brandblusinstallatie. Op het dek staat een pomp waarmee een eventuele brand snel kan worden geblust. Het water hiervoor komt uit aparte blustanks in de technische ruimte van de vlinder. Ook hangt aan het dek een veiligheidsnet: een frame van buizen met daartussen een vangnet. Verder is speciale verlichting aangebracht om het dek voor een landing goed zichtbaar te maken. Deze lampen staan dicht langs het dek, net als bij een landingsbaan op een vliegveld.

Minikantoor
Bij de liftkern op het dak staat een minikantoor. Hier kan de HLO’er (heli landings officer) de nodige voorbereidingen treffen voor de ontvangst van de helikopter. Bijvoorbeeld de bediening van deuren en verlichting. Als extra steun voor de piloot staat boven op de liftkern (het hoogste punt) een windvaan.

Wist je dat het helidek inclusief veiligheidsnet 576 m2 (24 x 24 meter)
groot is?

28-10-2011_openhuis_voor_de_pers_isala_sophia_7.jpg

Artikel delen:
Reacties 2

Reageer