Meisje overleden na verkeersongeval op Hermelenweg

Zwolle – Maandagavond 12 december is een 14-jarig meisje uit Nieuwleusen, dat vanmorgen ernstig gewond is geraakt bij een verkeersongeval op de Hermelenweg (parallelweg A28), in het ziekenhuis overleden.

hermelenweg.jpg

Zij reed vanmorgen in de richting Zwolle toen zij op haar fiets werd aangereden door een haar achteropkomende lijnbus. Die werd bestuurd door een 49-jarige man uit Meppel. Zij werd in ernstige toestand per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Naar het ongeval is een onderzoek ingesteld.

Artikel delen:
Reacties 53
  1. Opvallend veel ongelukken met bussen de laatste tijd heb ik het idee. Erg droevig bericht weer dit. Familie en andere nabestaanden, veel succes de komende tijd! 🙁


    ⚠️ Meld

  2. OOOOHH Wat verschrikkelijk
    Shit bussen
    En maar voorrang nemen en maar scheuren met die grote bussen
    Wens de Familie van dit meisje heel veel sterkte
    Gecondoleerd :'(


    ⚠️ Meld

  3. Verschikkelijk voor de familie niet te vatten.
    Maar dat er op deze weg ongelukken met fietsers zouden gebeuren is geen wonder.
    Het is een 60 Km weg maar de meesten schuren mij voorbij als ik daar keurig 60 rij.Ja ook bussen en vrachtwagens.
    Als je vanuit de lichtmis richting Zwolle rijdt dan heb je aan de rechterkant de snelweg ,waar een lange rij autos je tegemoet rijden met volop de lichten aan.Zeker met slecht weer zie je dan een fietser echt niet rijden.Komt er ook nog een tegenligger op de Hermelenweg aan dan is een aanrijding bijna onvermijdelijk.Je ziet namelijk die fietser niet .Op het wijkplatform is hier al diverse keren voor gewaarschuwd.
    Er moeten stuiken of een heg komen tussen de snelweg en Hermelenweg.
    Maarja dan ben je de zichtlokatie kwijt op die mooie blokken dozen waarvoor men veel geld betaald heeft als AA lokatie.
    Dus dat kan niet.Een echt fietspad is te duur.
    Handhaving op deze weg zou ook een optie zijn.
    Lijkt me beter dan met 8 man aanhangwagentjes aan houden die naar de Rova gaan.


    ⚠️ Meld

  4. De bus heeft behoorlijk schade, dus dat is een behoorlijke klap geweest. Afschuwelijk.
    Vreselijk voor de nabestaanden.
    En ook voor alle mensen die het hebben zien gebeuren. Heel veel sterkte met het verwerken van dit trauma.


    ⚠️ Meld

  5. Vreselijk bericht. Is een harde klap geweest zo te zien – bus heeft flinke schade. RIP meissie…..

    Ik ben zolangzamerhand wel benieuwd naar de qualiteit van de chauffeurs in het algemeen. Zelf ook recentelijk een “aanvaring” met een bus gehad. Sindsdien eens gelet op de hoeveelheid krassen die op bussen zitten.



    ⚠️ Meld

  6. Weer een gezin dat in diepe rouw de feestdagen tegemoet gaat,
    Triest, diep triest, komen dit soort dingen nou ook niet een beetje doordat de Heren lijnbusmanagers de rijtijden steeds inkorten?


    ⚠️ Meld

  7. Die weg moeten ze echt opdoeken voor bussen en vrachtwagens! Ze rijden er gemiddeld 100 km per uur…. die bussen ook.

    Wat erg erg erg!!!!


