Wilde staking personeel Syntus voorbij

Zwolle – Na een wilde en onaangekondigde staking bij Syntus is het personeel van Syntus op de Veluwe weer gaan rijden. Ook busreizigers in Zwolle hadden last van de staking. Vrijdagaochtend vertrokken er geen bussen van Zwolle richting de Veluwe.

Reizigers werden deze ochtend onaangenaam verrast door een wilde en onaangekondigde staking van buschauffeurs op de Veluwe. Syntus zegt het onacceptabel te vinden dat op deze manier, een langer lopende discussie over de inrichting van de medezeggenschap, wordt gebruikt, waarbij de reizigers vanochtend niet op Syntus hebben kunnen vertrouwen.

Artikel delen:
Reacties 17
  1. Echt asociaal!! 3 kwartier in de stromende regen staat wachten..daardoor te laat op mijn werk!! Totaal geen respect voor dit soort actie??s. Zeer slecht van Synthus…geen goed woord voor over!!!

  2. Als je intern je medezeggenschap wil bespreken dan moet je je acties ook intern houden. Als je de reizigers de dupe laat worden dan mag je de reizigers hierin ook medezeggenschap geven.
    Géén respect voor deze actie: hierdoor een dik uur te laat op mn werk! >:(

  3. Helemaal met de bovenstaande reactie's eens.

    Syntus zegt het onacceptabel te vinden dat op deze manier, een langer lopende discussie over de inrichting van de medezeggenschap, wordt gebruikt, waarbij de reizigers vanochtend niet op Syntus hebben kunnen vertrouwen.

    Deze opmerking van syntus is ook niet netjes, ze leggen de zwarte piet nu helemaal bij de chauffeurs, weet niet wat er gaande is, maar dat er iets gaande is lijkt mij duidelijk.

  4. De stadsbussen reden ook niet, dus het waren niet alleen de bussen richting de veluwe!

    Vind het niet vreemd dat ze de zwarte piet bij de chauffeurs leggen. Staken op zich, dat kan. Maar kondig het dan aan!!! ik stond een half uur te wachten met paraplu, maar de jongen naast mij had die niet, dus die was helemaal nat, mja er pasten er ook geen 2 onder;)

  5. UPDATE:

    Rond 8.45 uur zijn de chauffeurs van Syntus op de Veluwe en de stadsdienst Zwolle weer gaan rijden. Reizigers zijn vanochtend onaangenaam verrast door een wilde en onaangekondigde staking van buschauffeurs. Syntus vindt het onacceptabel dat op deze manier, een lopende discussie over de inrichting van de medezeggenschap, wordt gebruikt, waardoor de reizigers vanochtend in de kou zijn komen te staan.

    Er loopt een interne discussie over de inrichting van de medezeggenschapsstructuur naar aanleiding van de komst van de nieuwe concessies binnen Syntus. De directie heeft in november haar visie gepresenteerd die aansluit bij de wensen van alle betrokken partijen en waarop door iedereen positief is gereageerd. De directie is voorstander van een medezeggenschap die van binnenuit is ontstaan en daarmee per definitie draagvlak en continuïteit kent.

    Het enige waar nog discussie over bestaat is de termijn waarbinnen de nieuwe medezeggenschap structuur moet worden ingevoerd. De directie tracht in overleg met alle betrokken partijen die invoeringstermijn te bepalen. Zonder ultimatums en waarbij recht wordt gedaan aan de juridische positie van de huidige zittende Ondernemingraad. Tot op heden is geen gebruik gemaakt van de uitnodiging om met elkaar aan tafel te gaan.

    Donderdag 15 december heeft er overleg plaatsgevonden tussen de directie, de vakbonden en de vertegenwoordigers van de concessiecommissies. In dit overleg is door de directie een dringend beroep gedaan om de ontstane impasse inzake medezeggenschap te doorbreken. De directie heeft aangekondigd versneld advies aan te vragen bij de Bedrijfscommissie van de SER. In dit proces krijgen alle betrokken partijen de ruimte om hun visie te geven. Syntus zal zich committeren aan de uitkomst van het advies. Aan de Ondernemingsraad en de concessiecommissies is gevraagd zich ook aan de uitkomst te committeren.

    Vanochtend zijn onze reizigers en de directie onaangenaam verrast door de wilde staking. Opmerkelijk was dat er onduidelijkheid was op de werkvloer, verschillende chauffeurs wilden wel werken, anderen wisten niet waarom er gestaakt werd.

    De vakbonden schijnen de staking niet te hebben uitgeroepen, maar lijken op de achtergrond een belangrijke rol te hebben gespeeld. De directie betreurt dat door deze wilde actie haar doel, tevreden medewerkers, klanten en opdrachtgevers, verder verwijderd is geraakt.

    Syntus

  6. Ik weet niet waar het om gaat, misschien wel door de ongelukken van de laatste tijd met betrekking tot een onwerkbaar rooster. Prima, iedereen mag voor zijn/haar rechten opkomen, zou ik ook doen als ze aan mijn salaris zouden komen of als ik een onwerkbaar rooster zou krijgen, maar kondig het vooraf even aan. Dan kunnen de reizigers alternatieven zoeken om op het station te komen. Op deze manier krijg je geen sympathie.

  7. Ik ben het grotendeels eens met mike70. Daarnaast, vind ik. mag een staking best wel irritant zijn. Je mag best even met je neus op de feiten gedrukt worden. Zonder hun kwam je sowieso niet op je werk, dus wees blij dat ze er zijn en dat je normaal gesproken wel op tijd bent. Dit geeft nog eens extra aan dat het van belang is dat het personeel daar goed behandelt worden mbt arbeidsvoorwaarden/werkdruk en ga zo maar door. Dus niet zeuren dat je te laat bent gekomen en zijn ergere dingen in de wereld.

