Vrouw overleden na aanrijding met stadsbus

Zwolle – Een vrouw is maandagavond rond 19.25 uur op de Burgemeester van Roijensingel door een stadbus aangereden. De vrouw belande met haar fiets onder de bus. Hierdoor moest ze met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis vervoerd worden.

burg1_burg4.jpg

De stadsbus kwam uit de richting van de Stationsweg en heeft de oudere vrouw door nog onbekende oorzaak nabij de kruising met de Burg. van Roijensingel geschept. Door de aanrijding werd de straat voor enige tijd afgezet. De Verkeers Ongevallen Analyse dienst (VOA) heeft onderzoek verricht. Nader onderzoek volgt.

UPDATE:

Fietsster overleden na aanrijding met bus

Zwolle – Op de kruising Burgemeester van Roijensingel/Stationsweg vond maandagavond 7 november rond 19.30 uur een aanrijding plaats tussen een lijnbus en een 80-jarige fietsster uit Zwolle. Zij raakte ernstig gewond en is later in het ziekenhuis aan haar verwondingen overleden. De fietsster reed op de Burgemeester van Roijensingel en kwam vanuit de richting van het centrum. De bus kwam vanuit de richting van het station en wilde vanaf de Stationsweg linksaf slaan. Vermoedelijk heeft de chauffeur de fietsster over het hoofd gezien. Door de Verkeers Ongevallen Analyse van Politie IJsselland is een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het ongeval.

 

burg1_burg3.jpg

burg1_burg1.jpg

burg1_burg2.jpg

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

64 gedachten over “Vrouw overleden na aanrijding met stadsbus”

  1. Nou, die foto’s plus het algemene rijgedrag van buschauffeurs zeggen genoeg. Gewoon weer een lompe buschauffeur die, zoals zo vaak, denkt dat de weg van hem is.

  2. Gewoon weer een lompe buschauffeur die, zoals zo vaak, denkt dat de weg van hem is.

    De opmerking doet vermoeden dat je denkt dat de chauffeur dit met opzet heeft gedaan.

  3. Dit is niet echt een onoverzichtelijk punt. Aan de positie van de bus te zien, wilde hij linksaf de gracht op.

    Maar wat de oorzaak is? Lomp gedrag van de buschauffeur? Fietster zonder licht? Combinatie van die 2? Nog andere oorzaken?

    Verder is dit in Zwolole gebeurd? ;D

    Admin: Typefout hersteld. Dank u.

  4. Nee Mike, geen busschaufeur doet zoiets met opzet, en dat lees ik ook niet uit de woorden van van Japser.
    Maar als regelmatig binnenstadsfietser heb ik ook de ervaring dat veel Zwolse busschaufeurs echt op het randje van fatsoenlijk verkeersgedrag rijden.

  5. Vreselijk!
    Overigens vind ik het wel een gevaarlijk punt! Kom er regelmatig langs en afgelopen winter heb ik er ook een aanrijding tussen fietser en auto gezien 🙁

  6. Het was wachten op een ongeluk op dit plaats.
    Regelmatig krijg ik op diezelfde plaats op de fiets geen voorrang van buschaffeurs, of zetten ze hem plotseling halverwege de rijbaan voor je neus stil, met een gezicht als: je wacht maar even al zit je op de voorrangsweg.

  7. Ik durf amper nog te fietsen met mijn kinderen achterop in die omgeving omdat sommige bussen echt vreselijk asociaal hard rakelings langs je heen rijden.

  8. Ik begrijp wel dat bussen soms wat agressief doen, ze rijden nou eenmaal op tijd. Als mensen daar nou eens rekening mee hielden (tijdens de spits), ook al heb je voorrang.
    Nog beter is dat het verkeer daar beter wordt geregeld.

  9. @D.V rekening houden met elkaar, is in mijn ogen een normale zaak.
    Maar verkeersregels gelden ook nog steeds voor buschauffeurs, de fietser had immers voorrang. En ook al rijd je op tijd, ik kan me op een doordeweekse dag s’avond om 19.25 uur niet voorstellen dat tijd een probleems was of is. Dan moet er al een andere reden voor deze aanrijding zijn geweest dat de bus vertraging had opgelopen.

