“Er klopt geen zak van het parkeerbeleid in Zwolle”

Ingezonden:

Hier even een ergernisje van een Zwollenaar. Het betaald parkeren in Zwolle. Er klopt geen zak van. Pas geleden parkeerde ik mijn auto rond 19.40 uur op het parkeerterrein bij de Super de Boer aan de Assendorperstraat. Het bordje op de parkeerautomaat vertelde mij dat ik tot 20.00 uur moest betalen. Toen ik er een euro ingooide gaf mijn parkeerkaartje aan dat ik er tot 20.31 mocht staan. Huh? Dat is een half uur na het verstrijken van de ‘betaald parkeren’-periode. Wat klopt er nou niet? Klopt de informatie op het bordje niet? Of klopt de afstelling van de automaat niet?

Het is mijn zoveelste ergernis aan het parkeerbeleid in Zwolle. De afgelopen jaren zijn de tijden waarop betaald moest worden nogal eens gewijzigd. Eerst was het 22.00 uur, toen werd het 21.00 uur en nu is het 20.00 uur volgens het bordje op de automaat. Behalve op koopavonden, dan is het betalen tot 21.00 uur. Als inwoner van Assendorp snap ik er helemaal niks meer van. De gemeente Zwolle laat bij wijziging van de tijden ook nooit van zich horen. We moeten het vernemen van de bordjes op de parkeerautomaten. Wat is de moeite van het verzenden van een klein briefje/mailtje aan de omwonenden?

Artikel delen:
Reacties 21
  1. Klantvriendelijkheid is de gemeente Zwolle aangaande parkeerbeleid vreemd.
    Reacties als: Ze moeten de wet kennen en Het staat duidelijk op de borden zijn standaard antwoorden.
    Omwonenden die met voorstellen komen ter verbetering van de begrijpelijkheid van deze borden worden voor malloten uitgemaakt.
    Blijkbaar gaat het de gemeente alleen om de kassa.


    Maak melding

  2. @ikke en ergernisje. Als de gemeentelijke communicatie op dit onderwerp JULLIE niet bereikt heeft, heeft de gemeente DUS niet goed gecommuniceerd8)

    “Toen ik er een euro ingooide gaf mijn parkeerkaartje aan dat ik er tot 20.31 mocht staan. Huh? Dat is een half uur na het verstrijken van de ‘betaald parkeren’-periode. Wat klopt er nou niet? Klopt de informatie op het bordje niet? Of klopt de afstelling van de automaat niet?”

    Ik zie hier geen enkel probleem; maar als je van een mug een olifant wilt maken, be my guest. Maar ’t is ook maar een ergernisje, dus waar hebben we het over?



    Maak melding

  3. @Drama:
    Er is wel degelijk een probleem: de automaat rekent onder de betaalde tijd ook een stuk waarvoor je helemaal niet hoeft te betalen.

    Ik kan me van lang geleden herinneren dat mijn vader ergens op zaterdag om 17.30 uur parkeerde, waar je tot 18.00 uur moest betalen, zondag gratis was en maandag vanaf 9.00 uur weer moest betalen.
    Hij gooide een bedrag in voor een uur parkeren en kreeg netjes een bonnetje dat hij tot en met maandag 9.30 uur mocht parkeren.


    Maak melding

  4. @ Drama,
    Het is niet mijn ergernis en ik ken de borden en voorschriften net zo goed of misschien wel beter dan de afzeikende ambtenaren en bestuurders.
    Klantvriendelijkheid gaat over bezoekers aan onze stad die door verschillende onduidelijkheden op kosten worden gejaagd en misschien daardoor de volgende keer onze stad zullen mijden.
    Terwijl aangedragen ideeën belachelijk worden gemaakt.



    Maak melding

  5. @Arie ; dat issuttum nou juist met parkeerautomaten: die geven geen wisselgeld terug, dus tegen “sluitingstijd” betaal je bijna altijd iets teveel (dus altijd zelf muntjes in de auto!)

    Ik hoop voor je vader dattie die maandagochtend van 09.00 tot 09.30 z’n auto wel op die parkeerplaats heeft gezet….


    Maak melding

  6. landelijk moet er een beleid komen waarop iedere gemeente hetzelfde tarief rekent en voor de daadwerkelijke tijd dat betaald moet worden.Als het zo was kon men overal beter met het parkeerbeleid van gemeenten overweg.Als men problemen ondervind vind ik dat de gemeente de klant netjes te woord moet staan ,want de heren die in Zwolle het beleid bepalen zijn tenslotte door de burgers uit de gemeente gekozen.Dus de betreffende wethouder die het parkeerbeleid in zijn portefeuille heeft hoort er voor te zorgen dat de wijkbewoners via een circulaire in de bus op de hoogte wordt gehouden van veranderingen en waarom.Dit zodat men eventueel bezwaar kan aantekenen als bewoner van die wijk.Maar ja een ieder weet dat zo gauw de heren op het pluche zitten van de wethouder ze niet thuis geven .Gelijk wegstemmen zo,n wethouder de volgende keer en zeker geen wachtgeld meegegeven.


    Maak melding

  7. @pieters ; landelijke beleid? Nog liever Europees beleid;) .
    Laten we dit maar in eigen beheer houden. Dat is al moeilijk genoeg, en een dankbaar onderwerp op de wijkplatformagenda…. en kun je in klein comit? bezwaar aantekenen (wat bij landelijk beleid ietsje moeilijker ligt..)


