Ex-wethouders krijgen moeilijk nieuw werk

Zwolle – Van oud-wethouder Cees Berkhout hoeft geen tegenprestatie te worden gevraagd in ruil voor zijn wachtgeld. Dat zei burgemeester H.J. Meijer maandagavond tijdens de raadsvergadering na vragen van de SP.  Er is voor bestuurders vorig jaar landelijk een gewijzigde regeling vastgesteld. Hierover is de raad destijds over geinformeerd geweest. De heer Berkhout ontvangt in 2012 een bedrag van 78.000 aan wachtgeld.

berkhout2bew.jpg

De burgemeester meldde verder, dat in de praktijk blijkt dat ex-wethouders niet makkelijk aan een nieuwe baan komen. Dat geldt ook voor de heer Berkhout, die er tot nu toe niet in is geslaagd nieuw werk te vinden. Wel is hij met allerlei activiteiten bezig, die zijn kansen op de arbeidsmarkt moeten doen toenemen (sollicitatietrainingen, netwerkbijeenkomsten etc). Dit schrijft de nieuwe regeling ook voor. Op basis van de nieuwe landelijke regeling is het niet mogelijk om een tegenprestatie van de heer Berkhout te vragen in ruil voor zijn wachtgeld. Er loopt via bureau Van Ede en partners een outplacement-traject. De burgemeester constateerde voorts dat de gemeente Zwolle relatief veel geld betaalt aan wachtgeldverplichtingen voor oud-bestuurders en dat hij samen met de gemeentesecretaris steeds blijft bezien hoe dit kan worden verminderd. In dat kader zal ook extra aandacht worden besteed aan de heer Berkhout.

Artikel delen:
Reacties 23
  1. Werk "beneden zijn niveau" accepteren is ook geen optie 😮

    Lekker gegeven dit:

    De burgemeester constateerde voorts dat de gemeente Zwolle relatief veel geld betaalt aan wachtgeldverplichtingen voor oud-bestuurders

    Jan met de Pet moet toch ook op een gegeven moment "slikken of stikken"……nogal frustrerend om voor die jokers te blijven betalen als gemeenschap >:(>:(>:(>:(

  2. Dit soort dingen irriteert mij mateloos, zeker als je kijkt hoe de gemiddelde oudere werknemer bij een reorganisatie in de WW gedumpt wordt, door diezelfde overheid.
    Ps, ik lees nu net weer over mevr Albayrak, de veelverdienster bij het GOA, ze kan gewoon weer aan de slag, met behoud van haar riante salaris natuurlijk.

  3. "Er loopt via bureau Van Ede en partners een outplacement-traject."

    rara wie dat betaalt. 't zou toch niet zo zijn dat Berkhout dit zelf zou bekostigen van z'n bescheiden uitkering:o

  4. Zou zelf ook niet zo lang mijn hand op willen houden…hoe lang heeft ie eigenlijk op 't pluche gezeten >:( Dan zeg je uiteindelijk, als het echt niet meer lukt, toch: Geef mij maar dat en dat en hou de rest".

    Frustratie geldt overigens over heel NL. Wordt tijd dat de wet aangepast wordt……maar uh, met dit Kabinet, de gelegenheidsgedogers en Donner in de RvS…….gaat nooit lukken :'(:'(:'( Laat het klootjesvolk toch lekker betalen: merken ze toch niet.

  5. Bedrijfsleven: Werken voor minimum bedrag, tenzij je erg goed bent verdien je meer. Maar dan breng je ook meer.

    Overheid: Je kunt niets, niemand wil je hebben: 78.000 euro krijgen om op de bank te zitten! En de burgermeester lult het hele verhaal wel recht. Tja hij wil ook nog gebruiken van de regeling.

    Kortom waar jan met de pet 30 maanden hard voor moet werken en lange dagen moet maken moet je als niet functionerende wethouder 12 maanden bank zitten/tv kijken/niets doen.