    ⚠️ Meld

  8. Dit is heel erg,wens de familie veel sterkte toe,de bussen rijden veel te hard,hoeveel kinderen moet er nog sterven totdat er wat wordt ondernomen!!
    Busschauffeurs moeten getoetst worden op veiligrijvaardigheid en handhaving op snelheid is vereist.nogmaals veel sterkte aan de familie en gecondoleerd.:'(


    ⚠️ Meld

  9. Mensen die lijnbussen besturen denken dat ze alles mogen en kunnen.
    Laats lag ik ook al bijna onder een , geconduleert en heel heeel veel sterkte


    ⚠️ Meld

  10. Gecondoleerd *. Trouwens zware schade aan de bus van mijn part was die helemaal kapot het gaat gvd om een mensen leven , wat was trouwens de naam van het meisje ?


    ⚠️ Meld

  11. weet je wat nog het ergste is dat mensen zeggen de wegen grote maken het heeft niks met de wegen te maken hebben jullie wel is gezien hoe de bussen rijden ik vindt het buitenom ab en abnormaal want dat is geen normala rijden meer wat ze doen en je hoort de laatste tijd zoveel ongevallen met buschauffeurs en telkens wordt er een andere reden bij gezocht maar wnnr gaan jullie nou is nadenken en zeggen idd altijd buschauffeurs de buschauffeurs moeten gewoon zachter rijden en anders niks want ik zie ze wel is rijden ze denken dat ze overal voorrang hebben skieten gewoon overal langs en noem maar op en dan is het raar dat er zoveel ongelukken gebeuren met buschauffeurs en dan wordt er maar gezegd de straat moet grote of wat dan ook wnnr gaan jullie is een keer aan jullie kop krabben en zeggen dat de buschauffeurs fout zitten ?

    trouwens gecondoleerd ouders en broers en zussen en neefjes en nichten met het verlies
    p.s. intresseert jullie het wat er met die bus is gebeurd?
    van mijn part was die gvd in de brand gevlogen man er gebeurt zoveel met bussen mensen moeten gaan nadenken en anders niks want de fouten zitten bij de buschauffeurs en niet omdat de weg te klein is of wat ander dom gepraat


    ⚠️ Meld

  12. wat vreselijk dit zeg :'(
    gecondoleerd voor degenen die dit aangaat.

    wat al meer is gezegd hier, de bussen rijden tegenwoordig vreselijk hard. Ik zit wel eens met mijn zoontje in de bus en moet hem echt vasthouden als de bus de bocht doorgaat of keihard moet remmen. Daar moet echt wat aangedaan worden!


    ⚠️ Meld

  13. Ik wil allereerst de familie en vrienden van dit meisje alle sterkte toewensen.

    Daarnaast vind ik het nogal kortzichtig om de chauffeur zo snel te veroordelen. Deze mensen met het commentaar maken nooit een fout? Helaas heeft deze “fout” ontzettend grote gevolgen……
    Niemand weet nog wat er precies is gebeurt, maar ik wil ook de chauffeur sterkte wensen, hij zal hier verder mee moeten leven.


    ⚠️ Meld

  14. @Micheal,

    p.s. intresseert jullie het wat er met die bus is gebeurd?

    wanneer je goed leest, worden de opmerkingen over de bus gemaakt, in het kader van, zo wat een schade, dat moet een behoorlijke klap zijn geweest.
    En niet van de schade aan in dit geval de bus, is belangrijker dan een mensen leven.


    ⚠️ Meld

  15. tis gewoon een schijtbus die rijd volgende week weer de zelfde route het kind zou nooit meer deze route rijden.
    dus wat maakt die schade dan uit menselijke schade is erger dan deze blik schade.

    ik wens de ouders heel veel sterke toe in de komende weken.


    ⚠️ Meld

  16. Triest. Al het 2e ongeluk met dodelijk afloop waarbij een bus is betrokken. Zet je aan wel het denken.

    Mijn oprechte medeleven voor alle nabestaanden.