    Maak melding

  8. Ik denk dat ik het punt een beetje mis…

    Als ik ergens moet betalen om te parkeren kijk ik naar wat de automaat me laat betalen. Als de automaat doorgaat tot 21.00 uur zal dat wel kloppen.

    Als ik het er niet mee eens ben of ik heb het idee dat er iets niet klopt druk ik op annuleren en krijg ik netjes mijn geld terug of wordt er niets van mijn chipknip afgeschreven.

    Hij gooide een bedrag in voor een uur parkeren en kreeg netjes een bonnetje dat hij tot en met maandag 9.30 uur mocht parkeren.

    Dan moet je dus niet voor een uur betalen, maar voor een half uur. Simpel toch?

    De communicatie over deze zaken gebeurt volgens mij veelal via de Peperbus. Vergunningen worden daar wel beschreven, dus ik denk dit ook wel.


    Maak melding

  9. De communicatie over deze zaken gebeurt volgens mij veelal via de Peperbus. Vergunningen worden daar wel beschreven, dus ik denk dit ook wel.

    Opzich ook apart: Sticker Nee/Nee op de brievenbus en je krijgt dergelijke info dus niet meer.


    Maak melding

  10. @Zwolleinthuus ; ik neem aan dat men “bewust” die nee/nee-sticker op de brievenbus plakt; en daarmee h-a-h-bladen niet wil ontvangen; en andere wegen zoekt om zich gemeentelijk te laten informeren;)


    Maak melding

  11. http://www.zwolle.nl/artikel/Parkeerlocaties-en-parkeertarieven-binnenstad.htm

    Parkeerlocaties en parkeertarieven binnenstad
    on

    In de binnenstad van Zwolle geldt een autoluw beleid. Dit zorgt voor een aangenaam verblijf in de binnenstad. In de nabije omgeving van de binnenstad zijn diverse parkeeraccommodaties aanwezig waar u uw voertuig kunt parkeren.
    Parkeerlocaties

    Als u met de auto naar de binnenstad van Zwolle komt, kunt u de borden volgen die u verwijzen naar de beschikbare parkeerterreinen en -garages. De afstand hiervandaan naar de binnenstad is lopend goed te doen (tussen twee en zeven minuten lopen).

    Als bezoeker van de binnenstad is het goed om te weten dat parkeren in het centrum duurder is dan daar buiten. Lees de parkeerfolder voor een overzicht van locaties in en rondom de binnenstad.
    Parkeertarieven

    Binnen de stadsgracht bedraagt het tarief ?? 2,40 per uur (maximumdagtarief ?? 13,40) en kan er op straat maximaal één uur worden geparkeerd. Buiten de stadsgrachten bedraagt het parkeertarief ?? 1,09 per uur (maximumdagtarief ?? 5,40). Op de winkelzondagen en koopavonden in het centrum gelden deze parkeertarieven ook.
    Wie ??s avonds tussen 20.00 en 23.00 uur binnen de grachtengordel parkeert, betaalt een avondtarief van maximaal ?? 2,60.

    De betaalautomaten zijn ook voorzien van een chipknipfunctie. Ze geven tevens nadere informatie over de parkeertijden, de tarieven en overige voorwaarden.
    Gratis parkeren

    Het winkelend publiek kan gratis gebruikmaken van het parkeerterrein bij de provincie Overijssel, Luttenbergstraat 2 te Zwolle. Het parkeerterrein is beschikbaar op: de koopavond op iedere donderdag van 18.00 tot 22.00 uur, zaterdag van 8.30 tot 18.00 uur en op koopzondag van 12.00 tot 17.00 uur.



    Maak melding

  12. Ik heb wel een brief gekregen bij het wijzigingen van parkeertijden in mijn straat. Over de Peperbus ben ik minder positief want die krijg ik niet en ook niet na klachten.


    Maak melding

  13. Parkeren: als inwoner van Assendorp hierover altijd keurig geinformeerd (middels brieven) door de gemeente over wijziging eindtijden. Waarover ook nog een aantal informatie avonden zijn georganiseerd, waar je inbreng had als Assendorper.

    Klachten Peperbus: heel herkenbaar, hadden dat zelf ook een lange tijd. Geef toch door aan de gemeente, dan kan er wat mee gebeuren. Verder als tip: bij Super de Boer en bibliotheek zijn Peperbussen te krijgen (maar ja dat is wat lastiger) Als je bezorgklachten niet meldt kan het niet opgelost worden. De gemeente heeft afspraken met bezorging van de Peperbus, juist omdat er gemeentelijke zaken instaan, dus ik zou zeggen : melden!



    Maak melding

  14. Wat is de moeite van het verzenden van een klein briefje/mailtje aan de omwonenden?

    Schijnbaar val je dus niet onder de “omwonenden”. Ik begrijp uit de reacties hierboven dat mensen wel degelijk op de hoogte gesteld zijn.


    Maak melding

  15. Maar waarom gooi je er dan 1 euro in en niet 2 muntjes van 20 cent? Misschien dat de tijden al wel zijn aangepast maar de automaten niet. En sowieso waarom zeuren? Of had je je auto er willen laten staan tot de volgende ochtend…

    Ik snap sommige mensen niet. Zelf een fout maken (1 euro in een automaat gooien met nog maar 20 min. te gaan) en dan gaan zeuren dat het niet klopt…


    Maak melding

Reageer