    Ach ja het is toch maar geld van burgers…

  6. Ik hoor hem nog zeggen: Marketing is een manier van leven.
    Maar zichzelf verkopen of in de schijnwerpers zetten is voor deze zichzelf noemende hoogopgeleide blijkbaar zeer moeilijk.

  7. het lastige van dit geval is dat hijzelf is opgestapt. Zijn partij is verantwoordelijk voor de voordracht. Kennelijk een slechte screening vooraf, iig een mismatch met Zwolle. Op zich is wachtgeld voor politieke bestuurders belangrijk, omdat de politiek een onzeker vak is. Jekunt maar zo een motie van wantrouwen aan je broek krijgen en moeten opstappen. Wie zou een baan opgeven om wethouder te worden zonder garanties? Ook heeft Meijer een punt dat ex-wethouders moeilijk aan de bak komen, ook als ze geen hoge eisen stellen aan de nieuwe functie. Moeten politici dan zoveel over hebben voor een functie in het openbaar bestuur dat ze riskeren dat ze zonder inkomen op straat komente staan? Wij hebben toch ook recht op WW bij ontslag? En voor het geval het niet bekend is: tegenwoordig hebben ze geen recht meer op wachtgeld tot het pensioen. Dat is beperkt en afhankelijk van de zittingstermijn.

  8. Het is te schandelijk voor woorden. De doorsnee zwollenaar krijgt geen enkele uitkering als hij/zij zelf het bijltje er bij neergooit. Het is te begrijpen dat één en ander niet makkelijk is maar dat rechtvaardigt niet dat er 6000 euro per maand wordt betaald zonder dat er enige tegenprestatie is. De politiek blijft hierin in gebreke en creeert zelf een sfeer waarbij de burger steeds minder vertrouwen heeft in het bestuur van onze stad en ons land. Wij blijven hopen op betere tijden.

  9. en als de doorsnee Zwollenaar onder druk van baas en collega s het bijltje ebij neergooit? Hoe vrijwillig was dit aftreden? Of hadden jullie Berkhout liever nog als wethouder gehad? Zonder inkomensgarantie zou hij vast niet opgestapt zijn. Berkhout is niet fout, maar de partij die hem hierheen gehaald heeft. Die heeft een grove inschattingsfout gemaakt.

  10. @ Dame,
    Welk beroep is een zekerheid tot je dood? En bij welk beroep is je salaris gegarandeerd wanneer je zelf opstapt.
    De wachtgeld regeling komt uit een vervlogen tijd en was toen zeer nuttig maar zal heden ten dage niemand van zijn streven afhouden een dergelijk ambt te aanvaarden. Gelijk als in het bedrijfs leven.
    Maar waarom zullen bestuurders hun eigen superieurs gevoel om zeep helpen? Het is er uiteindelijk een van ons zullen ze zeggen.

  11. Bij welk beroep kun je zonder financiële noodzaak en als je goed functioneert op staande voet ontslagen worden omdat er een andere wind is gaan waaien of om een incident uit het verleden?

  12. Berkhout is niet fout, maar de partij die hem hierheen gehaald heeft. Die heeft een grove inschattingsfout gemaakt.
    @Dame, Laat de VVD dan uit de partijkas maar wat meebetalen aan de wachtgeldsom.

  13. Als ex wethouders niet makkelijk aan een goede baan kunnen komen dan vraag ik mij af wat voor een losers het eigenlijk zijn.
    Alleen goed voor een ambtenaren baantje?Koffie drinken en krantje lezen?Lintjes doorknippen?
    Bha wat en mentaliteit.Geef ze maar een bijstands uitkering!!

  14. @ Dame,
    Nog het een, nog het ander was bij de heer Berkhout het geval.
    Er was hier sprake van het feit dat een werkloze een baan aanvaarde die niet bij zijn persoonlijkheid paste en waar hij binnen de kortste keer spijt van kreeg.
    Er was geen proeftijd en er is ook geen enkele drang of dwang om niet zijn wachtgeld periode in zijn geheel uit te zitten.
    En gezien zijn voorgeschiedenis is deze wachtgeld periode voor de heer Berkhout zeer lang.