    Maar laat ik de buschauffeur niet gelijk veroordelen, immers we weten niet wat er zich heeft afgespeeld.
    Sterkte voor het slachtoffer, en ook voor de buschauffeur, want laten we eerlijk zijn, niemand zit er op te wachten dat je dit gebeurt.

  10. Sorry, maar dat argument van dat bussen rijden op tijd, kan je natuurlijk op veel weggebruikers toepassen, dus dat geeft je als buschauffeur geen vrijbriefje om dan maar voorrang te gaan nemen…

    Of dat hier gebeurd is? Geen idee, maar als je ziet dat buschauffeurs vaak de regels naar eigen idee invullen dan kan ik me er wel wat bij voorstellen dat mensen dat nu gaan aannemen na een ongeluk op een overzichtelijke kruising als deze.

    Blijft voor allebei de partijen erg dat dit gebeurd is, want ik neem niet aan dat de buschauffeur met het vooropgezette idee ging rijden van ‘ik zal die vrouw wel even platwalsen’…

    Sterkte dus voor allebei!

  11. Nou over dit nare ongeluk valt niet te oordelen als je er niet bij was, maar ik zie op dit kruispunt helaas ook vaak genoeg fietsers onverantwoord, nog even snel, voor bussen/auto’s langs schieten.

  12. Buschauffeurs hebben erg vaak moeite met zich te houden aan de regels en kunnen nauwelijks fatsoenlijk rijden. Ik zie het keer op keer.

  13. Ik zit af en toe ook de schijtbroeken in de bus inderdaad!! Sommige buschauffeurs rijden heel agressief. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat dat ook in deze situatie het geval was. Mogelijk heeft die vrouw in zn dode hoek gezeten, dan kun je als buschauffeur ook niks meer doen.

    Sterkte voor de nabestaanden en de buschauffeur

  14. @Nijntje: hoe je het ook went of keert, de fietsers op de doorgaande weg hebben hier gewoon voorrang. Dit heeft dus niets te maken met ‘er nog even snel voor langs’ gaan.

    Ik ben benieuwd of de verantwoordelijke politici (dus niet alleen de wethouders, maar ook raadsleden) nu eens spijkers met koppen gaan slaan om de verkeerssituatie overzichtelijker te maken (met name als het donker is, de straatverlichting die langs deze weg staat opgesteld heeft geen enkel nut als al het licht wordt weggenomen door de bomen en andere donkere invalshoeken.

    Mijn deelneming aan de nabestaanden.

  15. Wat een vreselijk bericht weer, ik krijg er de kriebels van. Precies wat ‘know’ zegt: binnen een zeer korte tijd twee ongelukken op dezelfde weg, dat was ook mijn eerste gedachte.

    Het excuus dat bussen op tijd moeten rijden, geeft hun geen vrijbriefje om dan maar te gaan jakkeren en agressief te rijden. Het is mij regelmatig opgevallen dat bussen die vanuit het station linksaf de singel op willen rijden, de fietsers die op het fietspad rijden dat midden over de weg loopt afsnijden. Ik heb dan ook menig keer met knikkende knietjes over dat kruispunt gefietst en me erover verbaasd dat dit soort ongelukken niet vaker voorkomen.

    Ik zou zeggen: een kruispunt met verkeerslichten. Tegenwoordig heb je vrijwel bij alle stoplichten een speciaal licht dat stads- en lijnbussen voorrang verleent zodat zij toch op tijd kunnen rijden maar ook regelmatig voorrang moeten verlenen aan het overige verkeer…

  16. Ronduit schokkend om te lezen dat de persoon in kwestie overleden is, we kwamen er gister langs tien minuten ofzo nadat het gebeurd was.

    Buschauffeurs zijn vaak klootzakken in het verkeer die denken dat de wereld om hun draait, helaas is dat niet zo en dan gaat het zo af en toe mis. En dat het hier mis gaat verbaast mij niet, het is een gevaarlijk punt en er word over het algemeen gedacht ‘Die fietster stopt toch wel of gaat aan de kant.’ Een beetje extra opvoeding qua verkeer zou voor de meeste chauffeurs geen kwaad kunnen.
    Hoe vaak het mij ook wel niet gebeurt dat ze voorrang pakken terwijl ze het niet hebben, dat is op het stationsplein waar de bussen bij de halte wegrijden net zo, in de catagorie van als we maar strak achter elkaar aan de Westerlaan oprijden dan stoppen ze wel.

