Syntus Overijssel maakt OV-wensen waar

Zwolle – ‘Reiziger aan het stuur’, een opmerkelijk initiatief van Syntus Overijssel, blijkt een groot succes. 128 reizigers dienden ideeën in voor de verbetering van het openbaar vervoer van Syntus in Midden-Overijssel. Honderden inwoners van Overijssel stemden vervolgens via www.reizigeraanhetstuur.nl op de ingediende verbetervoorstellen. De twee winnende verbeterwensen mogen zich het komende jaar gaan bewijzen.

syntus.jpg
De heer en mevrouw Tieman ontvangen een presentje van Syntus ’s ochtends vroeg bij ‘hun’ halte winkelcentrum Stadshagen.

Toen Syntus in augustus 2010 startte met de verzorging van het busvervoer in Midden-Overijssel, vroeg ze reizigers actief mee te denken over continue verbetering van haar dienstverlening. Syntus opende een speciale website voor het indienen van verbeterwensen. Maar liefst 128 reizigers grepen die mogelijkheid met beide handen aan. Syntus en de provincie Overijssel toetsten de wensen vervolgens op haalbaarheid en selecteerden 11 voorstellen die voldeden aan alle spelregels. Daaruit kozen honderden inwoners van Overijssel in een poll op de website uiteindelijk twee winnaars. In een proeftijd van een jaar beoordelen Syntus en de provincie Overijssel of de twee verbetervoorstellen in de praktijk ook rendabel zijn. Is dat het geval, dan wordt de wens onderdeel van de reguliere dienstregeling.

Meedenken

De ingediende wensen liepen uiteen van het (ver)plaatsen van haltes tot het wijzigen van routes en het inleggen van extra ritten. Zo wilde de heer van Ingen uit Deventer een vroegere eerste bus vanuit zijn woonwijk naar het station in Deventer: “De eerste bus vanuit de Vijfhoek vertrekt om 6.46 uur en komt om 07.04 uur aan op het station. Dan zien we nog net de trein van 07.03 uur naar Utrecht en Rotterdam vertrekken.” De heer van Ingen zag de eerste rit van zijn bus graag aansluiten op de intercity richting de Randstad. Syntus honoreert deze wens het komende jaar. Voortaan vertrekt de eerste rit van lijn 1 om 06.30 uur vanaf de Biesboschlaan en biedt hij aansluiting op de intercity met een overstap van vier minuten. Syntus bood de heer Van Ingen en zijn medepassagiers bij hun eerste vervroegde rit een goodiebag met tijdschriften aan: “Mooi dat Syntus reizigers via ‘reiziger aan het stuur’ laat meedenken en suggesties ook écht serieus neemt.”

In vervulling

De tweede winnende wens kwam van de heer Tieman uit Zwolle. Ook in dit geval gaat het om een extra vroege rit: “Mensen uit onze wijk die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer konden op zondag vóór 10 uur niet met de bus naar het station om daar hun reis voor te zetten per trein. Het wordt dan al snel te laat om nog van alles te ondernemen.” Ook deze verbeterwens ging in vervulling. Voortaan is het mogelijk om al vanaf 08:21 uur met lijn 1 naar het station in Zwolle te reizen, Bij hun eerste rit kregen met de ‘vroege’ bus kregen ook de heer Tieman en zijn vrouw een presentje van Syntus.

Vervolg

Het project ‘reiziger aan het stuur’, een co-productie tussen Syntus en de reizigers, biedt Syntus nieuwe inzichten in de wensen die leven bij inwoners van haar vervoergebied. Omgekeerd krijgen reizigers inzicht in de kosten van bepaalde OV-oplossingen in de praktijk en de overwegingen die een vervoerbedrijf moet maken bij een aanpassing in de dienstregeling. ‘Reiziger aan het stuur’ krijgt in 2012 zeker een vervolg. Naar verwachting kunnen reizigers in april 2012 weer verbetervoorstellen indienen en stemmen via www.reizigeraanhetstuur.nl

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

4 gedachten over “Syntus Overijssel maakt OV-wensen waar”

Reacties zijn gesloten.