    ⚠️ Meld

  17. Heel erg triest! Gecondoleerd voor alle nabestaanden!

    Tevens erg veel sterkte gewenst aan de buschauffeur die een dergelijk ongeluk NOOIT heeft willen veroorzaken! Er wordt hier potdomme net gepraat alsof buschauffeurs opzettelijk mensen doodrijden! En als dat al niet het geval zou zijn, dat ze op zijn minst rijden op een manier waarop ze er vanuit kunnen gaan dat mensenlevens in gevaar zijn!
    In de vorige discussie is het ook al naar voren gekomen, dat het niet meevalt om in zo’n grote bus te rijden. Sindsdien ben ik er eens op gaan letten en het is me sindsdien niet gelukt om een bus te betrappen op het overschrijden van de snelheidslimiet. Wel lijkt het inderdaad alsof zo’n bus te snel rijdt, maar dat is vaak niet zo!

    Wat hier misgegaan is is puur de weginrichting! Deze weg heeft een paar simpele fietsstrookjes in plaats van een deugdelijk fietspad. Ja inderdaad, je mag er maar 60 km/uur. En dat wordt afgedwongen door fietsers op fietsstroken als levende obstakels te gebruiken. Dat moet een keer mis gaan!
    Schijnbaar is de gedachtengang: als we er losse fietspaden langs leggen gaat NIEMAND er 60 km/uur rijden. Is dit dan de oplossing?!?

    Nogmaals: sterkte voor de nabestaanden en ook zeker voor de buschauffeur die dit nooit gewild heeft en er ook een trauma aan overhoudt!


    ⚠️ Meld

  18. Nou plantje,

    Ik weet zeker dat de bussen daar harder rijden dan 60 km.
    Ik rij hier dagelijks want ik woon bijna aan deze weg.
    Vaak gaan ze zelfs vlak achter je rijden om je maar op te duwen.
    Ook vrachtwagens die naar de Hessenport moeten hebben daar een handje van.
    De gemeente is daarvan op de hoogte en steeds wordt hier op gehamerd op de wijkvergaderingen.

    Bussen en vrachtwagens zouden helemaal geweert moeten worden op deze weg.Ze kunnen over de A28 naar de Hessenport.Er zijn maar een paar haltes op deze weg maar nog nooit heb ik er iemand zien staan wachten.
    Er staan borden gesloten voor auro verkeer voor bepaalde uren.Maar die borden staan niet bij die sluisjes waar het 60km gebied begint maar een eindje verder.Komende vanuit de Lichtmis krijg je eerst een bord einde 50 km dan 100 meter verder een bord bij het sluisje 60 km en vervolgens weer honderd meter verder dat bord verboden voor auto behalve bestemmings verkeer.
    Idioote opstelling dus.
    Vanuit Zwolle ook al zo stom.
    Bij sluisje staat bord 60 km en 200 meter verder een bord gesloten voor auto verkeer over 200 meter.
    Ik heb op de vergadering al verschillende keren voorgesteld om die borden verboden voor auto verkeer bij de sluisjes te zetten.Maar die vrouwelijke verkeers deskundige van de gemeente Zwolle denkt het beter te weten.

    Het wachten is nu op het volgende slachtoffer.


    ⚠️ Meld

  19. Als zou die bus 40 km/u rijden, dan nog wil er niet door geraakt worden. Dus of ze zich nu aan de maximaal toegestane snelheid houden of niet, zo’n bus komt verdomd hard aan als die je volop raakt.



    ⚠️ Meld

  20. Tjonge, een vrouwelijke verkeersdeskundige…. Dat kan niet goed gaan…. Ik denk dat man der mannen Tjalling dit baantje maar moet overnemen.

    Een ongeluk als dit kan gewoon niet gebeuren als iedereen zich normaal gedraagt. Een rechte weg, alles overzichtelijk. Als (bus)chauffeur moet je gewoon vaart minderen en ruim er omheen rijden. Als dat was gebeurd dan was er niks aan de hand.

    Automobilisten en buschauffeurs kunnen deze sociale omgangsnorm vaak niet aan waardoor je als fietser of voetganger voortdurend gevaar loopt op dit soort wegen. Nu is het een meisje van 14, maar het had iedereen kunnen zijn. Helaas zullen maar weinigen iets leren van dit voorval. En de familie van het slachtoffer zit er mee en krijgt hun geliefde er niet mee terug…..