    En het tijdargument slaat op dit tijdstip nergens op. Het was ruim ná de spits en dan is de tijdsdruk weg. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat ik op de middelweg achter een bus rijd die maar 30 rijd omdat ie anders te snel rond is…

    @Jolien87. Voor stoplichten met een extra baan voor bussen is daar geen ruimte. Vaak zie je dat inderdaad maar dat is dan op nieuw aangelegde kruispunten met voldoende ruimte voor een extra strook.
    Op dat punt zit je aan twee kanten met bebouwing en aan de derde kant ligt de stadgracht.

  17. Ik ben laatst ook zowat voor de vlakte gereden en heb al verschillende keren geconstateerd dat de busschaufeurs veel te hard rijden.
    Toen ik hem daar op aansprak kreeg ik een grote mond op de koop toe.
    Misschien daar eens snelheidscontrole houden ( in plaats van veilige wegen) gegarandeerd een goudmijn.

  18. Een van de minder fijne punten om te rijden met de fiets inderdaad. Ben hier regelmatig bijna omver gereden door asociaal rijgedrag van de buschauffeurs..

  19. Vooropgesteld: sterkte voor nabestaanden en de chauffeur!

    Het is mij regelmatig opgevallen dat bussen die vanuit het station linksaf de singel op willen rijden, de fietsers die op het fietspad rijden dat midden over de weg loopt afsnijden.

    Daar loopt toch geen fietspad midden over de weg? Wel vind ik het ook vervelend hoe motorvoortuigen rijden als je daar op de fiets over de Burgemeester van Roijensingel rechtdoor wil en motorvoertuigen rechtsaf willen. Die komen echt wel rakelings langs je heen!

    Onlangs reed ik er met mijn vriendin nog… We kwamen toen tot de conclusie dat 50 km/uur daar ook behoorlijk vlot is! Uiteindelijk is het heel simpel: ga gewoon wat rustiger rijden als het gevaar anders te groot is!

  20. Ik ben vorige maand op de fietsbrug van Stadshagen bijna van de weg gedrukt door een buschauffeur. Hij zag mij duidelijk fietsen. Ze gedragen (de meeste voordat men weer gaat reageren) zich of ze alleenrecht hebben op de weg. En dit is niet de eerste keer. Het was en chauffeur met grijs haar en hij was ietwat gezet(wie kent hem?):o

  21. Maar als regelmatig binnenstadsfietser heb ik ook de ervaring dat veel Zwolse busschaufeurs echt op het randje van fatsoenlijk verkeersgedrag rijden.

    Ben ik met je eens hoor, vaak op rechte stukken weg denk ik ook wel eens: “nou, volgens mij rijdt hij nu wel 70km” Maar ook ik weet uit ervaring dat veel fietsers denken dat er voor hun geen helemaal geen verkeersregels bestaan. Stoep, links, licht, parkeer maar waar het je uitkomt etc.
    Zwolle wordt ook steeds drukker dus we zullen ook wel de kant opgaan van de randstad, als ik geen voorrang neem kom ik nooit aan de andere kant van de weg.

    Heel veel sterkte aan de familieleden van de fietster.

  22. @Plantje:

    Fietspad midden op de weg zal slaan op het feit dat het fietspad tussen de rijbaan en de uitvoegstrook richting het station loopt…. tenminste, daar ligt toch een uitvoegstrook? (Google maps wil hier even niet werken)

    Een stevige rotonde zou daar denk ik helemaal niet zo gek zijn. Haalt de snelheid eruit en geeft aan alle partijen meer gelegenheid. Ik kan me wel voorstellen dat een buschauffeur die daar (met name) linksaf langs de gracht wil, soms heel assertief moet zijn om erop te kunnen komen (zoals hierboven ook al wordt geopperd). Dat is geen excuus om voorrang te nemen uiteraard (mocht dat gebeurd zijn) maar het vergroot wel de kans op aanrijdingen.

