Bushaltes in Zwolle worden toegankelijker

Zwolle – Zwolle gaat volop verder met het beter toegankelijk maken van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer in de stad. Tot najaar 2012 worden ongeveer negentig bushaltes toegankelijker gemaakt voor reizigers, met name voor mensen met een lichamelijke beperking. Van de in totaal 311 bushaltes in Zwolle zijn tot nu toe al 205 aangepast.

De aanpassingen van de haltes maken onderdeel uit van een breder doel: optimaal toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. Gemeente, provincie, de rijksoverheid en consumentenorganisaties werken daar al een aantal jaren aan. In Zwolle zijn inmiddels de bussen verlaagd, is infrastructuur aangepast en is de reisinformatie in de bus en bij haltes verbeterd. Samen met de provincie heeft de gemeente de afgelopen periode ook ingezet op het toegankelijker maken van bushaltes. Op een groot aantal plaatsen in de stad zijn haltes zo gemaakt dat passagiers makkelijk(er) in en uit de bus kunnen stappen. In totaal zijn in de eerste fase van dit project al 205 haltes verbeterd. Burgemeester en wethouder willen het overgebleven budget  hiervan graag inzetten voor de tweede fase: de aanpassing van zo’n negentig haltes. De Zwolse gemeenteraad bepaalt binnenkort of het budget voor die aanpassingen ook daadwerkelijk beschikbaar komt.

Verkeerswethouder René de Heer is enthousiast over de aanpak: “We streven er in Zwolle naar alle vormen van vervoer zo optimaal mogelijk in te zetten. Mensen moeten zelf kunnen bepalen hoe ze van A naar B willen. Hetzij met eigen vervoer, hetzij met openbaar vervoer. Mensen met een lichamelijke beperking zijn – nog meer dan anderen – gebaat bij toegankelijk en efficiënt openbaar vervoer. De verbeteringen rond de Zwolse stadslijnen dragen daaraan bij.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

6 gedachten over “Bushaltes in Zwolle worden toegankelijker”

  1. Mag ik even opmerken dat door veel van die nieuwe bushaltes het fietspad verlegd achterlangs het bushokje en dan met 2 vervelende slingers erin.

    Toch veel handiger om die bushokjes op de stoep te plaatsen. Nu moeten de busreizigers stoepje af , stoepje op. Uitkijken voor fietsers. Mindervaliden moeten hellinkjes gebruiken

    Voor fietsers is het levensgevaarlijk want die slingers zijn wel erg krap, je moet uitkijken voor de buspassagiers.

    Ik zie er geen vooruitgang in

  2. En menig auto staat achter de bus te wachten tot alle passagiers zijn in en uitgestapt en de bus weer verder rijd. Met alle ergenis van dien.

  3. en gaan ze ook de “SPOOKHALTES” >:(>:( aanpakken, er zijn nog steeds haltes waar heen bus meer komt maar nog wel een overkapping staat, en andere haltes waar je in weer en wind staat:'(:'(

  4. @ingrid Goh, zou dat niet juist de bedoeling zijn? bushalte en verkeersremmende situatie in een! Maar goed, blijf jij je maar lekker irriteren! Gezeik altijd van een stelletje notoire autorijders die heel goed de bus/trein of fiest kunnen pakken!

  5. @Mark, je kletst uit je nek verkeersremmende maatregels treffen vlak voor een rontonde.?
    En een conclusie trekken terwijl je niet eens weet hoe vaak ik de auto gebruik?

  6. De intentie is goed, de uitvoering slecht doordacht. De reisinformatie is verbeterd, maar vaak onleesbaar voor slechtzienden en oudere mensen, vooral als het donker is. De plattegronden zijn veel te klein met miniletters. De informatie is vaak zo geplaatst dat je eigen schaduw erop valt. In de bus wordt het geluid voor de aankondiging van de haltes zo zacht gezet dat het onhoorbaar is. De mannenstem is veel slechter verstaanbaar dan de vrouwenstem die in de Conexxionbussen ingezet werd. De reclame op de beeldschermen ontneemt je het zicht op de echte reisinformatie, vooral als de bus druk is of je achterin of andersom zit.

Reacties zijn gesloten.