    ⚠️ Meld

  21. Bericht door –tjalling, op 13 december 2011 om 12:09
    Nou plantje,

    Ik weet zeker dat de bussen daar harder rijden dan 60 km.
    Ik rij hier dagelijks want ik woon bijna aan deze weg.

    Ik geloof je ook wel. Maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik…

    Hier wordt behoorlijk snel alle schuld op de buschauffeur gegooid en daarbij wordt er aan voorbij gegaan, dat het voor zo iemand ook een hel is om doorheen te gaan!

    Je voorstel om bussen daar helemaal niet te laten rijden lijkt me een goeie. En tja…als zo’n verkeersdeskundige (vrouw of man maakt niet uit) daar niet in meedenkt…tja… 🙁


    ⚠️ Meld

  22. Hier wordt behoorlijk snel alle schuld op de buschauffeur gegooid en daarbij wordt er aan voorbij gegaan, dat het voor zo iemand ook een hel is om doorheen te gaan!

    Daarom ben ik dus ook benieuwd wat de snelheid van de bus was, een max snelheid is er niet voor niks, overschrijdt je die neem je dus bewust het risico tot dit en ander soort ongelukken. Vind ik.

    Het is gewoon makkelijk oordelen en dat is wat mensen graag doen en dat is wat mensen zullen blijven doen. En ook ik.

    Mijn steunbetuiging gaat uit naar een ieder die het nodig heeft met in bijzonder de familie van het meisje.


    ⚠️ Meld

  23. @Bart

    Een rechte weg, alles overzichtelijk. Als (bus)chauffeur moet je gewoon vaart minderen en ruim er omheen rijden. Als dat was gebeurd dan was er niks aan de hand.

    Zie mijn eerder commentaar van 12 december 2011 om 22:45



    ⚠️ Meld

  24. En fietste het meisje bijvoorbeeld niet als derde persoon naast twee andere fietsers? Ik lees daar verder niks over, maar zou natuurlijk ook kunnen. In de stad moet je tegenwoordig ruim op de tegenliggende baan rijden omdat schoolgaande jeugd heel wat ruimte nodig heeft. Ook daar is het wachten op slachtoffers.


    ⚠️ Meld

  25. Dat ik hier veel op reageer komt gewoon omdat wij als bewoners op de wijkvergaderingen steeds opnieuw deze gevaarlijke situatie ter sprake brengen en waarschuwen dat er slachtoffers gaan vallen maar ze willen niet luisteren.
    Deze weg gewoon 24 uur per dag dicht gooien voor doorgaand verkeer.Er heeft hier niemand wat te zoeken.
    Of anders stel een km beperking in voor vrachtwagens van 30 km
    en controleer dat.
    Dan laten ze het wel uit hun hoofd om deze sluiproute te gebruiken naar de Hessenpoort.


    ⚠️ Meld

  26. Tjalling, is het een goed idee om vanuit de wijk een brandbrief naar de gemeentelijke verkeersdeskundige en de betreffende wijkwethouder te gaan sturen? Ze lezen hier denk ik wel op WZ mee, maar moeten toch formeel geïnformeerd worden, vind ik. Een actieve politieke partij bij deze casus betrekken is ook nog een tip.
    Het moet voor wijkbewoners ook pijnlijk zijn om bijna voor je ogen dit verwachte ongeval te zien gebeuren.
    Mijn medeleven gaat uit naar de bekenden, vrienden en familie van het slachtoffertje!!


    ⚠️ Meld

  27. @kvDijk.
    De politiek is op de hoogte en wethouder,politie en verkeersdeskundige zijn steeds aanwezig op de vergaderingen.
    Vergaderingen die met name gaan over de Hermelenweg.
    Er was wel sprake geweest om deze weg helemaal dicht te gooien maar daar verzet de eigenaar van die garage aan deze weg zich tegen.
    Het zijn echt niet alleen die bussen maar vooral de vrachtwagens die ons zorgen baad.
    Ook de koeriers van TNT gebruikt deze weg als racebaan trouwens.


