College kiest compacte parkeergarage Katwolderplein

Zwolle – De ontwikkeling van de parkeergarage in Kamperpoort is weer een stap dichterbij.  Na vergelijking van twee varianten heeft het college gekozen voor de variant ‘compact’. Deze variant geeft zicht op een rendabele parkeergarage met minimaal 990 parkeerplaatsen.

katwolderplein_2.jpg

Nadat de raad in juli 2011 besloten heeft de parkeergarage in drie lagen uit te voeren zijn hiervoor twee varianten ontwikkeld. Deze varianten zijn vervolgens onderzocht op exploitatieresultaat en constructietechnische aspecten. Naast de variant ‘compact’ is een variant onderzocht met circa 150 extra parkeerplaatsen onder de toekomstige MEGAbioscoop. Constructietechnisch en financieel levert deze laatste variant echter teveel bezwaren op. Met de hoeveelheid van 990 parkeerplaatsen is voldoende ruimte aanwezig voor het parkeren van auto’s ten behoeve van het bestemmingsverkeer voor het Katwolderplein (toekomstige woningen, supermarkt, overige winkels, horeca en bioscoop) en 500 parkeerplaatsen ten behoeve van de binnenstad.

Woningen

Om het compacte model te kunnen realiseren, wordt een deel van de parkeergarage gebouwd onder een blok woningen dat voor deltaWonen wordt gerealiseerd. DeltaWonen heeft hiermee ingestemd.

Rendabele exploitatie

Op basis van de raming van de bouwkosten, de begroting van de operationele beheerlasten en de parkeeropbrengsten is de exploitatie van de parkeergarage doorgerekend. De conclusie is dat de compacte variant met minimaal 990 parkeerplaatsen een positief overall resultaat over 50 jaar oplevert.

Vervolg

Nu duidelijk is dat de parkeergarage wordt gerealiseerd kan het bouwplan verder worden ontwikkeld en afgestemd met het bouwplan dat Multi Vastgoed bv ontwikkelt voor de opbouw. Verwacht wordt dat in 2014 gestart wordt met de bouw van de parkeergarage en dat deze na de zomer van 2016 in gebruik genomen kan worden.

Na oplevering is de parkeergarage Katwolderplein de belangrijkste parkeergarage van de gemeente. Als de Rodetorenbrug is aangelegd is de binnenstad op korte loopafstand bereikbaar.

Artikel delen:
Reacties 7
  1. @ Thomas, Zou de huidige verkeersopstopping veroorzaakt kunnen worden doordat iedereen in de parkeergarage van het Maajesbolwerk wil parkeren?
    Ik heb er zaterdagmiddag met verbazing naar gekeken hoe men, ondanks de forse drukte, toch aansluit om de parkeergarage in te rijden.

  2. Is elke week zo. In de file voor de parkeergarage. En dan heb je nog de mensen die nóg dichterbij willen parkeren en die gaan dan rondjes door de stad rijden om maar ergens een plekje te vinden. Ik snap echt niet wat er zo bijzonder is aan de binnenstad dat iedereen daar perse op zaterdag tegelijk wil zijn.

    Overigens vraag ik me ook af hoe lang ze die mooie rietgedekte villa aan de overkant nog laten verloederen. Het is een kwestie van tijd of hangjeugd/vandaaltjes steken dat ding in de fik. Maarja, dat zal de eigenaar wel beter uitkomen, aangezien ze van het huidige gebouw niks rendabels kunnen maken.

  3. @Thomas:
    De parkeergarage zou vanaf de Katerdijk al bereikbaar zijn, zodat je vanaf de snelweg (vanuit zuid, Hattem) zonder verkeerslichten en/of rotonde de garage in zou kunnen.

    @Marian:
    Met het oog op groei zou je inderdaad een grotere garage verwachten. Zeker als ze nog meer winkelstad willen worden.

    Algemeen:
    Ook zonder de Rodetorenbrug is de binnenstad op korte loopafstand, want met de Kamperpoortenbrug is dit ook het geval. Maar ja, elke meter extra lopen houdt de automobilist tegen….

  4. Ik moet het nog zien. In de huidige economische recessie zet niemand zomaar een handtekening onder een koop/huur contract. Ik ben pessimistisch en denk dat het nog wel jaren braak zal blijven liggen. (zoals meerdere vlekken in zwolle)

Reageer