Zwolle neemt verkeersroutingsysteem in gebruik

Zwolle – Op de belangrijkste toegangswegen van en naar Zwolle en Kampen is een innovatief verkeersroutingsysteem in gebruik genomen. Door de inzet van tekstdisplays met reistijdinformatie, de aanpassing van schakeltijden van verkeerslichten en digitale parkeerverwijsborden is de regio Zwolle–Kampen beter bereikbaar. De eerste test van het systeem laat zien dat de technologie werkt en de weggebruiker zijn of haar route beter kan kiezen.

Met dit geautomatiseerde systeem kan direct ingespeeld worden op de actuele verkeerssituatie. Het systeem bestaat uit de bundeling van al bestaande systemen tot één integraal verkeersroutingsysteem. Hiermee wordt de weggebruiker optimaal bediend tijdens spits, calamiteiten en of evenementen. Files ontstaan hierdoor langzamer en zijn eerder opgelost. Zwolle wil een gastvrije stad zijn en daar draagt het nieuwe routingsysteem een belangrijk steentje aan bij.

Samenwerking

Het routingsysteem is het resultaat van samenwerking tussen Rijkswaterstaat, provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen. Na de verbreding van de A28 en de reconstructie van IJsselallee/Ceintuurbaan is nu een volgende stap gezet in de verbetering van de doorstroming en bereikbaarheid van Zwolle en de regio.

Meerdere functies

De informatiepanelen staan langs de N35 ter hoogte van het tankstation tussen Wythmen en Zwolle, op de A28 ter hoogte van Hattemerbroek richting Zwolle en op de A28 tussen de aansluiting Ommen en aansluiting Zwolle- Noord. Op deze elektronische borden vindt de weggebruiker informatie over de reistijden op hoofdroutes op het wegennet rondom Zwolle. Daarnaast tonen deze borden teksten voor de verwijzing naar parkeergelegenheden. Bij de op- en afritten van genoemde wegen en op belangrijke invalswegen plekken in Zwolle zijn dynamische verkeersverwijzingsborden geplaatst naar bijvoorbeeld parkeerplaatsen.

Verkeerslichten

Daarnaast zijn ook de verkeerslichten op de belangrijkste invalswegen aangepakt. Op het moment van een calamiteit of evenement worden automatisch de instellingen aangepast aan het veranderde verkeersaanbod. Hierdoor wordt de doorstroming zo optimaal mogelijk en kunnen weggebruikers sneller en veiliger in en uit de stad. In totaal maken 37 verkeerslichten op de corridor Zwolle-Kampen en de buitenring rond Zwolle (Ceintuurbaan, Zwartewaterallee, Blaloweg en IJsselallee) onderdeel uit van het nieuwe systeem.

Bluetooth

De innovatieve techniek voor reistijdinformatie is gebaseerd op Bluetooth signalen. Informatie over de verkeerssituatie wordt, op een anonieme wijze, opgevangen via signalen die onder andere door mobiele telefoons van de weggebruikers worden uitgezonden. Het geautomatiseerde systeem kan daardoor direct inspelen op de actuele verkeerssituatie.

De technische realisatie van het systeem is in handen van Van den Berg infrastructuren BV en Vialis.

Bekijk voor meer informatie over de werking van het systeem en reacties hierop de films op www.overijssel.nl/verkeersmanagement

Artikel delen:
Reacties 5
  1. Verkeer en doorstroming binnen Zwolle?
    Laat ik eens gaan mopperen. Zwolle en Kampen -begin bij jezelf-.
    Zullen we daar eens over nadenken om dit dichter bij huis ook even mee te nemen?

    Ik ga bij voorkeur op de fiets, maar mijn auto verstookt in Zwolle enorm veel benzine omdat ik het grootste gedeelte van de reis voor de onvriendelijke verstoplichten stil sta.

    Ooit zouden er groene golven zijn, maar daar kan ik geen enkel verstoplicht op betrappen.

    In andere delen van het land werken dubbele rotondes erg goed, maar in Zwolle blijkt dat een onbekent iets te zijn.



    ⚠️ Meld

  2. Ja plantje klagers houd je altijd wel en terecht want heb weinig vertrouwen in dit systeem want hoe dichter je bij het centrum van de stad komt hoe vaker het verkeer vast staat op drukke koopdagen .Daar veranderd geen enkel systeem wat aan .Alleen zoals DT32 hier zegt ga met de fiets of het openbaar vervoer naar de stad dan los je veel meer op en heb je zo,n duur systeem niet nodig


    ⚠️ Meld

Reacties zijn gesloten.