    ⚠️ Meld

  28. Bericht door Tsja, op 13 december 2011 om 13:05
    En fietste het meisje bijvoorbeeld niet als derde persoon naast twee andere fietsers? Ik lees daar verder niks over, maar zou natuurlijk ook kunnen. In de stad moet je tegenwoordig ruim op de tegenliggende baan rijden omdat schoolgaande jeugd heel wat ruimte nodig heeft. Ook daar is het wachten op slachtoffers.

    Dat heb ik ook wel gedacht… Maar ja, daar mag je het vaak niet echt over hebben…
    Overigens mag je nooit met zijn drieën naast elkaar fietsen en slechts met zijn tweeën naast elkaar als je er niemand anders mee hindert. Maar ja…daar schieten we nu niets meer mee op!

    Bericht door Natascha, op 13 december 2011 om 12:52
    Daarom ben ik dus ook benieuwd wat de snelheid van de bus was, een max snelheid is er niet voor niks, overschrijdt je die neem je dus bewust het risico tot dit en ander soort ongelukken. Vind ik.

    Daar heb je op zich wel een punt natuurlijk.

    Bericht door –tjalling, op 13 december 2011 om 13:11
    Deze weg gewoon 24 uur per dag dicht gooien voor doorgaand verkeer.Er heeft hier niemand wat te zoeken.

    Ik denk dat je daarmee de enige echte OPLOSSING voor het probleem geeft.


    ⚠️ Meld

  29. De oplossing zal hier toch ook in zitten

    Er was wel sprake geweest om deze weg helemaal dicht te gooien maar daar verzet de eigenaar van die garage aan deze weg zich tegen.
    Het zijn echt niet alleen die bussen maar vooral de vrachtwagens die ons zorgen baad.
    Ook de koeriers van TNT gebruikt deze weg als racebaan trouwens.

    Neem aan dat er toch in elk geval zeer regelmatig snelheidscontroles zullen plaatsvinden. En dicht ja….wie en of wat is er precies tegen en welke alternatieven kunnen er worden geboden?


    ⚠️ Meld

  30. Vreemd dat de discussie gaat over de buschauffeurs en dat het hun schuld is.
    Lijkt mij de de chauffeur dit niet gewild heeft.
    Een aantal reacties geeft ook al aan dat de weg verblind wordt door auto’s van de snelweg. Tevens het schrijnende verhaal over niet luisterende ambtenaren van Tjalling. Die zijn voor mij meer in gebreke gebleven dan de chauffeur overigens.
    Tenslotte heb ik nog niets gelezen over de situatie tijdens het ongeluk. Zonder iets af te doen aan de afgrijzelijke afloop, kan het natuurlijk zo zijn dat de fietsster geen goede verlichting op de fiets had of, wat eerder gemeld is, men de gehele weg in beslag nam met een groep fietsers. Nogmaals benadruk ik dat ook dit maar futiliteiten zijn als je kijkt naar de gevolgen, maar om zonder 100% feitenkennis iemand digitaal te lynchen gaat mij wel erg ver. Het zou je vader/moeder of man/vrouw maar zijn die dit veroorzaakt heeft en daar mee verder moet leven.

    Kortom ik vind dat je geen conclusies moet trekken zonder van de hoed en de rand te weten. Tevens vind ik dat er constructief overlegd dient te worden met wijkverenigingen, gemeente en zelfs wellicht vervoerders om dit soort ongevallen voor de toekomst te voorkomen.

    Tenslotte wens ik alle betrokkenen heel veel sterkte toe in deze zéér moeilijke tijden!!


