Wethouder opent 30 km zone Aa-landen

In Aa-landen mag vanaf vandaag niet harder dan 30 km per uur worden gereden. Wethouder verkeer Janco Cnossen gaf zaterdagmorgen het officiële startschot door een Zeppelinballon met ‘Aa-landen 30 km’ de lucht in te laten gaan bij het winkelcentrum De Dobbe.

De wethouder en een aantal gemeentemedewerkers deelden daarna stickers, notitieblokjes en ballonnen aan het winkelend publiek uit om de invoering van de 30 km zone te promoten. Ook stond er aan de westzijde van het winkelcentruml een kantelsimulator waar belangstellenden konden leren hoe men een auto veilig kan verlaten als deze op de kop ligt.

De gemeente Zwolle heeft in Aa-landen in het voorjaar van 2007 verschillende maatregelen uitgevoerd voor de invoering van de 30 km zone. Deze maatregelen zijn tot stand gekomen in nauw overleg met een werkgroep bestaande uit wijkbewoners en medewerkers van de gemeente Zwolle. Zo zijn op de plaatsen waar men een 30 km gebied inrijdt wegmarkeringen aangebracht en zijn er verkeersborden geplaatst.

Op de wijkontsluitingswegen geldt nog steeds een maximum snelheid van 50 km per uur zoals de Rijnlaan (van A28 tot Fivel), de Waallaan/Maaslaan (van Middelweg tot Beulakerwiede), de Biesbosch (vanaf Rijnlaan tot Botlek) en de Merwedelaan/Reggelaan (vanaf Rijnlaan tot Glanerbeek).

De invoering van de 30 km zone in Aalanden is onderdeel van het project Duurzaam Veilig. Hierbij wordt het wegennet onderverdeeld in verkeersaders en verblijfsgebieden. Op verkeersaders staat de doorstroming van het autoverkeer centraal, in verblijfsgebieden is de snelheid afgestemd op de langzame verkeersdeelnemers. Onder de verkeersaders vallen de 50-, 70- en 80 km/uur-wegen, verblijfsgebieden zijn 30- en 60km/u-zones.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

15 gedachten over “Wethouder opent 30 km zone Aa-landen”

  1. Wordt hier wel op snelheid gecontroleerd?
    De Radenlaan in Zwolle Zuid is al heel lang een 30km zone. maar ik heb hier nog nooit iemand 30 km zien rijden!

  2. Is het eigenlijk wel bekend wat al die festiviteiten kosten? Zo’n zeppelinnetje huren is ook niet goedkoop dacht ik.
    Van dat geld kunnen ze beter een hek rond een kinderspeelplaats financieren. Scheelt weer heel wat hondenpoep 🙂 🙂

  3. Wordt hier wel op snelheid gecontroleerd?
    De Radenlaan in Zwolle Zuid is al heel lang een 30km zone. maar ik heb hier nog nooit iemand 30 km zien rijden!

    Daar gaat het ook niet direct om. Mensen rijden snel 10 – 15km te hard in zo’n zone. Als je dat 50 laat, rijden ze dus eerder 60, nu 40 – 50. Dat is dus winst. Heb je toch een lagere snelheid zonder allerlei Spâ⤨¬â⤨¬ draconische maatregelen.

  4. Daar gaat het ook niet direct om. Mensen rijden snel 10 – 15km te hard in zo’n zone. Als je dat 50 laat, rijden ze dus eerder 60, nu 40 – 50. Dat is dus winst.

    Wat een onzin, wanneer ik op de Ceintuurbaan 55 rijd ipv 50 krijg ik toch ook een bon!

  5. @ Marieke; met 55 (op je teller) krijg je geen bon. Je teller heeft een afwijking naar boven, en bovendien gaat er nog correctie af. Op gewone wegen kan je wel een kilometer of 7 te hard rijden op de teller, en op de snelweg bijna 10. Probleem op de Ceintuurbaan is, dat iedereen 45 op de teller rijdt – ongeveer 40km/h dus.

    bij vrachtwagens is die afwijking veeel kleiner.

  6. Chris, ik bedoel dus wanneer ik 3 km te hard rijd, dat ik dan een bon krijg en op de radenlaan racen ze geen 50 maar vaak veeeeel harder!

  7. Dan moet je een klacht indienen bij de gemeente. Die kan dan eventueel een verkeerskundig bureau inschakelen die statistisch gaat meten of jouw gevoelens van zo hard rijden overeenkomen met de werkelijkheid.

  8. Misschien kunnen ze nog wat drempels uit de wipstrik overnemen, daar haal je de dertig km per uur nooit als je je auto niet wilt lanceren.
    Het was wel nodig hoor om drempels te plaatsen, maar in jn ogen hebben ze nog wel een paar over die ze in de aa-landen kunnen gebruiken.

  9. @ Marieke; het blijkt vaak dat het gevoel van de mensen dat “iedereen veel te hard rijdt” en de werkelijkheid vaak genoeg niet overeenkomen. Ik geloof best dat er af en toe iemand fors te hard rijd daar, maar 40 of 50 lijkt vanaf een afstandje weinig verschil, terwijl bijvoorbeeld in de remweg een heel fors verschil zit.

Reacties zijn gesloten.