  23. @ WFvN: dat is inderdaad het fietspad dat ik bedoel.
    @ Plantje: als je vanaf de Veerallee richting de Sassenpoort fietst, dan heb je vlak voor het bewuste kruispunt aan beide zijden een rijbaan lopen.

    @ Hans: nu je het zegt, dat is inderdaad helaas niet mogelijk.
    Nou, dan de stadsgracht maar dichtgooien hehe.

  24. Ja, daar ligt inderdaad een uitvoegstrook.

    Ik vrees dat daar wat weinig plaats is voor een fatsoenlijke rotonde!

    Wat me wel opvalt is dat mensen bij rotondes sneller geneigd zijn iemand ook nog eens af en toe voor te laten gaan.
    Een rotonde is leuk, maar dan krijg je weer te maken met fietsers die hun poot niet uitsteken als ze afslaan! >:(

  25. Ik snap wat je bedoelt Jolien en die ervaring deel ik ook wel moet ik zeggen!

    Nee, niet de stadsgracht dichtgooien! Gewoon allemaal wat rustiger rijden 😉

  26. Fietsen op het stationsplein is levensgevaarlijk! Komende vanuit de fietsenstalling en je wilt de rotonde op en er nadert van links een bus dan moet je er op verdacht zijn dat ie rechtdoor kan gaan. Hij mindert geen vaart! Veel (bijna) ongelukken op deze plaats.
    Ik heb het afgeleerd om uit beleefdheid, begrip voor hun situatie, een buschauffeur voor te laten gaan wanneer hij geen voorrang heeft.

  27. Die heb je er ook bij inderdaad. Maar je bent het vast wel met me eens, dat fietsers over het algemeen lakser zijn in het verkeer. Toch?

  28. Wat een trieste situatie. Over bovenstaande situatie kan ik geen uitspraken doen, dus dat doe ik ook niet, maar ik kan me wel vinden in de opmerking dat veel buschauffeurs nogal offensief rijden.

    Het is lastig om niet te generaliseren, maar ik heb ook al eerder geschreven dat ik me stoor aan de rijstijl van sommige chauffeurs. Mijn dochtertje van zeven fietst zelf naar de gym hier in de wijk, maar ik houd altijd mijn hart vast voor het stukje waar ze de stadsbus tegen kan komen. Bij het winkelplein zit een kleine wegversmalling met zo’n puist middenop de weg, waarbij auto’s elkaar van weerszijden voorrang moeten verlenen, maar ook fietsers kan je ter hoogte van de puist gewoon beter even voorlaten om niet onnodig in het nauw te komen. Ik heb het al meer dan eens meegemaakt dat de bus daar niet wacht tot een fietser weer in het brede gebied fietst.

    Hetzelfde geldt voor bochten waarbij ik best begrijp dat een stadsbus wat meer ruimte nodig heeft, maar dan betekent nog niet dat je die ruimte moet opeisen. Ook dat gebeurt desondanks regelmatig.

  29. Wat afschuwelijk dat die mevrouw is overleden. Een akelig triest ongeluk. Veel sterkte voor de nabestaanden toegewenst.
    Ook de buschauffeur wens ik de kracht toe om hiermee om te gaan. Dit zal hem/haar niet in de koude kleren gaan zitten.

  30. Een vreselijk bericht; sterkte voor alle betrokkenen.

    Een beetje offtopic, maar ik wilde toch wel reageren op het bericht van Berend 16.02:

    Fietsen op het stationsplein is levensgevaarlijk! Komende vanuit de fietsenstalling en je wilt de rotonde op en er nadert van links een bus dan moet je er op verdacht zijn dat ie rechtdoor kan gaan. Hij mindert geen vaart! Veel (bijna) ongelukken op deze plaats.

    Er staan hele duidelijke haaientanden voor het fietspad vanuit de richting van de (bewaakte) fietsenstalling. Je hoort daar als fietser gewoon voorrang te verlenen… Ik fiets regelmatig langs dat punt en kom elke keer wel een fietser tegen die op dat punt geen voorrang verleent.
    Tot zover m’n off-topic reactie. Discussies vind ik hier niet echt gepast, misschien past dat beter op het chat-log.