  15. @dame

    Als het gaat om de financiële en arbeidsrechtelijke positie van een individu na een vrijwillig ontslag is het contrast tussen de heer Berkhout en andere Nederlandse burgers gewoonweg te groot.

    Dat veroorzaakt ook de allergie bij mensen.

    Vreemd dat je daar geen begrip voor kunt opbrengen.

  16. Elrey, Ik weet weinig over de precieze achtergronden van het vertrek van Berkhout, alleen wat er naar buiten is gebracht. Ik vond het idee van Observer wel aardig, om de partij, de VVD in dit geval, die hem heeft voorgedragen en die overduidelijk een verkeerde inschatting heeft gemaakt, te laten opdraaien voor het wachtgeld van deze meneer. Ik heb zeker begrip voor vragen over deze kwestie.

    Ik sprak in het algemeen over de werkloosheidsuitkering, in dit geval wachtgeld genoemd, van wethouders en andere politieke ambtsdragers. Ik vind de toon waarop er in sommige reacties gesproken wordt over deze mensen erg negatief. Mensen roepen dat politici een hang naar status hebben,maar als ik lees hoe er over ze gedacht wordt, vraag ik me af wat die 'status' dan wel is. Sinds het duale stelsel is ingevoerd zijn er meer wethouders tussentijds afgetreden, het merendeel onder politieke druk (al dan niet binnenkamers geuit). Ook blijkt dat werkgevers weinig belangstelling hebben voor deze groep werklozen. Zouden mensen die kennelijk zo gehecht zijn aan 'status' het prettig vinden om ambtsloos thuis te zitten? Ik denk van niet.
    Zou jij een baan als wethouder ambiëren als je daarna maar moet zien of je ergens aan de bak kunt komen en als je geen wachtgeld ontvangt?

  17. @Dame

    Persoonlijk heb ik er geen begrip voor dat er voor 'bestuurders' en 'volksvertegenwoordigers' andere arbeidsrechtelijke bepalingen gelden dan voor degenen die zij besturen/vertegenwoordigen.

    Zeker niet als minister Henk Kamp van dezelfde partij het kennelijk normaal vindt dat iedere werkzoekende maar een baan onder z'n niveau moet accepteren en desnoods naar de andere kant van het land moet verhuizen.

    Het is daarom in mijn ogen niet verbazingwekkend dat veel mensen scherp afkeurend reageren op dergelijke riante ontslagvergoedingen voor mensen die zelf hebben gekozen voor een loopbaan in het openbaar bestuur.

    Waarom moet daar een andere risicodekking voor gelden dan voor andere Nederlandse burgers/werknemers/ondernemers?

    Waarom moet het risico worden afgedekt voor bestuurders van een partij die zelf totale vrije marktwerking en versoepeling van het ontslagrecht/arbeidsrecht bepleit?

  18. @Dame ; jouw vraag: "Zou jij een baan als wethouder ambiëren als je daarna maar moet zien of je ergens aan de bak kunt komen en als je geen wachtgeld ontvangt?"

    wethouderschap op je cv staat leuk, maar is idd geen garantie voor een nieuwe baan. Die garantie heeft niemand, of je moet voor jezelf beginnen….
    Punt is hier dat het wachtgeld (volgens mij) op zich geen issue is, maar de hoogte en de lengte wel.
    "dus" zouden de regels daarvoor moeten worden aangepast ; wie zou dat moeten doen….
    misschien wel de 2ekamerleden, maar die zitten vergelijkbaar in ongeveer hetzelfde schuitje, en die gaan zich in het kader van de zelfhulp/kameradenhulp niet zelf in de klomp zeiken.

  19. Drama, de regels zíjn recent veranderd. De duur van het wachtgeld is beperkt, en gelijk aan de zittingstermijn met een max van 4 jaar (voor wethoduers < 55 jaar). Bij minder dan 3 maanden wethouderschap een half jaar wachtgeld. Ook is er sollicitatieplicht ingevoerd inclusief sancties.

Reageer