    ⚠️ Meld

  31. Lijkt mij de de chauffeur dit niet gewild heeft.

    nee dat is zo,

    maar als je in zwolle ziet dat bussen je gewoon (soms) van de weg
    drukken. (op een rontonde b.v.)
    en dan kijk je recht in de ogen van zo”n chauffeur
    en dan kijkt hij /zei je aan met van druk maar door ben veel groter je doet dat toch niet …
    >:(

    snap wel dat ze op tijd MOETEN rijden…. maar

    gebruik je verstand stresssss chauffeur:o

    p.s er zijn ook wel goede rijders 😛


    ⚠️ Meld

  32. De impact op het Greijdanus College is groot omdat een aantal andere leerlingen getuige was van het ongeval. Ingrid de Roo fietste gisteren vermoedelijk alleen toen ze werd aangereden. Vrij kort daarachter fietste een groepje andere Greijdanusleerlingen, waaronder haar broer. Ook in de lijnbus die de scholiere aanreed, zaten leerlingen van de Zwolse scholengemeenschap. De school zorgde daarom meteen gisteren al voor opvang door mentoren en leerlingbegeleiders.


    ⚠️ Meld

  33. via deze weg wil ik de nabestaanden condoleren,heel veel sterkte.
    dit geldt uiteraard ook voor de chauffeur en klas genoten en leraren.

    excuus voor de eerder door mij geplaatste opmerking.


    ⚠️ Meld

  34. Wat verschrikkelijk!! Ik rijd er ook bijna elke dag en mijn zoon fietst er iedere dag. Bijna iedereen rijdt er te hard, bussen of niet. En wat me vooral opvalt en dat zou ik nooit doen, is het constant over de fietsstrook rijden. Omdat je dan een auto kan passeren zonder je stuur te hoeven draaien?? Een apart fietspad zou dit oplossen, want heel veel automobilisten en bussen rijden in regen en mist gewoon constant over de fietsstrook! Hoe kan je denken dat dat veilig is..er zal maar een fietser zonder licht fietsen


    ⚠️ Meld

  35. En wat me vooral opvalt en dat zou ik nooit doen, is het constant over de fietsstrook rijden. Omdat je dan een auto kan passeren zonder je stuur te hoeven draaien??

    Nogmaals: de weg is dusdanig ingericht dat fietsers levende obstakels vormen.

    Een los fietspad zou het zeker oplossen. Maar dan gaat een maximum snelheid van 80 km/uur helemaal niet meer houdbaar zijn!


    ⚠️ Meld

  36. Je moet maar durven! Vanachter je pc-tje in je veilige huisje een chauffeur zulke aantijgingen voor de voeten gooien. Voor de meeste geldt ook nog eens dat ze er niet bij waren dus geen idee hebben van de situatie op dat moment. Jullie zouden je ogen uit je kop moeten schamen. Trieste Kl**tz***en!!


    ⚠️ Meld

  37. Allereerst, verschrikkelijk dat dit is gebeurd, R.I.P Ingrid, en ik wil de familie veel sterkte wensen bij het verwerken van dit grote verlies.

    Hoewel ik de reacties “de buschauffeur moet er maar mee leven” ergens wel begrijp, moet ik de reacties “buschauffeurs rijden levensgevaarlijk” ook ondersteunen.. Het is ongelofelijk hoe 99% van de chauffeurs gewoon doorduwt, want “ik ben toch groter”.. Vooral lekker voorrang nemen waar ze dat niet hebben, etc..

    Wat dat aangaat hoop ik dat, als de fout bij de buschauffeur ligt (ik neem aan dat de toedracht onderzocht wordt? Lijkt me icm een verklaring van het erachter fietsende groepje prima mogelijk), deze dan ook veroordeeld wordt wegens dood door schuld. Hopelijk zet dit dan andere buschauffeurs aan het denken..

    Ik ken de weg (ik rijd er wel eens langs als ik op de Hessenpoort ben en naar Nieuwleusen moet), ik doe echter rustig aan (60km/u is ook hard zat op die weg!). Het valt me wel op hoeveel vrachtwagens en lijnbussen daar rijden, die inderdaad constant de fietsstrook als rijbaan gebruiken.. Ik rijd daar op het midden, als er een tegenligger opduikt ga ik (nadat ik heb geconstateerd dat het kan) naar rechts (dus op de fietsstrook rijden), zodra mijn tegenligger en ik elkaar gepasseerd hebben ga ik weer op het midden rijden..