  31. Wat vreselijk wat er hier gebeurd is. 2 dodelijke ongelukken binnen een korte tijd!! Let op wat er gaat gebeuren, wat nu haaientanden zijn wordt voorrangskruising, dus kunnen de buschauffeurs lekker gas blijven geven en en gevaarlijk blijven rond rijden.

  32. Ja zeker een rotonde werkt he. Hebben ze in de AA-landen ook om lopen schreeuwen en gekregen. Nu staat het verkeer nooit meer vast op de ring omdat men nu lekker kan doorrijden daar, yeah right!

  33. Ten eerste wil ik alle betrokkenen sterkte wensen.

    En als volgt is mijn voorstel dat al die mensen die hier zo nodig domme commentaren moeten geven, een keer met een lesbus in de spits gaan rijden of net buiten de spits mag ook, en dan zelf zien wat het andere verkeer doet, en wat er nu wel of niet te zien is vanuit de bus. Vooral het gedrag van fietsers en bromfietsers bekijken,
    en dan krijg je ook tenminste een goed idee van hoeveel ruimte een bus nu eigenlijk nodig is om bepaalde bochten te halen.

  34. Waarom moet je met een lesbus gaan rijden als je gewoon constateert dat sommige chauffeurs lomp rijden? Ja je hebt misschien meer ruimte nodig, maar dat betekent niet dat je die mag opeisen. Net zoals er geen andere voorrangsregels gelden. En laat ze maar eens gaan controleren. Bijna alle bussen rijden dik meer dan 30 km/h binnen Westenholte.

  35. Ik heb gelest op een vrachtwagen, en die dingen heb je nog veel minder zicht en overzicht dan in een bus, want veel minder ramen.

    Je bent met een voertuig van 20 ton onderweg, met een lengte van een meter of 12, en een breedte van 2,5 meter. Dan hoor je je daar ook naar te gedragen. Ik weet wat het formaat van het spul is, en wat het doet op de weg, en fietsers zijn daar gewoon weerloos tegen. Als jij op je fiets zit dan blijf je nergens als dat tegen je aanrijd.

    En op dit specifieke punt, in dit speciefike geval had de fietser gewoon voorrang. Die hoort dat dan ook te krijgen.

    Ik zeg niet dat fietsers heilige boontjes zijn, want dat zijn ze soms ook verre van maar als sterkere verkeersdeelnemer heb je daar gewoon mee te leven.

    Niet alle busschauffeurs zijn even lomp, maar er is wel een groep die dat wel is. Ik zit veel op de weg, en dan ook voornamelijk hier in de stad en ik zie veel te veel situaties gebeuren dat het net goed gaat.

  36. Diep respect voor de reactie van Hans hierboven. Er zijn dus toch bestuurders van motorvoertuigen die zich bewust zijn van de ton(nen) staal die ze onder hun achterwerk hebben.
    Veelal wordt naar de (toch wel vaak regels negerende, laat dat duidelijk zijn,) fietser gewezen dat die maar moet uitkijken omdat die de zwakkere verkeersdeelnemer is.

    Nee, beiden moeten uitkijken; de fietser omdat die zwakker is, de automobilist (etc.) omdat die sterker is.

  37. Bericht door Plantje, op 8 november 2011 om 16:41
    Die heb je er ook bij inderdaad. Maar je bent het vast wel met me eens, dat fietsers over het algemeen lakser zijn in het verkeer. Toch?

    Daar kunnen we een hele boom over opzetten, maar dat moeten we maar niet doen in dit topic.

  38. Tragisch zeg! Elke ochtend als ik de kinderen naar
    School breng stoor ik me weer aan die bussen,
    Ze denken overal voorrang te hebben en draaien zo
    De bus halverwege de weg op.
    Tijd dat er is iets aangedaan wordt, voordat er
    Nog meer ongelukken gebeuren.

