Leerlingen maken kennis met aspecten van de oorlog

In de week voor de jaarlijkse Dodenherdenking op 4 mei besteden de educatief medewerkers van het Historisch Centrum Overijssel extra aandacht aan de Tweede Wereldoorlog. Zeven klassen uit het basis- en speciaal onderwijs maken in het HCO kennis met verschillende aspecten van de oorlog. Via circuit-opdrachten bestuderen zij steeds andere thema’s.

Leerlingen gaan in gesprek met een Zwolse ooggetuige van de oorlog. Deze ooggetuige vertelt zijn verhaal en beantwoordt vragen van de leerlingen. Verder heeft de audiovisuele dienst van het HCO een filmcompilatie over de Tweede Wereldoorlog samengesteld. De sfeer in Zwolle die de beelden uitstralen – van het binnenmarcheren van Duitse troepen tot de feestelijkheden na de bevrijding van de stad, vormt het centrale thema van een gesprek tussen leerlingen en archiefmedewerkers.

Collectie Zwolle '40-'45

Ook ontdekken leerlingen dat de oorlog veel sporen heeft nagelaten, en niet alleen op papier. De collectie Zwolle 1940-1945 die in het HCO is opgeslagen, bevat vele voorwerpen. Een aantal hiervan is speciaal voor de bezoekende klassen tentoongesteld in een mini-expositie. Iedere bron vertelt een bijzonder verhaal, of het een kist met voedselbonnen, een kampuniform of een armband met ‘Willemientjes’ is. Samen met de educatief medewerkers van het HCO ontdekken de leerlingen welk stuk geschiedenis er achter ieder van deze voorwerpen schuilt.

Onderzoek met leskisten

Tenslotte gaan leerlingen als zelfstandige onderzoekers aan de slag met door het Historisch Centrum Overijssel ontwikkelde leskisten over de Tweede Wereldoorlog. Aan de hand van verschillende thema’s als het 'Dagelijks Leven' of 'de Jodenvervolging' bestuderen de leerlingen bronnen zoals koffiesurrogaten en een Jodenster. Gerichte opdrachten leiden de leerlingen door de bronnen in de kist.

Bewustwording

Op deze manier hoopt het Historisch Centrum Overijssel een bijdrage te leveren aan bewustwording van een zeer belangrijke periode in de recente geschiedenis. Met meer kennis en ervaring zullen de leerlingen de herdenking van 4 mei wellicht bewuster beleven.

Artikel delen:

Reageer