    ⚠️ Meld

  38. De verkeersdeskundige(n) van Zwolle zouden verplicht moeten worden deze weg 2 keer per dag met hun gezin te moeten fietsen.Bij daglicht maar ook in het donker en regen wedden dat er dan binnen een paar weken een veilige oplossing komt.



    ⚠️ Meld

  39. Bericht door Zwollenaar is Back, op 13 december 2011 om 22:42
    Je moet maar durven! Vanachter je pc-tje in je veilige huisje een chauffeur zulke aantijgingen voor de voeten gooien. Voor de meeste geldt ook nog eens dat ze er niet bij waren dus geen idee hebben van de situatie op dat moment. Jullie zouden je ogen uit je kop moeten schamen. Trieste Kl**tz***en!!

    In het topic over het vorige ongeluk heeft nog een buschauffeur gereageerd en geprobeerd wat wederzijds begrip te kweken. Ik denk dat hij het idee heeft gehad dat dat zinloos is geweest en dat er hier al helemaal geen beginnen aan is.
    Ik ga er in de toekomst nog wat meer op letten, maar vooralsnog hou ik mijn hart eerder vast bij zelfingenomen automobilistjes dan bij een buschauffeur!

    Het valt me wel op hoeveel vrachtwagens en lijnbussen daar rijden, die inderdaad constant de fietsstrook als rijbaan gebruiken.. Ik rijd daar op het midden, als er een tegenligger opduikt ga ik (nadat ik heb geconstateerd dat het kan) naar rechts (dus op de fietsstrook rijden), zodra mijn tegenligger en ik elkaar gepasseerd hebben ga ik weer op het midden rijden..

    Wat je doet is op zich netjes, maar het betreft hier geen fietsstrook.
    Lees er hier meer over
    Constant op de fietssuggestiestrook rijden is natuurlijk wel een risico. Fietsers voelen zich daar vaak ten onrechte veilig.

    Ik vond een treffende quote op een andere site:

    De suggestiestroken hebben vooral tot doel de weg optisch te versmallen weg om zo de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te temperen.

    En dus worden fietsers door de bedenkers van deze weginrichting gewoon gebruikt als levende obstakels!


    ⚠️ Meld

  40. Bij een dergelijk ongeval zijn er meestal meerdere oorzaken die zorgen voor het ongeval: snelheid, verlichting en zichtbaarheid, inrichting van de weg.
    Als je deelneemt aan het verkeer, als voetganger, fietser, automobilist, dan ken je allemaal die ‘oh dat ging net goed’ momenten.
    Laten wij hier dan ook van leren: letten op je snelheid,letten op de andere verkeersdeelnemers, zorgen voor een goede verlichting op je fiets, soms een bus even laten passeren, of een vrachtwagen even een bochtje achteruit laten nemen (bijvoorbeeld bij laden – lossen).
    Wij maken het elkaar ook vaak moeilijk in het verkeer, door ongeduld, door laksigheid (licht) of door haast. (nog even snel voor een auto langs..) (nog even snel voor die fietser langs, niet stoppen voor de zebra, geen snelheid minderen in een woonwijk of winkelstraat als Assendorperstraat, Thomas a Kempis : kortom rekening houden met omstandigheden)
    Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd, en ik hoop dan ook dat er op een goede manier op wordt gereageerd. (Zoals buurtbewoner al aangaf over de inrichting van de weg)
    Alle mensen die van haar houden wens ik erg veel sterkte toe.



    ⚠️ Meld

  41. Om dit te voorkomen in de toekomst lijkt het me een goed plan om aan de gemeente te vragen of de mogelijkheid bestaat om er borden te plaatsen met het opschrift

    Goed zichtbare verlichting en veiligheidshesje van levensbelang.

