ROOD: extra fietsenstallingen druppel op gloeiende plaat

Zwolle – ROOD, jong in de SP, vindt de 400 nieuwe fietsenrekken op station Zwolle een druppel op een gloeiende plaat. Het aantal nieuwe klemmen is veel te weinig voor alle fietsen die nu los op het station staan. Uit onderzoek van ROOD bleek in december 2011 dat er minstens 914 extra fietsenstallingen nodig zijn op het station. De verpaupering wordt met deze extra klemmen geen halt toegeroepen.

Woordvoerder Celine van der Brug: ‘Het probleem van het tekort aan fietsenstallingen wordt met de franse slag opgelost door wethouder De Heer (VVD). Naast dat het aantal fietsenrekken veel te weinig is, zal het ook de chaos bij de Van Karnebeektunnel en aan de zuidzijde van het station niet oplossen, omdat de fietsenstallingen alleen aan de Westerlaan worden bijgeplaatst. Dit is een druppel op een gloeiende plaat. In december kreeg wethouder De Heer de bronzen fietsbel van ROOD, jong in de SP. Van der Burg: ‘Wij krijgen niet de indruk dat de wethouder ook solliciteert naar de gouden fietsbel. Die gouden fietsbel is nog ver buiten handbereik van de wethouder. Hij zal echt met een betere oplossing moeten komen. ROOD volgt de ontwikkelingen bij het station nauwlettend en zal voor verbeteringen actie blijven voeren.

Artikel delen:
Reacties 19
  1. minstens 914 extra fietsenstallingen nodig zijn

    914, lekker significant onderzoek dan. Pff. Alsof ze op 1 fiets nauwkeurig hebben kunnen bepalen hoeveel fietsen er staan.

    Daarnaast, het merendeel van de mensen weigert toch om fietsen in de rekken te zetten, waarom? Omdat het niet snel is, het is sneller om tegen een boom, muur, lantaarnpaal of gewoon op de standaard te zetten.

  2. Daarnaast, het merendeel van de mensen weigert toch om fietsen in de rekken te zetten

    @Tim: waar heb je het over? Het merendeel plaatst zijn fiets wel degelijk in het rek.

  3. rido, merendeel? Goed, merendeel wel. Dan nog is er een groot deel van de mensen die dat niet doet. En overigens, in de 1-laags fietsenstalling, zoals achter het streekbusstation, zet iedereen zijn fiets VOOR de rekken, niet IN de rekken. In dat geval heb ik weldegelijk gelijk.

  4. Misschien de fietsenstallingen aan de Westerlaan bij het streekbusstation vervangen voor dubbellaagse fietsenstallingen? Heb het idee dat daar de chaos het grootst is. Ik zet mijn fiets daar namelijk niet neer, maar altijd in een van de zijstraten van de Westerlaan.

  5. 400 klemmen is m.i. al bijna 50% van de gestelde behoefte. Ik ben wel benieuwd naar de oplossingsadviezen vanuit het onderzoek. Waar kan ik dat onderzoek uit dec 2011 eigenlijk vinden ?

  6. @terboch, dank u maar ik bedoel uit 2011. Ik neem aan dat de data uit 2005 en 2008 ondertussen herzien zijn en ergens op papier staan? Ik ben wel benieuwd naar de trend over 3 onderzoeken.

  7. Zoiets als in Groningen is ideaal inderdaad, hooguit op een vrijdagmiddag moet je daar moeite doen om een plek te vinden. Kan Zwolle een voorbeeld aannemen: 24/7 bewaking, schermen met hoeveel vrije fietsplekken en waar. ?n niet onbelangrijk: ruimte voor 4500 fietsen.

    Alleen het aanzicht van het zogeheten stadsbalkon vind ik een minpunt πŸ˜›

  8. @terboch, dank je wel.
    Als signaal is dit inderdaad wel een prima opzet en er zal ook zeker wat aan gedaan moeten worden. Je zult dan ook voldoende stalcapaciteit moeten hebben zodat je anderzijds dan ook maximaal kunt gaan handhaven etc.

    Ik zie dat de SP in 2007 (een mijnheer Roemer..) ook de aanbevelingen al heeft gegeven:
    1. Breng tekort aan stallingen in kaart
    2. Plaats extra rekken bij
    3. Haal regelmatig zwerf- en weesfietsen weg
    4. Richt stationsgebieden opnieuw in
    5. Maak gratis bewaakte fietsenstallingen mogelijk
    6. Maak een vervolgplan op ??Ruimte voor de Fiets??

    De komende jaren zal het probleem (of de kans!) alleen maar groter worden

Reageer