Inrichtingsplan Fietsstraat Van Karnebeekstraat

Zwolle – De gemeente Zwolle heeft een plan uitgewerkt voor de inrichting van de fietsstraat Van Karnebeekstraat waarop u kunt reageren. Het ontwerp ligt van maandag 23 januari tot en met vrijdag 3 februari 2012 ter inzage bij het Informatiecentrum in het stadskantoor (Lübeckplein 2) van de gemeente Zwolle.

De Van de Karnebeekstraat is een weg waar dagelijks veel fietsers gebruik van maken. De gemeente Zwolle wil de Van Karnebeekstraat inrichten als fietsstraat. Om tot een inrichtingsplan te komen heeft een werkgroep van bewoners en ondernemers met de gemeente meegedacht over de toekomstige weginrichting voor de fietsstraat Van Karnebeekstraat. De verbeterpunten van de werkgroep en de andere belanghebbenden zijn in het ontwerp uitgewerkt dat in het informatiecentrum twee weken ter inzage ligt. De projectleider van de gemeente Zwolle mevrouw Ilse Bloemhof is aanwezig om uw vragen te beantwoorden op vrijdag 27 januari van 09.30 tot 11.30 uur, maandag 30 januari van 15.00 tot 17.00 uur en donderdag 2 februari van 17.00 tot 19.00 uur.

Inrichtingsplan fietsstraat Van Karnebeekstraat :

• Het huidige éénrichting en tweerichtingen verkeer blijft bestaan.

• De rijbaan krijgt een rode asfaltbaan met aan weerszijden een klinkerstrook van circa 70 centimeter.

• Het kruispunt bij de Van Karnebeektunnel wordt vereenvoudigd. Doorsteekjes en obstakels worden verwijderd waardoor het kruispunt vereenvoudigd wordt.

• Bij het verkeerslicht wordt meer ruimte voor de fietser gemaakt (groter fietsopstelvak en meer ruimte voor rechtsafslaande fietsers om wachtrij voor het verkeerslicht te passeren)

• De instellingen van de verkeerslichten zijn aangepast zodat de auto’s na het wegrijden van de fietsers groentijd hebben om weg te rijden.

• Langs de rijbaan komen alleen nog langsparkeervakken. De parkeervakken bij het Gezondheidscentrum die haaks op de rijbaan staan worden eveneens langsparkeervakken.

• Op het grote parkeerterrein komen enkel betaalde parkeervakken. De vergunninghouderplaatsen worden afgezonderd van dit terrein en gebundeld aan de Zuiderkerkstraat en op het terreintje bij de verkeerslichten.

• Het grote parkeerterrein krijgt één in-/uitrit ter hoogte van de Zuiderkerk. Dit zorgt voor een rustigere verkeerssituatie bij de verkeerslichten.

• Laden en lossen bij dierenwinkel Zunnebelt wordt opgelost door een laad- en losstrook aan te leggen ter hoogte van Body Life Plan.

• Parkeervakken in éénrichtingsdeel worden verplaatst naar de overzijde omdat dit correspondeert met de rijrichting.

• De aantrekkelijkheid van de straat wordt vergroot door de inbreng van meer groen. Tussen de Hertenstraat en de Tuinstraat komen aan de even zijde van de straat bomen. Direct na de tunnel komen er in het trottoir taxusvakken om het verhardingsoppervlak te minimaliseren.

• Het fietsparkeren in de gehele straat is besproken met winkeliers en andere instellingen. Om de voetganger zoveel mogelijk vrije doorgang te geven op het trottoir wordt er met vakken aangegeven waar de fiets geparkeerd moet worden.

• Voor voetgangers een aaneengesloten voetpad die ook voor wandelwagens en minder validen ruimte biedt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

8 gedachten over “Inrichtingsplan Fietsstraat Van Karnebeekstraat”

  1. Dit is een voorstel, maar voor wanneer staan de werkzaamheden gepland?
    Gezien de enorme hoeveelheid fietsers die dagelijks van deze straat gebruik maakt, lijkt het mij het meest praktisch wanneer het tijdens de zomervakantie gebeurt, maar dan zullen de stratenmakers ook wel vakantie hebben…

  2. @Arie, daar wordt vast wel rekening mee gehouden, gebeeurde ook toen er gewerkt werd tussen de Zwarteweg en de aansluiting naar de van Karnebeekstraat. En er zijn ook omleidingsroute’s die je kunt gebruiken, en die worden dan wel aangegeven.

  3. Trek die van karnebeek tunnel toch helemaal door tot aan de grote markt en dan direct ben je bij Stap’s Inn met je fiets, lekker de hele weg overdekt gefiets en de auto’s kunnen gewoon boven blijven rijden. 😉

  4. In het kader van het “autootje pesten” in Zwolle stel ik dan voor heel Zwolle te overkappen en te verbieden voor auto’s. Fiets je altijd droog, veilig en in de frisse lucht.

  5. Nee, da’s zonde, krijg je zo’n “Arena” gevoel, en daar ben ik ’n beetje allergisch voor, een tunneltje richting Stapp’s Inn voldoet voor mij. 😉

Reacties zijn gesloten.