  8. @chaotik
    Het wordt vervelender als je baas zegt dat hij daar geen boodschap aan heeft en dat je maar 1 ? langer door moet werken. Dan daalt het sympathie niveau drastisch.

  9. Sowieso is syntus een kut maatschappij. Een of 2x een staking is prima maar dit gaat te ver. Los die problemen eens op een andere manier op. Geen wonder dat men meer en meer asocialer wordt tegen deze buschauffeurs. Snap echt niet dat zij hun passagiers die uren in de stromende regen hebben staan wachten in zwolle nog aan durven te kijken. En Aah het einde van de staking ook nog geld durven te vragen. Voor mij dus geen syntus meer, loop ik liever een halfuur door de regen.

  10. @chaotik "Zonder hun kwam je sowieso niet op je werk, dus wees blij dat ze er zijn en dat je normaal gesproken wel op tijd bent."

    Er zijn genoeg mensen die de baan van de chauffeurs bij Syntus zo willen overnemen, want iedere chauffeur weet dat de collega's in het OV grof overbetaald worden. Maar omdat vervoerders steeds verplicht het personeel moeten overnemen van hun voorganger krijgen buitenstaanders geen kans, het is gewoon inteelt onder het personeel. Ik werk zelf al 30 jaar in de vracht- en touringcarsector, dus ik weet drommels goed hoe de verhoudingen liggen.

  11. Je klinkt mij wat jaloers…. Bij ieder bedrijf werkt het zo dat vacatures eerst gepoogd intern opgelost te worden voordat ze de de stap nemen om te kijken of er extern nog kanidaten zijn voor de functie. Daarnaast vind ik niet dat ze te veel betaald krijgen, de rest krijgt simpel weg te weinig betaald! Ik vind wanneer je weekenden, feestdagen, avonden en soms zelfs nachten moet werken je wel wat extras verdient.
    Tja, dat et werk stil leggen als staking in het ov niet erg leuk is voor de reizigers begrijp ik we, maar ik blijf er bij dat er echt veeeeel ergere dingen bestaan dan "te laat op je werk komen" Kan je van je baas 1,5 over werken ivm de staking, dan heb je gewoon een KUT baas. En ja, das rot oor je, MAAR nog steeds niet de grootste ramp te wereld.
    Weet je, wat mij een vette staking lijkt, is gewoon de dienst regeling rijden, maar de reizigers niet meer controleren op een vervoers bewijs. Reizigers blij omdat ze gratis reizen, bedrijf boos omdat ze poen mislopen, vooral wanneer je dit een tijdje van te voren aankondigt kan gaan spontaan veel meer mensen met et ov op die dag…. helaas wilde de ov binnen Rotterdam, Amsterdam en Utrecht dit laatst ook doen, maar werd hier door de ov bedrijven een stokje voor gestoken… Tja, als je middelen om te demonstreren je zo door je neus worden geboort…

  12. De maat was vrijdagochtend vol voor een deel van de buschauffeurs van Syntus. ??s Ochtends bleef een aanzienlijk deel van de bussen in onder meer Apeldoorn, Harderwijk en Zwolle in de remise.

    Aanleiding: een conflict over de samenstelling van de ondernemingsraad, dat al een jaar voortsleept. Daaronder: een hoop frustratie over werkdruk, ziekteverzuim, materieel, roosters en lange besluitvormingsprocessen.

    Syntus verwierf eind vorig jaar het vervoersrecht op de Veluwe en Midden-Overijssel. Wrang genoeg moest het in diezelfde tijd haar vervoersconsessie in de Achterhoek – de thuisbasis van Syntus – overdoen aan Arriva.

    Kortom, het bedrijf veranderde, groeide flink en moest gelijktijdig drie bedrijfsculturen ineenvlechten: die van Syntus en van Connexxion en Veolia. De laatste twee bedrijven hadden daarvoor het busvervoer verzorgd in Overijssel en op de Veluwe.

    Dat alles ging gepaard met de nodige en heftige groeipijnen. Er onstond gemor over uitvoering van (ongelijke) CAO??s, onregelmatigheidstoeslagen, roosters, te krappe rijtijden, slecht materieel.

    De oud-Connexxion- en oud-Veolia-medewerkers vonden – en vinden – bovendien dat hun stem weinig binnen het bedrijf te horen was. De medezeggenschapsraad bestaat namelijk uitsluitend uit Syntus-medewerkers, al gekozen voor de consessies op de Veluwe en in Overijssel waren verworven. Formeel mogen de leden blijven zitten tot 2015. Weliswaar zijn aan de raad in totaal vier mensen uit Veluwe en Overijssel toegevoegd, maar die hebben geen formeel stemrecht.

    Daardoor is bij veel chauffeurs het beeld ontstaan dat ??Doetinchem?? – de hoofdvestiging van Syntus – alles bepaalt, terwijl er geen Syntus-bus meer rijdt. En waar de bussen wel rijden heeft het personeel geen stem.

    De vier toegevoegde leden van de ondernemingsraad eisten daarop van de Syntus-directie dat 15 december een medezeggenschapsstructuur ingevoerd zou zijn ??die recht doet aan democratische beginselen en die gedragen wordt door het héle personeel van Syntus'. De datum verstreek donderdag en was aanleiding voor de staking.

    De Syntus-directie noemde gisteren de staking onacceptabel en stelde al in november een visie over de medezeggenschap gepresenteerd te hebben die aansloot bij de wensen van alle betrokken. Alleen over de termijn waarop die gerealiseerd zou kunnen worden, verschilden de meningen. De directie kondigde gisteren aan versneld te willen komen tot een nieuwe ondernemingsraad. In februari zou die er moeten zijn.

    Uit de Stentor

Reageer