    Verder wens ik beide partijen veel sterkte toe om dit te verwerken


    ⚠️ Meld

  42. Ik wil de nabestaanden van dit jonge meisje heel veel sterkte wensen in deze ontzettend moeilijke tijd.
    Verschrikkelijk als zoiets gebeurd, het laat maar weer zien hoe kwetsbaar we zijn.
    Wil toch graag iedereen zeggen wacht de onderzoeken van de politie af voordat er al geoordeeld wordt over wie hier de schuld heeft.
    Heus niemand heeft dit gewilt en er zijn idd genoeg chauffeurs die te hard rijden, maar niet alle chauffeurs zijn hetzelfde!
    Ik wens iedereen sterkte toe!


    ⚠️ Meld

  43. Het ligt m.i niet aan de inrichting van de weg, echter aan het gedrag van de weggebruiker. Het verlies van dit jonge leven is diep triest..
    De opmerking dat chauffeurs hun ruimte nemen op de weg, herken ik, echter denk ik dat deze opmerking oook terug te leggen is bij degene die hem heeft gemaakt. Hoeveel ruimte wordt een chauffeur geven? Men is weinig tolerant in het verkeer, vindt dat een ander maar aan de kant moet gaan omdat “IK” daar rijdt!
    Vroeger, en dan bedoel ik begin jaren ’80, fietsten wij met een steeds groter wordende groep, vanuit Hoonhorst via Wijthmen naar de scholen in Zwolle. Een groep van soms wel 80 jongeren, die op het moment dat de verkeerslichten bij Urbana op rood gingen, gewoon door fietsten, allemaal.. ongeacht al het andere verkeer. Want “wij ” fietsten daar..
    Vele jaren later fietste ik naar mijn werk in Nieuwleusen, als éénling in tegengestelde richting van de jongelui die naar Zwolle gingen. Eén groot drama om te passeren, met 4 man naast elkaar, onverlicht en vooral geen aandacht voor een ander.
    Let wel, leg geen link naar het ongeluk, echter wel naar het gedrag op de weg.
    Zoals ik eerder aangaf; het ligt niet aan de weg, wel aan het gedrag van de gebruiker


    ⚠️ Meld

  44. pfff, ook daar hoort een buschauffeur rekening mee te houden. Hij is er op getraind om ook in zulke situaties zich te beseffen dat hij de grote is in het verkeer en als hij met zo’n klap achterop dat meisje is geknald mag je je afvragen in hoeverre de chauffeur hier rekening mee heeft gehouden.
    En natuurlijk ligt het wel aan de weg! als er zoveel jongeren tegeleijk gebruik maken van de weg dan moet er blijkbaar eerst iets gebeuren voordat de weg aangepast wordt. Een weg wordt ook verbreed als er veel auto verkeer is toch?
    ik ben altijd alert op jongeren en hele ouderen in het verkeer. Ze zijn zich niet altijd bewust van de verkeerssituatie en dat vraagt van mij als weggebruiker soms een extra handeling in iemand voor laten gaan of simpelweg wachten tot er wel ruimte is.


    ⚠️ Meld

  45. ik ben altijd alert op jongeren en hele ouderen in het verkeer. Ze zijn zich niet altijd bewust van de verkeerssituatie en dat vraagt van mij als weggebruiker soms een extra handeling in iemand voor laten gaan of simpelweg wachten tot er wel ruimte is.[/u]

    Zo zie ik het ook.. Denk je nu dat mijn puberzoon graag een oranje hesje draagt, zijn licht controleert of bedenkt dat hij niet met meer dan 2 naast elkaar moet fietsen??? Natuurlijk vertel ik hem dat wel. Maar op zijn voorhoofd en op vele jongeren met hem staat getatoeerd: NIET ZEUREN MAM, of: DAT GEBEURD MIJ NIET. Hier moeten we mee rekening houden. Het kinder of puberbrein denkt niet dat hem iets kan gebeuren..


    ⚠️ Meld

Reacties zijn gesloten.