  39. Het was wachten op een ongeluk op dit plaats.
    Regelmatig krijg ik op diezelfde plaats op de fiets geen voorrang van buschaffeurs, of zetten ze hem plotseling halverwege de rijbaan voor je neus stil, met een gezicht als: je wacht maar even al zit je op de voorrangsweg.

    Overigens gebeurd me dit ook veel in Stadshagen. Ook daar ben ik al meerdere malen bijna plat gereden. Maakt trouwens niet uit of je op de fiets rijdt of in de auto. Ze prakken hem er gewoon voor.

    Neemt niet weg dat je niet weet wat hier precies gebeurd is en ik ga er in dit geval dan ook vanuit dat de chaffeur het slachtoffer echt niet heeft gezien. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je met voorbedachte rade iemand plat wil rijden.

  40. Een heel ernstig ongeluk, waarbij iemand het leven heeft verloren en dat van een ander op de kop staat. Hier past eigenlijk alleen zwijgen.
    Ik zie in veel reacties oordelen over rijgedrag van buschauffeurs en fietsers en opmerkingen over de verkeerssituatie ter plekke. Wat mij nu benieuwd is de vraag of degenen die zich kennelijk al langere tijd bezorgd maakten, ook actie hebben ondernomen richting gemeente, politie of Syntus om hun zorg te uiten op een plek waar er iets mee gedaan kan worden?

  41. @Openbaring Kennelijk, want hoewel ik veel fiets, maak ik niet zoveel ’te hardrijdende, fietsers van de weg afdrukkende’-buschauffeurs mee. Als ik dingen zie die ik gevaarlijk vind, dan bel ik wel altijd naar de instantie/bedrijf die erover gaat. Gewoon omdat ik me niet schuldig wil voelen als er iets naars gebeurt en ik niets heb gedaan.

  42. Ik ben in dit opzicht nogal een bemoeial. Als ik een chauffeur zeer gevaarlijk rijgedrag zag vertonen, dan is een genoeg. Fijn dat ik nu ondervraagd wordt, maar ik ben ook benieuwd naar een antwoord op mijn vraag. De samenleving zijn we met ons allen. Wanneer er iets akeligs gebeurt kunnen we allemaal gaan wijzen naar een (vermeende) schuldige, maar we kunnen ons ook afvragen wat we zelf hebben gedaan om het te voorkomen. Ben je dat met me eens?

  43. @Dame:
    Jahoor, ik heb over bepaalde problemen al eens instanties op de hoogte gesteld. Ik denk dan met name aan fout parkerende auto’s bij scholen. Helaas levert dit weinig op. Scholen doen met een beetje mazzel een beroep op luie ouders die het niet willen horen. Politie doet er wel wat mee maar het heeft geen prioriteit dus gebeurt er doorgaans weinig tot niets.

    Gevaarlijke plek om over te steken? Stuur een mailtje naar de gemeente met uitleg en verzoek om een fatsoenlijke voetgangersoversteekplaats. Geen reactie op gehad.

    Op een gegeven moment vind ik het zonde van m’n tijd en zonde van het geld als ik telkens tegen dovemansoren sta te kletsen. Kan ik beter tegen m’n kamerplanten praten, wie weet dat die harder gaan groeien.

  44. Mijn ervaringen zijn wisselend, WFvN. Ik stuur zelden een mail, maar bel atijd. Dan weet je zeker dat je met de juiste persoon spreekt en kun je de urgentie beter aangeven. Recent heb ik meegemaakt dat er na een melding niets werd gedaan tot er enkele weken later iets naars gebeurde. Toen was het zo geregeld.:( Ik heb echter ook goede ervaringen met o.a. de gemeente, maar ook met een bedrijf waarvan een werknemer zeer onverantwoord rijgedrag vertoonde.

  45. Als antwoord op je vraag Dame: nee, ik heb niet gebeld of anderszins actie ondernomen. De enige actie die ik op de specifieke plaats onderneem is om rustiger te rijden als ik er met de auto langskom. Desnoods ga ik stilstaan voor het zebrapad om er zeker van te zijn dat ik niemand over het hoofd gezien heb.

    Ja, we kunnen hier diverse instanties over aanspreken, maar laten we ook zeker niet de eigen verantwoordelijkheid over het hoofd zien!

