Fundatie opent drie nieuwe fusions

Zwolle – Museum de Fundatie ondergaat dit jaar een spectaculaire uitbreiding en heropent in december 2012. Onder de noemer FUNDATIEfusions organiseert het museum in de loop van 2012 een reeks compacte presentaties op openbare plekken in de stad Zwolle. Vanaf vrijdag 3 februari is in dit kader fotografie van Paul Citroen te zien in Grand Café Public, werk van IJsselschilder Jan Voerman in het stadhuis en worden in het hoofdkantoor van woningcorporatie DeltaWonen een aantal gipsen en schetsen van Charlotte van Pallandt getoond.

In de hal van het stadhuis van Zwolle worden de komende tijd 27 werken van Jan Voerman (1857-1941) getoond. Voerman werd geboren in Kampen. Na zijn studie aan de academies van Amsterdam en Antwerpen vestigde hij zich in 1889 in Hattem. Daar schilderde hij talloze landschappen en bloemstillevens, waarmee hij nationaal bekend werd. Vooral met zijn IJsselgezichten was Voerman van grote betekenis voor de Nederlandse kunstgeschiedenis. Acteur Henk van Ulsen (1927-2009) was een fervent verzamelaar en liefhebber van het werk van Jan Voerman en kocht zijn eerste ‘Voermannen’ in 1972 bij een Haagse kunsthandel. “Ik werd onmiddellijk geraakt door de weidsheid van het landschap, de strakke luchten hoog boven de rivier, het wolkenpalet, de stilte van het buiten zijn.” In 20 jaar tijd bracht Van Ulsen de grootste Voermancollectie ter wereld bij elkaar. In 1994 droeg hij deze over aan de Provincie Overijssel. Sindsdien maken de werken deel uit van kunstcollectie van de Provincie Overijssel die wordt beheerd door Museum de Fundatie.

In Grand Café Public en Theater De Spiegel is momenteel werk te zien van Paul Citroen; in Public fotografie, in Theater De Spiegel zo’n twintig portretten en toneelscènes die Citroen tussen 1930 en 1950 en 1955 en 1975 maakte. In de eerste decennia van de vorige eeuw was Berlijn het brandpunt van de artistieke avant-garde. Paul Citroen, die in 1896 in de stad werd geboren, zat er middenin en kwam in contact met de grote kunstenaars van zijn tijd, onder wie Johannes Itten, Paul Klee, László Moholy-Nagy en Wassily Kandinsky. Citroen werd chroniqueur, verzamelaar en propagandist van de moderne kunst. In zijn eigen werk richtte hij zich vooral op het portret, een genre dat hij vanaf het begin van zijn loopbaan beoefende en tot aan zijn dood in 1983 koesterde als zijn specialisme. In 1926 experimenteerde hij voor het eerst met fotografie. Citroen koos voor zijn foto’s een zakelijke aanpak. Hij hanteerde vaak wel een zeker beeldregie, maar deed verder geen fototechnische ingrepen. Het lijkt erop dat hij zich in de eerste plaats liet leiden door zijn interesse voor de modellen, zonder zich veel te bekommeren om de artisticiteit van de foto. Juist die pretentieloosheid maken zijn portretfoto’s zo krachtig en tijdloos. Sinds 1971 zijn meer dan 2000 schilderijen en tekeningen van Paul Citroen in bezit gekomen van de Provincie Overijssel. Sommige werken werden aangekocht, andere belandden via de nalatenschap van de kunstenaar in de provinciale collectie.

Charlotte van Pallandt (1898-1997) wordt gezien als één van de belangrijkste Nederlandse beeldhouwers van de vorige eeuw. Haar relatie met Museum de Fundatie is een hele sterke. Naast vele bronzen bezit het museum een groot aantal gipsen van haar hand, plus alle schetsboeken. Deze kwamen in 1998 door een schenking van de Erven Charlotte van Pallandt in de collectie van Museum de Fundatie terecht. Een keuze van 21 gipsen en negen schetsen wordt de komende tijd gepresenteerd in het hoofdkantoor van DeltaWonen.

Alle FUNDATIEfusions zijn gratis te bezoeken. De openingstijden verschillen per locatie. Aanvullende informatie op www.museumdefundatie.nl of telefonisch via 0572-388188.

Artikel delen:

Reageer