  46. Met verbazing lees ik de aantijgingen tegen de buschauffeurs. Ook ik ben me bewust dat er collega’s zijn die niet volgens het boekje rijden.
    Zelf ben ik als eens op scholen geweest die klaagden dat de bus te hard langs de school reed. Daar heb ik laten zien dat men zich daar misschien behoorlijk op verkijkt. De feiten zijn dat een bus groot is, dat hij lawaai maakt en dat hij stinkt (hoewel dit bij de intrede van Syntus wel iets minder is geworden). Als je als fietser of voetganger een bus voorbij ziet rijden lijkt het of de bus wel 70 rijdt. Kijkend op de snelheids meter blijkt dat 80% van de klagers zich vergist en dat de praktijk anders uitwijst. De beste manier om hier achter te komen is om zelf voor in de bus plaats te nemen en dan eens goed kijken wat er gebeurt. Aanschouw dan zelf eens wat er allemaal voor de ogen van een chauffeur gebeurt in de stad. Het is aan het vakmanschap van de chauffeur te danken dat er niet meer fietsers omver gereden worden.
    Denk niet dat een chauffeur voor de lol een fietser gaat dwarszitten. Je moet je ogen goed de kost geven om alle onverwachte en nonchalante bewegingen van de fietsers waar te nemen. De helft van de schooljeugd zit te bellen en let nergens op. Bedenk dat de chauffeur die dit dodelijke ongeval veroorzaakt heeft de fietser echt niet gezien heeft anders was hij wel gestopt. Hij zit voor de rest van zijn leven met een schuldgevoel opgescheept. De nabestaanden van het slachtoffer met het gemis van een familielid. Een oordeel is gauw geveld maar het is diep tragisch voor beide partijen.

  47. Dank je, buschauffeur, dat je ons een kijkje geeft in je dagelijkse praktijk. Ik ben het met je eens dat veel reacties hard en (ver)oordelend zijn, en ook heel snel want de precieze toedracht is nog niet bekend.

  48. feit blijft wel dat sommige buschauffeurs associaal rijden. laatst nog in de bus gezeten dat ik letterlijk door mijn stoel geslingerd werd door het agressieve rijgedrag van de chauffeur met als gevolg dat hij steeds hard moest remmen etc. toen een oudere dame bijna van haar stoel viel ben ik naar de chauffeur gelopen en ipv dat hij zijn excuses aanbood kreeg ik een grote bek en werd bijna de bus uitgezet hoewel ik beleefd vroeg of hij wat minder agressief kon rijden.

  49. @buschauffeur.

    Ik geloof direct dat er wel degelijk chauffeurs zijn die zich altijd correct en netjes opstellen in het verkeerd, daar twijfel ik niet aan. Feit is wel dat er altijd een kleine groep is die het voor de rest verpest (en de kleine groep is er) en aangezien alle bussen er hetzelfde uitzien is het beeld er al snel dat alle, of het grootste deel van de buschauffeurs zo zijn. Feit is, dat ook ik persoonlijk, voorrang heb moeten verlenen aan voorrang nemende bussen, en eens met fiets en al de stoep op moest omdat ik anders gevallen zou zijn…

    En inderdaad ook veel sterkte aan de betrokken chauffeur, die heeft hier de rest van zijn leven mee te maken.

  50. @Buschauffeur

    Ik wil direct geloven dat menig mens zich kan verkijken op de snelheid van een voertuig. Formaat heeft daar trouwens niets mee te maken want met mijn fiets schatten ze m’n snelheid ook vaak verkeerd in, soms te snel, soms te langzaam.
    Mijn teller van m’n fiets heb ik netjes afgesteld. De afwijking is minder dan 1%.

    Als ik bij ons in de straat rijd (30-zone) en ik doorgaans iets van 32 km/h op m’n teller heb en de bus die voor mij rijdt, die zie ik in rap tempo van mij verwijderen………. en nee, dat is geen uitzondering, eerder regel.

    Het is zelfs zo dat chauffeurs die zich w?l aan de snelheid houden opvallen omdat zij de uitzondering zijn!

Reacties zijn gesloten.